2x[100CIMS] Lo Pilar d'Almenara, el Tossal d'Espígol i el Canal d'Urgell

Photo of2x[100CIMS] Lo Pilar d'Almenara, el Tossal d'Espígol i el Canal d'Urgell Photo of2x[100CIMS] Lo Pilar d'Almenara, el Tossal d'Espígol i el Canal d'Urgell Photo of2x[100CIMS] Lo Pilar d'Almenara, el Tossal d'Espígol i el Canal d'Urgell

May 10, 2024
May 2024

•   5 4 Reviews

near La Guàrdia, Catalunya (España)

Agradable i fàcil travessa per les terres d'Urgell que permet assolir dos cims del Repte de la FEEC. L'època ideal és el mes de maig, que es quan els camps de cereals presenten la seva millor versió natural.

Lo Pilar d'Almenara de 459 m és una torre rodona de 14 m d'altura i 7 de diàmetre, ubicada al cim del tossal del mateix nom, a Agramunt. És un element de referència de tots el pobles de la plana d'Urgell. Fou construït als segles XI-XII per fer funcions de defensa. La porta està situada a 6 m del terra i s'hi puja per unes escales exteriors. A dins, cal ascendir per dos trams verticals d'escales per arribar a dalt de tot. La visió és enorme, magnífica. A prop de la torre hi ha l'ermita molt enrunada de Sant Vicenç. Entremig hi trobem el vèrtex geodèsic.

El Tossal d'Espígol és una muntanya de 367 metres que es troba al municipi de Tornabous, a la comarca de l'Urgell i molt a la vora del Canal. Les vistes de la plana són remarcables, però menys interessants que el cim anterior. Al cim podem trobar-hi un vèrtex geodèsic.

INICI, FINAL I LOGÍSTICA
En ser una travessa cal deixar cotxes a l'inici i final de la ruta. Hem deixat un cotxe a la Guàrdia d'Urgell, petit agregat de Tornabous. Amb els altres cotxes, hem anat fins a l'aparcament de Lo Pilar d'Almenara, a la carretera LV-3231. En acabar la ruta, amb el cotxe de la Guàrdia hem anat a cercar els altres. El trajecte entre els dos punts és de 5 minuts aproximadament.

ITINERARI
La ruta des de l'aparcament de la carretera, passa per lo Pilar d'Almenara (0,5 km), pel Canal d'Urgell (3,4 km), per l'Església de Santa Maria de Montmagastrell (7.9 km), pel Tossal d'Espigol (10.8 km) i acaba a la Guàrdia d'Urgell (14,4 km)

Des de l'aparcament seguim l'ample camí indicat que va fins a lo Pilar d'Almenara (wp01), que hi arribem en poc més de 5 minuts. Després de pujar-hi i fer les fotos de rigor, seguim el camí que passa pel costat de la derruïda ermita de Sant Vicenç i anem baixant cap a la plana per anar a cercar el Canal d'Urgell. Al wp02 a l'esquerra, al wp03 a la dreta, al wp04 seguir recte i al wp05 arribem al Canal.

Sorprèn l'amplitud i el cabdal d'aigua que porta. L'obra hidrogràfica inaugurada el 1862, està formada per dos canals (principal i auxiliar) i quatre sèquies principals. Discorre per la riba esquerra del riu Segre, entre Ponts i Montoliu de Lleida. El canal principal té 144,2 km i les ramificacions sumen centenars de kilòmetres més.

Passem el pont i el seguim per la dreta una bona estona fins al wp06 que seguim la pista de la dreta. Després d'un seguit de cruïlles, arribem a Santa Maria de Montmagastrell (wp10), un petit agregat de Tàrrega al mig de la Plana. Per a més informació:

Deixem Santa Maria per la Plaça dels Arbres (wp11), seguim una pista que de nou ens porta al Canal (wp12) i al davant ja veiem el Tossal. Seguim el canal per la banda dreta fins a trobar un pont (wp13). El travessem i enfilem un camí pedregós que en puja fins al Tossal d'Espígol (wp14). Hi arribem en pocs minuts. Després de gaudir de les vistes, baixem pel mateix camí fins al canal.

Seguim la pista de la dreta en direcció avall fins al wp12, on deixem el canal per seguir la pista de la dreta. Al wp16 fem una esquerra/dreta, al wp17 cap a l'esquerra i de seguida arribem a la Guàrdia d'Urgell, on donem per acabada la ruta del dia.

En acabar, vàrem anar a dinar al restaurant El Truc d'Agramunt. Excel·lent en qualitat, innovació, preu i servei. Una bona tria d'alta gastronomia. Després de dinar, i per arrodonir la jornada, vam anar a Penelles, a 15 minuts en cotxe. El poble pot presumir de ser el lloc amb més murals per habitant de tot Catalunya gràcies al Gargar Festival. Val molt la pena anar-hi a fer un cafè i perdre's pels carrers del poble tot veien murals a les façanes i mitgeres de les cases.
Per a més info:

Photo of00 Sortida. Aparcament del Pilar d'Almenara. Carretera LV-3231 Photo of00 Sortida. Aparcament del Pilar d'Almenara. Carretera LV-3231

00 Sortida. Aparcament del Pilar d'Almenara. Carretera LV-3231

Photo of01 Lo Pilar d'Almenara. Seguir camí cap a l'ermita de Sant Vicenç (ruïnes) Photo of01 Lo Pilar d'Almenara. Seguir camí cap a l'ermita de Sant Vicenç (ruïnes) Photo of01 Lo Pilar d'Almenara. Seguir camí cap a l'ermita de Sant Vicenç (ruïnes)

01 Lo Pilar d'Almenara. Seguir camí cap a l'ermita de Sant Vicenç (ruïnes)

PictographRiver Altitude 1,050 ft
Photo of05 Canal d'Urgell. Passar pont i seguir-lo cap a l'esquerra Photo of05 Canal d'Urgell. Passar pont i seguir-lo cap a l'esquerra

05 Canal d'Urgell. Passar pont i seguir-lo cap a l'esquerra

PictographIntersection Altitude 988 ft

PictographPavement ends Altitude 1,033 ft

PictographRiver Altitude 1,024 ft

PictographBridge Altitude 1,024 ft

17 Seguir cap a l'esquerra

PictographCar park Altitude 965 ft

• mercefarreserra May 10, 2024

Una sortida molt agradable, amb un mosaic de camps verds tenyits en alguns punts per les boniques roselles i molt tros acompanyats pel canal..
    Després la visita dels murals, espectaculars.
    I el dinar, sense paraules!!
    Deliciós! Bon servei, bo tot!!

• Photo of Maneltom
    Maneltom May 10, 2024

Magnífica ruta per l'Urgell. Terres de Lleida. Ruta molt fàcil i aconsellable a la primavera.

• Photo of mtflix
    mtflix May 10, 2024

Una ruta fantàstica entre sembrats de blat i d'ordi que donaven al paisatge la semblança d'una mar verda. El dia assolellat i ple de llum permetia veure amb claredat la immensa plana. Una caminada molt recomanable per fer-la en aquest temps on a més del paisatge podem contemplar un esclat de color de les flors que ens regala la primavera.

• Photo of Onaflix
    Onaflix May 10, 2024

Una passejada molt agradable al costat del canal d'Urgell i camps verts, espetegats de flors. Solitud i immensitat sota la vetlla del Pilar d'Almenara. Molt recomanable.