Photo of23. FAR DEL CAP DE BIARRA (Phare du cap Béar). PORTVENDRES. BANYULS DE LA MARENDA A COTLLIURE. FARS DE CATALUNYA DE SUD A NOR Photo of23. FAR DEL CAP DE BIARRA (Phare du cap Béar). PORTVENDRES. BANYULS DE LA MARENDA A COTLLIURE. FARS DE CATALUNYA DE SUD A NOR Photo of23. FAR DEL CAP DE BIARRA (Phare du cap Béar). PORTVENDRES. BANYULS DE LA MARENDA A COTLLIURE. FARS DE CATALUNYA DE SUD A NOR

January 13, 2023
December 2022

near Banyuls de la Marenda, Occitanie (France)

En els 580 km de costa catalana des de les Cases d’Alcanar fins a Portbou, un element que crida l’atenció son els FARS. Ubicats en indrets de gran interès paisatgístic, esdevenen excel·lents miradors del litoral. Tenen a més una aura de misteri i llegenda, i de nit la seva llum crea una atmosfera màgica. Fem una caminada entorn de cada un d’aquest fars i un parell més al Rosselló.
Es el far més important de la Catalunya Nord. Es troba al sud-est de Portvendres, en un indret de gran importància estratègica on a més del far, als peus del fort de Biarra (construcció militar de finals del s XIX), hi trobem un bon grapat de búnquers i altres elements defensius de la Primera Guerra Mundial. Pel que fa al Far es tracta d’una Torre piramidal de base quadrada amb encadenament d'angle i mènsules a la part superior. Al damunt una cúpula metàl·lica vermella on hi ha la llanterna a 80 metres damunt del mar i amb un abast de 30 milles. Les seves coordenades son: 31T 511226 4707027.
Al port de Portvendres s’hi troben dos fars curiosos: El Fortí del Fanal, a ponent de l’entrada del port. Es una antiga torre coronada per una cúpula verda on hi ha la llanterna. Data de l’any 1693 i es troba a l’interior d’un Fort militar. I en el moll d’entrada hi ha el Far metàl·lic del moll, una plataforma octogonal damunt de 6 columnes metàl·liques.
Posats a fer no cal oblidar-se del Far de Cotlliure, una antiga torre de defensa convertida de primer en far i més tard en campanar de l’església de Santa Maria dels Àngels. I a la punta del dic d’entrada al port hi ha el que es coneix com a far de Sant Vicenç.
Per aproximar-nos el far del Cap de Biarra hem escollit la ruta per el sender Litoral (Sentier Littoral) des de Banyuls de la Marenda fins a Cotlliure. Aquesta ruta a més del far principal ens permet conèixer 4 fars històrics més; dos a Portvendres i altres dos a Cotlliure.

RUTA*: Banyuls. Estació (20 m) – Platja de Fontaulé (1 m) – Platja de les Elmes (2 m) – Cap d’Ullastrell (32 m) – Platja del Forat (4 m) – Platja de Poulilles (1 m) – FAR DE BIARRA (50 m) – Camí del Fort (108 m) – Platja de Cala Espelugues (1 m) -FAR metàl·lic del moll (4 m) – Portvendres (1 m) – Coll de la Creu Blanca (75 m) – Cotlliure (1 m) – Església de Santa Maria dels Àngels (1 m) – Capella de Sant Vicenç (6 m)

DIFICULTAT*: Mitjana. Camí del Litoral (Sentier Littoral) ben senyalitzat, excepte dins els pobles. Tot i que va per la costa fa moltes pujades i baixades, un petit trenca-cames.

PUNT D’INICI*: Banyuls de la Marenda. Estació del Tren
PUNT FINAL*: Cotlliure. Far de Sant Vicenç

CAMINADA**: Baixem del tren i comencem a caminar pels carrers de Banyuls en direcció al mar fins arribar a la Platja de Fontaulè, on ja emprenem rumb al nord i comencem a trobar senyals grocs del sender del litoral. A la platja de les Elmes deixem enrere les darreres cases de Banyuls. El camí, a ran de mar va fent petites pujades i baixades, passa entre vinyes fins arribar al primer cap important: El cap d’Ullastrell. Per enfilar-nos fins al turó ens cal deixar temporalment el sender litoral. Des del Cap d’Ullastrell ja veiem el Far de Biarra i el camí per platges i penya-segats que ens espera. Baixem del turó i ens atansem al Fort d’Ullastrell, petit fort quadrat construït l’any 1861 per reforçar la seguretat d’accés a Portvendres. Seguim la ruta baixant en direcció a ponent fins a retrobar el sender litoral a la platja del Forat on ja trobem el mur dels alemanys: es tracta d’un mur construït l’any 1944 amb el que pretenien protegir la costa del desembarcament dels tancs de l’exercit aliat. Entre casetes i el mur arribem a la Dynamiterie de Paulilles, antiga fabrica d’explosius -especialment dinamita- de la societat Nobel Bosel, instal·lada en aquest lloc l’any 1885. Tot seguit la platja de Poulilles.
Caminem per la sorra fins que s’acaba el mur dels alemanys. Remuntem uns metres per el torrent de Cosprons on el camí s’enfila, segueix damunt un petit penya-segat i torna a baixar a la Platja de Bernadí. El sender continua a ran de costa entre platges i penya-segats fins arribar a la petita platja de Santa Caterina des d’on el camí puja fins al Far de Biarra (Phare de Béar). Recorrem la zona del Far i baixem pel cap de Biarra en direcció llevant per fer un petit tom entre búnquers, nius de metralladores i bateries de la Primera Guerra Mundial. Pugem de nou al Far.
Ara el sender pren direcció a ponent, voreja el Semàfor de Béar i s’enfila per camí en direcció al Fort Béar. Mes o menys a mitja pujada el sender litoral gira al nord i vorejant la muntanya anem deixant enrere el far i ja comencem a veure Portvendres i la costa rocosa de Cotlliure que mor a Argelers on comença una llarga platja. Baixem fins a la platja de cala Espelugas on al nord-est comença el moll de protecció del port de Portvendres. A l’extrem del moll hi trobem el far metàl·lic del moll, que data del 1886. També podem observar a l’entrada del port i situat a l’altre riba, el Fortí del Fanal. Acabada l’aproximació en dirigim a Portvendres, seguint el litoral i vorejant el port. En arribar al passeig marítim hem perdut el senyal groc del sender i hem optat per sortir del pobles enfilant-nos pels seus carrers rumb al nord-oest fins arribar al Coll de la Creu Blanca on ja tornem a trobar el sender.
Comença la baixada a Cotlliure per un camí amb bones vistes de la costa. En arribar a Coma Sadolla entrem en la zona urbanitzada i caminant per asfalt baixem fins a la platja de Cotlliure. Caminant entre el mar i els contraforts del Castell Reial ens dirigim a l’església -i antic far- de Santa Maria dels Àngels per continuar fins a la capella de Sant Vincent on acaba l’espigó que protegeix aquesta petita badia i a on l’extrem d’entrada hi ha un bonic fanal (en aquell moment en fase de restauració). En aquest punt donem per acabada la ruta

CARTOGRAFIA**:
Banyuls sur Mer. Côte Vermeille. Col du Perthus. 2549 OT. Escala 1:25.000. IGN (France)

ENREGISTRAMENT RUTA**: GPS Twonav. Aventura

Tornem al S Litoral

Platja de Poulilles

Platja de Bernardí

FAR DE CAP DE BIARRA (BÉAR)

Far metalic del moll

Port Vendrés

Coll de la Creu Blanca

Coma Sadolla

Cotlliure

Le Glacis (Aparcament Public)