264 Het Bommenlijntje Wolfheze Hoenderloo

Photo of264 Het Bommenlijntje Wolfheze Hoenderloo Photo of264 Het Bommenlijntje Wolfheze Hoenderloo Photo of264 Het Bommenlijntje Wolfheze Hoenderloo

February 25, 2016
February 2016

near Wolfheze, Gelderland (Nederland)

Viewed 1975 times, downloaded 12 times

Begin: NS Station Wolfheze Eind: Bushalte Hoenderloo Centraal (In het park stoppen ook bussen). De parkentree kosten zijn 9EU (2016). Heb je een MJK, dan kun je gratis het museum in!!
Wel een bijzondere dit keer. Het bommenlijntje werd aangelegd in 1941 door de Duitse bezetter. Het was vooral bedoeld om munitie, brandstof en bouwmaterialen naar Deelen te transporteren. Het meest zichtbare is het viaduct onder de A12, want die werd net aangelegd. Het treintje moest er onder door.
Van het spoor vind je heel weinig terug.
We beginnen in Wolfheze, waar je eigenlijk over de hei moet gaan wandelen, wij volgen echter de N783, want dat was het tracé. In een rechte lijn gaat het dan naar de A12 met die tunnel. Maar dan houdt het spoedig op, want alles is voor de voetganger afgesloten. Dit komt vooral door een natuurbegraafplaats die hier te vinden is: Heidepol, waar je graf wordt aangegeven door een stukje boomschors.
We kunnen omlopen om in Koonings Jacht te geraken. Het is een groot terrein, waar mensen met een verstandelijke handicap leven. We kunnen hier door een klaphek naar binnen en langs het buitenterrein lopen. Eenmaal bij de Harderwijkerstraat moeten we toch nog over een hek klauteren.
We steken de N310 over de Koningsweg dus, om in een Gelders bos te geraken. Omdat het zo ingesloten ligt tussen de autowegen, komt er bijna niemand. We lopen vast op een camping, maar kunnen net op tijd naar de Otterlose weg gaan, waar ook de ingang van de Hooge Veluwe te vinden is (Schaarsbergen).
We raken nu ook weer in de buurt van het oude spoor, waar overigens niets meer van te zien is, maar het park is natuurlijk fantastisch. We hebben hier het wereldberoemde Kroller Muller Museum met zijn ongeëvenaarde Van Goghs, maar ook een beeldentuin en een 5400ha park met wild, vele planten en witte fietsen.
De Kroller Mullertjes waren steenrijk, en konden zich dit soort parken met gebouwen veroorloven. Mevrouw Kroller deed de kunst.
Tegenwoordig is het staatseigendom en is er ook het Staatsarchief gevestigd en dat archief heeft weer alles te maken met WOII bunkers en duitse commando centra (radarbunker Diogenes).
We lopen door al dit moois dwars door het Deeler veld. Het is een verstuifd heidegebied. In de winter zijn de paden dermate nat, dat je NIET goed kunt belopen met hoge schoenen. Maar als je natte voeten op de koop toe neemt, is het een fantastische wandeling naar ingang Hoenderloo. En mocht je naar het bezoekerscentrum willen, houd dan meer west aan. Het museum is onvergetelijk EN er gaan ook bussen in het park richting Otterlo.

PictographMonument Altitude 130 ft

001 NS Wolfheze en N783

Vanaf NS Wolfheze begon het spoortje naar Deelen

002 Glidermonument

PictographTunnel Altitude 0 ft

PictographTree Altitude 103 ft

Het loopt tegen een camping aan

PictographTrain stop Altitude 144 ft

PictographTree Altitude 138 ft

PictographTree Altitude 114 ft

008 Einde lijntje

Er is niets meer te zien