276 Gols: Borculo - Zelhem

May 26, 2016
May 2016

near Borculo, Gelderland (Nederland)

Begin: Busstation Borculo Eind: Bushalte Marktstraat Zelhem
Over Beken

Een fijne wandeling met veel afwisseling in natuur en veel onverhard. Het voordeel van oude spoorlijnen in plaats van tramlijnen, is dat het tracé hier en daar redelijk bewaard is gebleven. Zo ook hier tussen Borculo en Zelhem, waar Ruurlo het traject door midden snijdt. Het spoor was hier al in 1885, maar het meeste was ook weer in 1937 afgelopen. Hier en daar was er nog goederenvervoer, nu alleen nog hier en daar een mooi fietspad.
We beginnen onze tocht in Borculo. Een prachtig plaatsje met al zijn oude watertjes door het stadje. De nieuwe Berkel stroom ten noorden de oude slingert nog in het stadje, waar oude sluisjes met een watermolen nog te bewonderen zijn. Het grote kasteel van Borculo moet ergens tussen de oude en de nieuwe Berkel gestaan hebben ter hoogte van de oude spoorlijn.
In een grote boog volgen we het tracé en passeren de Slinge die ten noorden van hier afsplitst. We vinden hier ook het een Museum Boerderij Lebbenbrugge, net voorbij het Galgenveld. Het is een oude middeleeuwse tolboerderij die door een stichting wordt beheerd. Ooit een initiatief van een meester Heuvel. Even verderop passeren we de Slinge en lopen we over een prachtig pad naar de Wiechersweg. Van de spoorlijn is niets meer te zien (te lang geleden opgebroken), dus we zoeken ons een weg naar Ruurlo.
Het plaatsje Ruurlo stelt niet veel voor, maar het bijbehorende Kasteel “Huize Ruurlo” des te meer. Het is een eclectisch geheel gelegen op een behoorlijk landgoed. Op dit moment (mei 2016) is een gedeelte van het terrein afgesloten, omdat het museum op kosten van Hans Melchers tot museum wordt verbouwd. Deze miljardair heeft ook al museum More in Gorssel op zijn naam staan, onder het motto: Hoe word ik onsterfelijk.
Ten zuiden van de lijn Ruurlo winsterwijk takt onze lijn zich af. Hele stukken tracé zijn uitstekend te belopen, maar niet voordat we de Baakse Beek zijn overgestoken en op enige afstand het doolhofruurlo.nl zijn gepasseerd. Heb je tijd over, dan kun je hier altijd nog verdwalen. Het was destijds een speeltje van de familie van Heeckeren (1890).
Bij de Oude Zelhemseweg komen we het oude spoor en passeren bij de Sikkeler stuw de Van Heeckerenbeek en de Veengoot. Van die Veengoot had ik nog nooit gehoord, maar het ding is wel 34km lang en loopt dwars door de Achterhoek naar de Baakse Beek, die eerder zijn overgestoken.
We lopen over De Oude Zelhemseweg die overgaat in de Oude Ruurloseweg en blijven zo in de buurt van het oude spoor. Pas bij recreatiepark Het Zonnetje (je kunt er gewoon doorheen lopen), lopen we echt over het oude tracé naar Zelhem. De bomen er langs zijn zo gegroeid, dat het pad zich soms om de bomen moet heen slingeren. Pas wel op voor de fietsers, want die mogen hier ook komen.
Pas in het centrum van Zelhem houdt dit mooie pad op. Zelhem is een mooi dorp met de Lambertikerk in het midden.

Photo of001 Brug over de Oude Berkel en markt in de Veemarkt Photo of001 Brug over de Oude Berkel en markt in de Veemarkt Photo of001 Brug over de Oude Berkel en markt in de Veemarkt

001 Brug over de Oude Berkel en markt in de Veemarkt

002 Muraltplein Spoorstraat

003 Korte wal Borculo

004 Het Eiland met kolken

005 Spoordijk in Borculo

006 Galgenveld Lebbenbruggendijk

PictographMuseum Altitude 72 ft
Photo of007 Tolboerderij Museum Lebbenbrugge Photo of007 Tolboerderij Museum Lebbenbrugge Photo of007 Tolboerderij Museum Lebbenbrugge

007 Tolboerderij Museum Lebbenbrugge

008 Brug over de Slinge

009 Langs de Slinge

Koekoeksbloem en graspad

010 N315 Brillensteeg

011 Brillensteeg Etterweg

012 Tussen Kooiersdijk en de N319

Het oude spoor kwam hier binnen

PictographCastle Altitude 33 ft

013 Huize Ruurlo

PictographCastle Altitude 48 ft

014 Huize Ruurlo

In mei 2016 is het terrein afgedekt omdat kasteel wordt ingericht als museum

015 Binnemansdijk Loorsteeg

Hier takte het spoor weer af naar het zuiden

PictographTree Altitude 27 ft

016 De Meene

017 Baakse Beek

018 Oude Zelhemseweg Ruiterboschweg

Photo of019 Van Heeckerenbeek, Veengoot en Sikkelerstuw Photo of019 Van Heeckerenbeek, Veengoot en Sikkelerstuw Photo of019 Van Heeckerenbeek, Veengoot en Sikkelerstuw

019 Van Heeckerenbeek, Veengoot en Sikkelerstuw

020 Pad lans sloot evenwijdig aan de Oude Zelhemseweg

021 Vijfsprong

022 Oude Zelhemse- en Ruurloseweg

023 Oude pad met brem

024 Oude Spoor bij N315

025 Oude spoor bij Bakksekampweg

026 Einde tracé bij Van Ruysdaelstraat in Zelhem

Photo of027 Lambertikerk aan Burg. Rijpstrastraat straat in Zelhem Photo of027 Lambertikerk aan Burg. Rijpstrastraat straat in Zelhem