Photo of258 Gorgs de la riera d'Ogassa - coll de la Fullosa - el Negre - mirador de la Tuta Photo of258 Gorgs de la riera d'Ogassa - coll de la Fullosa - el Negre - mirador de la Tuta Photo of258 Gorgs de la riera d'Ogassa - coll de la Fullosa - el Negre - mirador de la Tuta

2014
March 18, 2021
March 2021

•   3.3 4 Reviews

near Ogassa, Catalunya (España)

Viewed 2026 times, downloaded 113 times

Diu el refranyer català “ A gota a gota es fa un gorg” i avui anem a visitar un seguit de gorgs i salts a la poc concorreguda riera d’Ogassa.

A còpia d’anys, l’aigua de neu i pluja ha anat treballant amb perseverança els llocs per on escolar-se, obrint rases a les roques i formant gorgs, clots profunds a la llera dels torrent, on l’aigua s’entolla i alenteix el seu curs.

L’orografia d’aquesta riera es caracteritza per la vall estreta per on discorre mig acanalada, fent que el camí passi enlairat pels vessants de la conca.

Per arribar al punt de sortida se segueix la carretera N-260 de Ripoll a sant Joan de les Abadesses fins el punt qm. 111,5 on abans de la cinglera surt la pista a l’esquerra; cal pujar amb vehicle per la pista de Ribamala a Coll de Jou, a trams parcialment formigonada, fins al Collet de la Fullosa, uns 6,7 qms aproximadament, amb aparcament al voral.

A la dreta de la pista que va a l’alberg del Negre, assenyalat amb un indicador de fusta clavat a un pi, comença la drecera de 1,5 qms. per baixar per un fresat camí fins l’alberg rural del Negre.

Es volta la casa per la dreta i un indicador marca el camí de baixada a la riera per anar a veure els gorgs del Negre, per tornar a pujar a aquest punt i continuar caminada pel Camí del Cingle, també marcat amb indicador de fusta.

A la dreta es troba un mirador sobre la cinglera i més endavant una balma a l’esquerra del camí de baixada a la riera, que un cop creuada es troba el camí d’Ogassa a la dreta, seguint nosaltres per l’esquerra fins trobar el torrent de la Font de la Dou, remuntant uns 100 m. a visitar el bonic salt on l’aigua llisca sobre la pedra tosca.

De tornada al camí es qüestió d’anar pujant “amb ull viu” per no passar de llarg el seguit de gorgs i salts, havent de fer sovint un “puja-baixa” del camí a la riera, sient el darrer el del torrent de la Font del Freixe.

ACONSELLABLE SEGUIR EL CAMÍ FITAT A LA DRETA DE L'ALTRA BANDA DE LA RIERA.

Nosaltres varem fer uns 300 m. el camí de l’esquerra,(No aconsellable) fins trobar un camí de ròssec a la dreta, punt on enfilem amunt pel Bac Verder, sense camí definit i forta pujada, fins arribar al Pla de Terme i per pista herbada a creuar la pista a Coll de Jou, pujant pel Pla de la Creu a la Tuta i al mirador.

La idea era baixar de sota el mirador per un camí directe a la font de la Fullosa, però l’espessa vegetació i el dubte ens van fer desistir.

També vàrem provar baixada per la pista a llevant del Coll de l’Erola, i després de pocs metres haguérem de recular, doncs havien tallat pins i eren abandonats junt amb el brancam tapant-ho tot.

Amb vista de “l’èxit” decidim fer tornada tot seguint la pista principal fins l’aparcament al collet de la Fullosa.

Rutes properes per aquesta zona:

Coll de can Roca - el Cortal - el Negre - el Xofré

Coll de can Roca - can Grata - el Negre - coll de la Fullosa - el Xofré

Inici i final

Aparcament al voral del coll de la Fullosa

el Negre

Mas del segle XlV reconvertit en alberg rural. Alberg del Negre

PictographLake Altitude 3,104 ft

Gorg Fondo

Gorg d'erosió allargat i profund

PictographLake Altitude 3,179 ft

Camí del cingle

Al retornar al Negre, continuar pel camí del cingle senyalitzat amb pal indicador

mirador

PictographCave Altitude 3,427 ft

Balma sota cingle

Pista a la dreta

S'enllaça amb la pista que travessa la fageda

PictographRiver Altitude 3,371 ft

Travessar riera

Continuar per l'esquerra; per la dreta puja el camí a Ogassa

Desviament a la dreta per pujar uns 100 m. a veure el salt.

PictographRiver Altitude 3,493 ft

PictographWaterfall Altitude 3,717 ft

Salt i gorg 9

Torrent de la Font del Freixe o de Mitjavila

Travessar riera i camí a l'esquerra

Travessada la riera, es continua pel camí que puja en diagonal per l'esquerra. ( ACONSELLABLE SEGUIR PEL CAMÍ AMB FITES DE LA DRETA)

Gir a la dreta

Deixar el camí i enfilar pel ròssec fageda amunt, sense camí evident.

Pista a l'esquerra

Mirador de la Tuta

• Photo of xica
    xica Mar 20, 2021

Per les fotis i l'explicació convida a fer aquesta ruta ben aviat. Gràcies Albert

albhertot Mar 20, 2021

Gràcies Paquita, son molt bonics els salts i gorgs ara quan baixa aigua.

• Photo of aventurasotaelspeus
    aventurasotaelspeus May 14, 2022

Una caminada molt bonica i fàcil de seguir. Molt recomanable ara a la primavera!

albhertot May 14, 2022

Gràcies per la bona valoració i me'n alegro que servís la traça.

• Photo of Qfelip
    Qfelip Aug 13, 2022

Una ruta on la podríem definir en dos parts —la primera fàcil de seguir i llocs macos—llàstima que en el temps que nosaltres ho hem fet quasi tots els salts estaven secs o quasi secs..
    Segona part .. Una vegada hem creuat la riera ..al poc veiem fites que et conviden a iniciar la forta pujada mà dreta … aquest és el camí correcte— El que tu hi tens al track.. no és cap cami definit ni fitat —crec que et vas passar el fitat I per no desfer camí no vares tenir cap més remei que pujar fageda amunt sense cap corriol ni fites ni lloc definit.. com també per la perillositat de les pedres soltes que hi havien i quan es va en grup s’ha d’anar molt en compte…Jo no vaig tenir cap problema en fer la pujada però portava gent que s’hi varen tenir problemes i per això demano que quan s’hagi de posar un track.. amb llocs perdedor s’especifiqui molt bé .. la resta cap problema !!

• Photo of Pere Homs Joaquim
    Pere Homs Joaquim Aug 13, 2022

Estic molt d'acord amb el que diu en Qfelip. No es pot penjar una ruta que tingui un tram que transcorri per una zona sense sender i amb la perillositat que te fer-la amb colla pel perill de despreniment de rocs.
    Llàstima, perque la primera part, en temps d'abundància d'aigua, val la pena.

albhertot Aug 13, 2022

Hola Qfelip i Pere Homs,
    Em sap greu pel vostre mal tràngol passat i us demano disculpes per no haver-ho advertit al track.
    El cas es que anava d’acompanyant i el company que duia la volta es va fer fort de voler pujar pel dret, pel ròssec mig fressat tot i que duia la gossa.

• Photo of Qfelip
    Qfelip Aug 13, 2022

albhertot.. Ho entenc..però el track està a nom teu.. la gent no ho sap que tu anaves d’acompanyant .. Seria bo que hi afegeixis un advertiment al lloc. Ei, tu mateix !! Salut

• Photo of Pere Homs Joaquim
    Pere Homs Joaquim Aug 13, 2022

Albhertot, les teves disculpes t'honoren, però millor afegir un advertiment per a futurs seguidors teus

• Francesc saguer ayats Aug 13, 2022

Hola albhertot, amb la modificació que has fet (l'avis que has posat després de creuar L'ultima riera) amb queda perfectament clar per on haig de pujar .
    Moltes gràcies per la rectificació!!

• Photo of guillermowik
    guillermowik Aug 16, 2022

Algú te el track pel camí amb fites de la dreta? Hi ha aigua als gorgs a l'estiu? Gràcies.

• Francesc saguer ayats Aug 16, 2022

No et pots pas perdre guillermowik, un cop has atravessat la riera (crec gorg i salt n° 9) trobaràs dos camins, un segueix de planer, seguint la riera però encimbellat i el de la dreta molt ben fitat i que puja molt decidit i amb forta pendent i més endavant es retroba amb el track d'albhertot i ja no hi ha més complicacions.
    En quan a aigua dissabte 13 d'agost en el primer salt (el Negre) estava totalment sec però els demés si que hi havia aigua i l'ombra dels fajos i començar aviat va ser suficient per no passar calor (potser no es la millor època de l'any per fer aquesta ruta)

Molt a la vora del mirador de l'aguila (o de la Tuta) i ha el monument a n'en Xirinacs