Photo of262. Senderisme en tren: Cervera seguint el PR C-141 visitant el castell i Serrat de Montpaó i St. Pere el Gros Photo of262. Senderisme en tren: Cervera seguint el PR C-141 visitant el castell i Serrat de Montpaó i St. Pere el Gros Photo of262. Senderisme en tren: Cervera seguint el PR C-141 visitant el castell i Serrat de Montpaó i St. Pere el Gros

5 hours one minute
May 6, 2022
May 2022

•   4.7 1 review

near Cervera, Catalunya (España)

LA TRAVESSA

Travessa circular amb sortida i arribada des de l'estació de Cervera de la línia R12 de Rodalies de Catalunya que recorre els camps de conreu situats al sud de la capital de la Segarra (Lleida). La ruta segueix en tot moment el PR C-141 Ruta del Torrent Salat i només ens desviarem del sender en curts trams per anar a trobar diferents atractius situats prop del camí.

El principal atractiu de la caminada és la mateixa ciutat de Cervera. Aquells que mai l'hagueu trepitjada, la realització de la travessa serà l'excusa perfecta per visitar una ciutat farcida de punts històrics d'interès. Elements com la Universitat, les muralles medievals, el Castell, la Paeria i el Carreró de les Bruixes són monuments que mereixen que li dediquem una bona estona a apreciar-los. Hem cregut que fer la caminada en sentit antihorari era millor a l'hora de trobar el màxim nombre de punts turístics en acabar la ruta.

L'altre atractiu és el paisatge. L'itinerari recorre un territori agrícola format per un mosaic de camps de conreu formats bàsicament per cereals, amb predomini de l'ordi i el blat, i amb algun camp d'ametller escampat per aquí i per allà. Barraques de pedra, restes del castell de Montpeó, el cim de Montpeó i el seu vèrtex geodèsic, miradors i una ermita de planta rodona són alguns els elements que trobarem durant l'itinerari i que ens amenitzaran la ruta.

Fer el recorregut durant la primavera és quan és més interessant, quan la verdor de l'ordi, el blat i de la civada omplen els camps de color verd intens i caminar per la contrada esdevé un plaer per a la vista. Contràriament, durant altres èpoques de l'any, la caminada es pot fer avorrida i l'extrem calor de l'estiu o el fred de l'hivern poden desaconsellar del tot de fer la caminada.

Un cop a l'estació, i si encara tenim una mica de temps lliure abans d'agafar el tren, ens podem acostar a veure de prop l'impressionant edifici d'El Sindicat, una farinera d'estil modernista construïda entre els anys 1920-1922. Es troba a pocs metres a l'altra costat de les vies del tren. Fent servir el pas subterrani per a vehicles i vianants són menys de 5 minuts a peu fins a l'edifici.

PUNTS D'INTERÈS

Alguns elements d'interès els trobem pel mateix camí. D'altres els hem anat a buscar després de veure sobre el mapa que hi havia punts interessants a trepitjar no gaire separats del PR.

- Mirador Toni Nadal. Mirador situat a tocar de la muralla. Inaugurat l'any 2017 en record del cerverí Toni Nadal, meteoròleg de TV3 mort en un accident de muntanya el 2012.

- Safareig de Sant Francesc. Format per un abeurador i un safareig, un dels dos rentadors públics de la ciutat. Situats a tocar del convent de Sant Francesc en un punt d'accés important a la ciutat. L'abeurador ja apareix esmentat l'any 1416, els rentadors el 1723. Unes obres durant els anys 70 i 80 del s. XX van malmetre el conjunt, el van colgar de terres i part del material va patir pillatge. El safareig va ser recuperat l'any 2019.

- Convent de Sant Francesc d'Assís. Antic convent del s. XIII. Amb la desamortització de 1835, el convent passà a mans privades i va convertir-se en fàbrica de cotó i posteriorment una granja. Avui dia es troba abandonat i només ens podrem acostar a observar la façana.

- Castell de Montpaó. Restes d'un castell del s. XI situades dalt d'una elevació de 643 m prop de St. Pere dels Arquells, un nucli de població del municipi de la Ribera d'Ondara. Les restes visibles són escasses, només d'una torre semicircular i les restes del mur de ponent, mal conservat.

- Serrat de Montpaó 643 m. Cim més alt de la serralada que s'estén entre Cervera al nord i Rubinat al sud. Dalt del cim hi ha un vèrtex geodèsic des d'on es gaudeixen d'àmplies panoràmiques de la comarca.

- Corral del Monjo. Poca o gens informació es pot trobar d'aquest indret tret que era una antiga cabana reconvertida en refugi per a caçadors. Està format per l'edificació en sí, un arc de mig punt de pedra que corona unes escales, una torre mirador amb accés a través d'una escala de ferro vertical i una capella en forma torre de pedra. L'entorn és ideal per a fer a dinar o fer-hi una aturada.

- Ermita de Sant Pere el Gros. Ens apartem del sender oficial durant uns metres a fi de visitar aquesta interessant església de planta circular, de les escasses que es poden trobar a casa nostra. D'estil romànic està amb un absis semicircular acusat. Documentada des de 1071. L'any 1081 Guillem Ramon i la seva esposa Arsenda, senyors de Cervera, la van cedir a Santa Maria d Ripoll per establir-hi un priorat benedictí.

- Molí del Grau. Molí hidràulic que aprofitava les aigües de l'Ondara. És a tocar de l'església de Sant Pere el Gros. Data del s. XVIII i estava vinculat al priorat.

- Molí de Vent de Sant Pere el Gros. Antic molí de planta circular de pedra i amb coberta de teula a doble cara. Situat dins de la Granja d'Ortiz, 90 metres al sud del camí, entre altres edificis de la granja.

- Molí de Vent de la serra de Montseré. Restes d'un antic molí de vent del s. XVI conegut popularment coma Torre del Moro. És de planta rodona i es troba en mal estat. Situat a 250 metres a l'est del camí d'ascens a Cervera.

- Castell de Cervera. Situat a l'extrem de sud de la ciutat. Està documentat des de l'any 1026, i era possessió dels comtes de Barcelona. Està molt conservat, malmès especialment per l'escorxador que hi va haver durant el s. XX. Poc a poc es van fent obres de recuperació, visibles en les torres circulars restaurades.

ELS SENDERS

La proposta segueix en tot moment el PR C-141 Ruta del Torrent Salat. Les marques corresponent al sender són les blanques i grogues.

DIFICULTAT

El sender recorre sempre pistes amples i en bon estat amb l'afegit positiu que des que sortim de la ciutat no trepitjarem asfalt ni ciment en camp moment.

L'orientació no és bona. Els pocs indicadors verticals que hem trobat durant la ruta estaven en mal estat i no es podien ni llegir.

Les marques de pintura blanques i grogues típiques del senders de petit recorregut fa anys que no es repinten i no se'n troben gairebé enlloc. De tant en veien alguna durant la caminada però no podem confiar gens en elles a l'hora de realitzar el recorregut. Recomanem anar seguint el gps.

Cal tenir molt en compte l'època de l'any en què la emprenguem. No es recomanable de fer-la de juny a agost, quan la forta calor pot fer-nos patir males passades. Així mateix durant l'hivern, caldrà estar atents a no iniciar el recorregut durant els períodes d'espessa boira que sol cobrir molts dies la comarca.

ELS TRENS

Travessa circular amb sortida i arribada des de la mateixa estació. Els caps de setmana només hi ha tres serveis al dia en cada sentit. Les hores de pas del primer tren en direcció Lleida i el dos darrers en direcció Barcelona, donen un marge prou ampli com per a programar una sortida adequada.

- ESTACIÓ DE SORTIDA/ARRIBADA: Cervera (Rodalies). L'estació és al nord de la ciutat, a pocs metres del centre.

Com a títol orientatiu i teniu una idea de les possibilitats horàries a l'hora de planificar la travessa, els horaris de caps de setmana al maig de 2022 eren:

Barcelona Sants - Cervera

09:31-11:54
16:01-18:24
20:17-22:42

Podeu consultar tots els horaris a:

- Rodalies de Catalunya

Entrada a Cervera C/ de la Muralla

Carrer Major (sortida Carreró de les Bruixes)

Carreró de les Bruixes

PictographCastle Altitude 1,748 ft

Castell de Cervera

PictographCastle Altitude 1,870 ft

Castell de Montpaó (ruïnes)

Photo ofConvent de Sant Francesc d'Assí (ruïnes) Photo ofConvent de Sant Francesc d'Assí (ruïnes) Photo ofConvent de Sant Francesc d'Assí (ruïnes)

Convent de Sant Francesc d'Assí (ruïnes)

Corral del Monjo

Safareig de Sant Francesc

Sant Pere El Gros

Santa Maria de Cervera

Serrat de Montpeó 642 m (vèrtex)

PictographMonument Altitude 1,794 ft

Universitat de Cervera

• Photo of _Tururú
    _Tururú May 11, 2024

Molt interessant el Corral del Monjo. Lloc ben curiós.

• Photo of Senderisme en tren
    Senderisme en tren May 13, 2024

Hola,

Ja ho pots ben dir, especialment el mirador. A més, aquests dies amb els camps verds segur que feia goig la vista.

Gràcies pel comentari i la valoració.