246 Tram Den Haag - Hoek van Holland

Photo of246 Tram Den Haag - Hoek van Holland Photo of246 Tram Den Haag - Hoek van Holland Photo of246 Tram Den Haag - Hoek van Holland

August 6, 2015
August 2015

near Het Spuikwartier, Zuid-Holland (Nederland)

Begin: Centraal Station Den Haag Eind: NS station Hoekvan Holland Strand
Door het Westland
De WSM (Westlandsche Stoomweg Maatschappij) legden de sporen aan voor personen, maar vooral ook voor goederen (kolen en bloemen) die van en naar de kassen werden vervoerd.
De sporen liepen vooral waar nu de provinciale wegen lopen, dus dat is niet interessant.
Vanuit CS Den Haag lopen we via de Korte Voorhout (chique buurt dus) langs de Hofvijver naar de Gevangenoort, waar de schande van NL zich voltrok in 1672 toe de broertjes De Wit werden vermoord. Vandaar lopen we door de stad naar de Loosduinse kade. Een lang stuk, maar toch wel afwisselend, omdat je langs park en kade kunt lopen. Je loopt dan tussen de tram en de de kade. Zo nu en dan passer je een art Adecco gebouw zoals het spul van Johan Maasbach. Zijn volgelingen zijn nog steeds actief om Gods woord over de wereld te verspreiden.
We komen in Loosduinen, nu een Haagse woonwijk, vroeger een tuindorp, waar ze vooral wortelen verbouwden.
Bij de Lozerlaan lopen over mooie paden door Madestein, een natuurpark met een forse plas om te zwemmen en de zonnebaden.
Het is hier dat we de eerste kassen ontmoeten bij een bankje waarop je kunt zitten en in de kas kunt kijken. Hier valt het glaswerk erg mee, want die bloemenkassenmannen zijn erop uit om hun entree mooi aan te leggen.
Omdat we N-wegen vermijden, lopen we rechtsreeks naar Monster en laten we Poeldijk even liggen. Het is een dorp met veel strand en verder niet zo interessant. Vanaf hier trekken we langs de duinen om bij het arendsduin langs het strand te gaan lopen. We zitten hier in het gebied waar de zandmotoren zijn. Dat zijn opgespoten zandgebieden (ook in zee) die door het water en de wind worden aangestuurd om te vergroten. Vooral bij Terheijden is er veel opgespoten en bij de Maasvlakte bij Hoek van Holland. Het is weer zo'n project waarmee NL goede internationale sier maakt.
We eindigen onze tocht in Hoek van Holland Strand van waar het nog een heel eind lopen is naar de int van de Nieuwe Waterweg.

Photo of001 Centraal Station Den Haag en tramlijn naar Scheveningen Photo of001 Centraal Station Den Haag en tramlijn naar Scheveningen Photo of001 Centraal Station Den Haag en tramlijn naar Scheveningen