Photo of260. Senderisme en tren: seguint el SL per l'ermita de Sant Antoni i cim del Puigbò des de l'estació de Ripoll Photo of260. Senderisme en tren: seguint el SL per l'ermita de Sant Antoni i cim del Puigbò des de l'estació de Ripoll Photo of260. Senderisme en tren: seguint el SL per l'ermita de Sant Antoni i cim del Puigbò des de l'estació de Ripoll

April 25, 2022
April 2022

near Ripoll, Catalunya (España)

LA TRAVESSA

Tranquil·la travessa circular amb sortida i arribada des de l'estació de Ripoll que ens portarà a recórrer íntegrament el SL C-12, un sender local abalisat amb la característica senyal de pintura blanca i verda d'aquests tipus de camins. El recorregut, al voltant dels 9 km, visita les ruïnes de l'ermita de Sant Antoni, restes situades al cim de la muntanya homònima localitzada al sud de la capital del ripollès. A més a més, opcionalment, podrem acostar-nos fins al Puigbò, el cim més alt de la zona.

El recorregut forma part dels quatre senders locals anomenats Miradors de Ripoll i que trepitgen cadascun dels quatre turons que envolten la ciutat.

Els senders que corresponen a cada muntanya són:

- SL C-10: Sant Bartomeu 907 m (5,7 km)
- SL C-11: Sant Roc 934 m (8,5 km)
- SL C-12: El Catllar 1.112 m (8 km)
- SL C-13: Sant Antoni 1.072 m (9,2 km)

La ruta té diversos al·licients. Un dels principals són els boscos, formats per pinedes de pi roig i rouredes al vessants de solell i per fagedes mixtes a les obagues. Quan creuem torrents també podrem veure alguns exemplars de salzes i pollancres.

Un altre punt d'interès i que ens pot passar inadvertit si no estem alertes és el de l'explotació del guix. La muntanya de St. Antoni es troba sobre un sinclinal de Ripoll, format en un nivell inferior per argiles i capes de gresos d'origen marí de tonalitats grises amb nivells de guixos intercalats, roques aquestes últimes que es van explotar durant el s. XIX i XX. Quan deixem el carrer del Progrés, a la cantonada hi ha les ruïnes de l'antiga fàbrica del Caganell, on es tractava el guix. Més endavant, a l'inici de la pujada, veurem les restes de l'estació inferior del cable que baixada el material extret de la mina i les pedreres.

La caminada, tot i ser una de les rutes incloses als Miradors de Ripoll, no ofereix grans vistes de l'entorn. El camí sovint va molt emboscat i només en algun moment, a tocar de Can Piteu, on el bosc no és tant dens, podrem entreveure el Puigmal i algun cim més traient el cap per sobre les capçades dels arbres.

La ruta que us proposem s'aparta del sender oficial a fi de pujar el cim del Puigbò 1.138 m. La raó de visitar-lo era la d'anar a trobar més vistes aprofitant els metres de més que té respecte al de St. Antoni. Però si el feu, tampoc espereu tenir-ne més, atès que el cim en sí és una zona planera enmig del bosc sense vistes. A més, quan hi vam anar nosaltres, s'estaven fent treballs forestals a la zona i el camí no estava del tot clar. En definitiva, una muntanya que al nostre parer es pot evitar amb tota tranquil·litat.

ESTACIÓ DE RIPOLL

Cal tenir en compte i no oblidar de visitar la mateixa estació de Ripoll. Tot i l'estat de deixadesa d'aquest patrimoni ferroviari, paga la pena treure el nas per les instal·lacions.

Tot està en un estat de conservació pèssim. Una llàstima que un patrimoni industrial ferroviari notable, part d'una historia indispensable per a entendre el desenvolupament del nostre país, estigui abandonat per les administracions i no gaudeixi de la vàlua que es mereix.

Alguns dels elements que podem trobar al voltant de l'estació són:

- Estació vella: És l'estació actual. Data de l'any 1885 i combina elements de ferro forjat d'estil modernista amb l'estil eclèctic i uniforme de l'edifici de l'estació, d'acord amb la majoria de les estacions que construïa la companyia de ferrocarrils Norte.

- Estació Nova. Gran edifici d'estil neoromànic a semblança de Santa Maria de Ripoll construït entre els anys 1925 i 1929 com a edifici de viatgers del Transpirinenc. Va ser aprofitada per a habitatge de refugiats durant la Guerra Civil i de treballadors de la Renfe. Abandonat de fa dècades. El se propietari, ADIF, només té cura del manteniment més imprescindible, oferint el conjunt un estat deplorable.

- Antigues màquines de tren del Transpirinenc, conegudes com a Sèrie Estado 1000 tot i que l'any 1971 van ser nomenades amb el número de sèrie 281. Construïdes expressament per CAF per donar servei a la línia electrificada del Transpirinenc. La màquina Sèrie 1002 va ser rebatejada com la 281-006-6, i aquest últim número és el que consta pintat a la màquina. És de titularitat municipal i és la que està exposada prop de l'estació.

- Pont de Calatrava. Pont d'uns 60 m de llargada i una amplada de 2,5 m exclusiu per a vianants que travessa el riu Freser inaugurat oficialment l'any 1995. Recorda el pont de Bac de Roda de Barcelona, del mateix arquitecte Santiago Calatrava. De moment, no tenim constància de problemes de disseny o constructius amb el pont.

- Pont giratori. Davant de l'estació d'autobusos hi ha una dels pocs ponts giratoris per a locomotres que queden a casa nostra, datat de 1880. L'entorn també conserva un dipòsit d'aigua sobre una plataforma de maó vermell i unes cotxeres.

DIFICULTAT

Ruta sense dificultats. La pujada fins al coll de Puigbò té algun tram força dret, però sense desnivells continus importants.

Tot el recorregut està balisat amb marques de pintura blanca/verda corresponent al sender local.

ELS TRENS

- ESTACIÓ DE SORTIDA/ARRIBADA: Ripoll (Rodalies). L'estació pertany a la línia R3 de Rodalies de Catalunya. La parada és al barri de l'estació, una mica apartada del centre, però amb serveis a tocar.

Podeu consultar tots els horaris a:

- Rodalies de Catalunya

Barraca de Can Ninyo

PictographCave Altitude 3,363 ft

PictographRuins Altitude 3,447 ft

Can Petiu (ruïnes)

PictographRuins Altitude 3,314 ft

Cruïlla accés Puigbò

Ermita de St.Antoni (ruïnes)

PictographTrain stop Altitude 2,228 ft

Torrent de Can Bac de Morers

Torrent de l'Obaga de Caganell

• fmapo Oct 23, 2022

Una ruta fàcil per gaudir del bosc i dels paisatges. Fins i tot per trobar bolets.
    Com sempre gràcies per tot el treball fet i per compartir-lo! És un plaer comptar amb el vostre ajut per gaudir de la natura.

• Photo of Senderisme en tren
    Senderisme en tren Oct 26, 2022

Hola fmapo,

Sí que tens raó que per allí hi havia molta Pineda...sssh.

Gràcies pel comentari i el suport. Són d'agrair.

Bona ruta

• Noemí Del Viso Muñoz Mar 26, 2023

Bona ruta per fer en un matí! A més seguint les senyalitzacions verdes i blanques es va prou bé.
    La pujada al Puigbó ha sigut una mica dura pero per la vista al Pedraforca ens ha valgut la pena!
    Gràcies per compartir la ruta ☺️

• Photo of Senderisme en tren
    Senderisme en tren Mar 28, 2023

Hola Noemí,

Certament, una ruta fàcil i ideal per una matinal.

Gràcies a tu per seguir les nostres propostes i també pel comentari i la valoració.