291 Kranenburg Nijmegen

October 7, 2016
October 2016

near Kranenburg, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Begin: Bushalte Feuerwehr aan de Tiggelstrasse (K2) (Kranenburg) Eind: Bushalte Dr. De Blecourtstraat (Nijmegen)
NB: De bus in Kranenburg rijdt eenrichtingsrondje. Feuerwehr is in ieder geval een uitstaphalte.

Stadstrammen

Een bijzondere wandeling. Niet alleen omdat hij door mijn stad gaat, maar ook omdat hij zo mooi is met heel veel bezienswaardigheden. Hij krijgt de moeilijkheidsgraad Middelmatig omdat er nogal geklommen moet worden.
De trammetjes in Nijmegen hebben zowel een paarden-, een stoom- en een elektrische geschiedenis, waarbij traces voortdurend wisselden. Daarbij kwam ook nog dat richting Duitsland het grondgebied van staat wisselde, waardoor soms lijnen werden doorgetrokken of opgeheven. Overstappen moest altijd, want spoorbreedtes pasten nooit
We beginnen in Kranenburg. Een voor Duitse begrippen alleraardigst stadje met originele stadswallen en torentjes en een fraaie dorpskerk. We lopen door naar Wyler, waar we het oude en nieuwe kerkje van Joh. de Doper aandoen.
We beginnen onze beklimming bij de grensovergang nabij Vogelsang en komen aan op de Duivelsberg. Het is het enige niet teruggegeven stukje Duitsland wat na de oorlog door NL was geannexeerd. Boven op de top vinden we het Pannekoekenhuis en de motteburcht Mergelp. Deze heuvel is meer dan1000 jaar oud en met de hand opgeworpen. Het diende ervoor om zicht te hebben op de Kleefse berg. Een burcht met soldaten was het gevolg. Je leest hier over de ruzie tussen graaf Balderik en zijn vrouw Adela
We dalen af naar de Elyseese velden met prachtige uitzichten over de Ooijpolders en komen in Beek, waar we het transformatorhuis passeren om de elektrische tram van Beek naar Berg en Dal te kunnen sturen. Met een speciale spanning van 800V lukte dat, maar niet zonder een heuse lus en een viaduct. We spreken hier van een echt bergspoor. (zie you tube link op deze site).
We lopen dwars door de bergen en lopen even om naar de kabouterboom. Hij is de dikste van Nederland met een stamomtrek van ruim acht meter.
We naderen het gebied waar de Romeinen 2000 jaar geleden waren gelegerd. We lopen via het Hengstdal naar de Kopse Hof. Het ligt aan de richel van de stuwwal. Hier zijn heel veel spullen opgegraven (Sterrenschans) en tentoongesteld in museum Valkhof, waar we nog voorbij zullen komen.
We dalen af naar Ubbergen op gepaste afstand van de provinciale weg, om daarna opnieuw te klimmen (trap) naar de Batavierenweg om daar van het uitzicht te kunnen genieten. We zien de Waalbrug en het oude Nijmegen, dat we via het Trajanusplein binnenkomen.
Het Hunnerpark en het Valkhofpark barsten van de oude historie van Nijmegen. We lopen langs de oude stadsmuur, de ruines van Barbarossa en het kasteel Valkhof. De Sint Nicolaaskapel is perfect bewaard en de uitzichten over de Waal zijn prachtig.
Vlakbij het museum Valkhof staat de Godenzuil fier opgericht. De inscripties verwijzen naar keizer Tiberius en bewijzen dat Nijmegen met Maastricht de oudste stad van Nederland is.
Midden in een kermisattractie (okt 2016) aan de rand van het Valkhofpark vond ik het momunent dat is opgericht ter gelegenheid van de opening van het spoor tussen Nijmegen en Kleve.
Via de Burchtstraat lopen we hartje stad naar de Waag, de St Stevels en de oudste winkelstraat van Nederland: De Hezelstaat. De Engelse bommen hebben hier veel panden gespaard, waardoor het karakter nog autenthiek is. We volgen hier het spoor naar Hees en passeren het staatsspoor naar de Voorstadslaan richting het eindpunt Hees. Een voormalig tuindorp met de Petruskerk in haar hart.

001 Peter en Paulkirche in Kranenburg

002 Wanderstrasse in Kranenburg

Zoveel oude straatjes zie je niet in Duitsland

005 Nymwegerstrasse en de K44

Het oude trace van het spoor van Kranenburg naar Beek

PictographMonument Altitude 39 ft
Photo of006 Transformatorhuisje aan de Alte Heerstrasse in Wyler Photo of006 Transformatorhuisje aan de Alte Heerstrasse in Wyler

006 Transformatorhuisje aan de Alte Heerstrasse in Wyler

Als je ooievaar bent is er altijd nog een Zimmer frei

007 Viehsteege in Wyler

008 Joh de Doperkerk in Wylre

009 Panoramisch Vogelsang

010 Hohldorn

Hier komt het wilde pad uit op de Hohldorn

011 Grenspaal 635 aan de Hohldorn D-NL

012 De Duivelsberg

Vele wandelwegen leiden hier naar "Rome"

PictographSummit Altitude 229 ft
Photo of013 De Motteburch op de Duivelsberg Photo of013 De Motteburch op de Duivelsberg Photo of013 De Motteburch op de Duivelsberg

013 De Motteburch op de Duivelsberg

PictographMonument Altitude 166 ft

014 Wylerberg

PictographMuseum Altitude 126 ft
Photo of015 Ned Ver van het Cultuur Landschap Photo of015 Ned Ver van het Cultuur Landschap Photo of015 Ned Ver van het Cultuur Landschap

015 Ned Ver van het Cultuur Landschap

Kijk op internet voor de openingstijden. Soort madurodam voor landschapjes!

PictographMonument Altitude 85 ft
Photo of016 Elektriciteitsgebouw voor de Nijmeegse Tram Photo of016 Elektriciteitsgebouw voor de Nijmeegse Tram Photo of016 Elektriciteitsgebouw voor de Nijmeegse Tram

016 Elektriciteitsgebouw voor de Nijmeegse Tram

Het kleine gebouwtje was een ANWB kantoortje voor de toeristen

Photo of017 De Van Randwijckweg en meer trace van het oude trampsoor Photo of017 De Van Randwijckweg en meer trace van het oude trampsoor Photo of017 De Van Randwijckweg en meer trace van het oude trampsoor

017 De Van Randwijckweg en meer trace van het oude trampsoor

Hier ging het trammetje naar Berg en Dal als bersgpoor

PictographTree Altitude 127 ft

018 De Kabouterboom

Een van de oudste bomen van Nederland

Het ene na het andere panaromische uitzicht

022 Berkenlaan in Berg en Dal

023 Hengstdal

PictographProvisioning Altitude 170 ft

PictographRuins Altitude 180 ft

025 Romeinse symbolen aan de Sterrenschans

Hier aan de Kopse hof waren de soldaten gelegerd

Momenteel (okt 2016) volledig in de renovatie tbv appartementen

028 Nog meer Romeinse uitleg

Wel overwoekerd!

PictographPark Altitude 123 ft

030 Hunnerpark met veel symbolen

Standbeeld Canisius, oude stadsmuren, oud wachthuisje

PictographRuins Altitude 85 ft
Photo of031 Godenpilaar (replica) en ruine van Barbarossa Photo of031 Godenpilaar (replica) en ruine van Barbarossa Photo of031 Godenpilaar (replica) en ruine van Barbarossa

031 Godenpilaar (replica) en ruine van Barbarossa

Het bewijs dat Nijmegen het oudst is van NL

Photo of032 Sint Nicolaaskapel met prachtige uitzichten over de Waal Photo of032 Sint Nicolaaskapel met prachtige uitzichten over de Waal Photo of032 Sint Nicolaaskapel met prachtige uitzichten over de Waal

032 Sint Nicolaaskapel met prachtige uitzichten over de Waal

PictographMonument Altitude 105 ft
Photo of033 Monument opgericht tgv opening Spoorlijn Kleeve Nijmegen Photo of033 Monument opgericht tgv opening Spoorlijn Kleeve Nijmegen

033 Monument opgericht tgv opening Spoorlijn Kleeve Nijmegen

Het lag verscholen in een kermisattractie

PictographMonument Altitude 80 ft
Photo of034 Grote Markt in Nijmegen met Kerk en Waag Photo of034 Grote Markt in Nijmegen met Kerk en Waag Photo of034 Grote Markt in Nijmegen met Kerk en Waag

034 Grote Markt in Nijmegen met Kerk en Waag

035 Hezelstraat en Joris Ivensplein

Een van de Oudste winkelstraten van Nederland

PictographTree Altitude 31 ft
Photo of036 Park Leeuwenstein en de nieuwe Dikke Boom Photo of036 Park Leeuwenstein en de nieuwe Dikke Boom Photo of036 Park Leeuwenstein en de nieuwe Dikke Boom

036 Park Leeuwenstein en de nieuwe Dikke Boom

Photo of037 Buitenlust aan de Schependomlaan (voorheen Dorpsstraat) Photo of037 Buitenlust aan de Schependomlaan (voorheen Dorpsstraat)

037 Buitenlust aan de Schependomlaan (voorheen Dorpsstraat)