Photo of221022 Coll de Bracons - Els Tossells - Puigsacalm - Puig dels Llops - Sta. Magdalena - Les Olletes - Sant Privat d'en Bas Photo of221022 Coll de Bracons - Els Tossells - Puigsacalm - Puig dels Llops - Sta. Magdalena - Les Olletes - Sant Privat d'en Bas Photo of221022 Coll de Bracons - Els Tossells - Puigsacalm - Puig dels Llops - Sta. Magdalena - Les Olletes - Sant Privat d'en Bas

January 12, 2024
October 2022

near Joanetes, Catalunya (España)

INTRODUCCIÓ:
Completa, preciosa i variada travessa del Puigsacalm, des del Coll de Bracons fins Sant Privat de'n Bas, passant pels dos Tossells, coronant el Puigsacalm, sostre de la ruta i del massís, de 1514 m. seguint fins al coll que ens separar del Puig dels Llops, al que pugem i baixem, continuant cap el Coll de Joanates pel Pas dels Burros i d'allà vorejant el Puig Cornelis per arribar a Santa Magdalena. Continuarem fent una llarga baixada per la baga de les Olletes per arribar a l'àrea de pícnic dels Pins i d'allà per la pista fins al nucli principal de Sant Privat de'n Bas.

Format:
Travessa de baixada, en sentit SW- NE, creuant de sud a nord el massís del Puigsacalm, entre Coll de Bracons i Sant Privat de'n Bas.

Recomanable fer-la en aquest sentit, no a la inversa.

Aproximació.
En autocar. Recorregut ideal per fer en grups o centres excursionistes que es mouen en autocar. Aconsellable amb un autocar de 56 places. Un de mes gran pot tenir problemes per arribar a Sant Privat de'n Bas.

Si no és aquest el cas haurem de contemplar mitja de transport, fer combinacions amb vehicles, que ens portin o vinguin a recollir. Tot i la complicació val la pena, ja que cap circular pot fer el que fem en aquesta meravellosa travessa.

Sortida: Del Coll de Bracons. Per arribar-hi hem de pujar per la BV-5224 que agafarem a Sant Vicenç de Torelló.

Arribada: A Sant Privat de'n Bas. A la que s'hi arriba per la GIP-5226 venint de Les Preses.

Dificultat:
Mitjana. Pujada molt dreta, amb cordes i alguna grimpada pels Tossels, amb un pendent màxim del 42%. Cal anar en compte si el terreny està mullat o glaçat. Compte a la carena en els dies ventosos. No te passos aeris ni exposats. Desnivell important de 500 m. de pujada i de 1100 de baixada. Més complicada de pujada que de baixada.

Si la fessim en sentit invers la dificultat augmentaria pel gran pendent de baixada. No recomanable.

Com a wikiloc la dificultat mitjana no es contempla, no hi ha més remei que qualificar-la com a moderada o difícil. tot i que sempre és subjectiu, En aquest cas la qualifiquem de moderada perquè és apta a tot muntanyenc habituat a fer cims emblemàtics com aquest.

Molt i molt recomanable. Us entacarà. La travessa val molt la pena!!

Ruta de Coll de Bracons a Sant Privat d'en Bas passant per:
- Tossell Xic (0.7 km)
- Tossell Gros (1.1 km)
- Puig de les Civaderes (1.6 km)
- Ras de les Civaderes (2.4 km)
- Collet dels Clivillers (2.7 km)
- Puigsacalm (3.1 km)
- Puig dels Llops (3.9 km)
- Coll de Joanetes (4.8 km)
- Puig Corneli (5.2 km)
- Ermita de Santa Magdalena (5.6 km)
- Resclosa del Pla d'en Xurri (11.0 km)
- Àrea de pícnic dels Pins (11.5 Km)

DESCRIPCIÓ:
Sortim del Coll de Bracons cal el nord pujant pel camí de la carena que puja cap ala collada de Sant Bartomeu. Abans d'arribar-hi trobarem el trencall que ens hem de desviar a la dreta per pujar per la carena dels Tossells, Trobarem trams equipats amb cables i cordes. Es dret, però guapíssim. Pugem primer al Tossell Xic i després al Puig del Tossell Gros de 1462 m. Seguim la carena baixant a un coll i seguint pel camí de la Font Tornadissa. Voregem el Puigsacalm Xic i coronem el Puigsacalm de 1514 m. gran mirador sobre la Garrotxa i Osona. Vistes espectaculars. Baixem pel cantó oposat, seguint el camí dels Burros per sortir al coll, on ens desviem a l'esquerra per anar i tornar al Puig dels Llops de 1,485 m. que ens permet veure una perspectiva bonica i diferent del Puigsacalm i de gran part de la cinglera. Val la pena.
Tornem al coll i continuem pel corriol que ens porta al Coll de Joanetes pel Pas dels Burros. Agafem el corriol de l'esquerra que puja vorejant el Puig Cornelis per anar a l'ermita de Santa Magdalena, passant per les Antenes.
Baixarem per la pista de la dreta que passa per la font amb un curt tram de corriol i després per una pista llarga que baixa suaument a la Plana Mitjana. Després de la font de Rostobles en un revolt a l'esquerra agafem el corriol del camí dels Matxos que recorre la Baga de les Olletes. Més endavant el mateix Camí dels matxos es converteix en pista però aviat la deixem per agafar el corriol que baixa pel Rec de les Olletes i que ens porta a l'Àrea de Pícnic dels Pins. A partir d'aquí tot pista fins a Sant Privat de'n Bas.

ALTRE INFORMACIÓ:
Aquest recorregut s'ha realitzat sobre el terreny i amb base a tres dispositius GPS, GARMIN G66, OREGON 700 i TWO_NAV - Trail 2 i que han sofert un procés de depuració correcció per oferir un suficient grau de fiabilitat.

Cal tenir en compte que els dispositius GPS o telèfons poden perdre el senyal en zones d'orografia complicada i desviar-se del recorregut seguit sobre el terreny.

Es considera que el recorregut aquí detallat és per seguir-lo amb GPS, que és molt necessari, per no dir imprescindible per evitar pèrdues o embarrancades.

La descripció és una orientació per on va el recorregut proposat i un petit resum dels principals llocs de pas, per saber que ens trobarem i decidir si realitzem aquesta activitat. En cap cas és una guia de la ruta.

Cal tenir en compte que sempre la dificultat sempre és subjectiva i està en base al nivell de cadascú. Partim de la base que està adreçat a muntanyencs, excursionistes i senderistes iniciats i coneixedors de la muntanya i amb condició física adequada per l'activitat a realitzar.

L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut, dels incidents que puguin succeir, dels canvis que hagi pogut sofrir el recorregut del dia de la seva realització, ni de les condicions meteorològiques en que es realitza.