220 Cantallops- Avió estavellat a l'Albera

Photo of220 Cantallops- Avió estavellat a l'Albera Photo of220 Cantallops- Avió estavellat a l'Albera Photo of220 Cantallops- Avió estavellat a l'Albera

October 29, 2020
October 2020

near Cantallops, Catalunya (España)

Sortida amb els companys Ramon Roura i Josep Sáez per anar a veure les restes de l’avió francès adaptat per l’extinció d’incendis, estavellat el 19 de juliol de 1986 al Puig de les Canals del massís de l’Albera, mentre col•laborava a apagar l’incendi que cremava els boscos de l’Alt Empordà.

Fem tram amb vehicle des de Cantallops fins la Cantina de Requesens, amb una visita al Coll de Medàs dels tres dòlmens que hi han a prop de la pista, envoltats de brucs, alderns i alguna alzina surera i també de cireres d’arboç, que ja estan madures...i molt bones.

Un tram de pista més enllà, flanquejada per oms, castanyers i xiprers, es veuen les restes de la serradora amb grans cedres al costat i pocs metres més endavant, al costat del pont d’accés cap el castell de Requesens, hi ha l’edifici ruïnós de la central de les “Pipes” amb la petita caserna de la guàrdia civil al davant; a l’altra banda de pont i a l’esquerra, la font Rovellada de Baix, amb terra fangós i rogenc de la l’aigua ferruginosa.

Seguint amunt, en un revolt de la pista es troba a la dreta la font Rovellada de Dalt, més arranjada que la de baix i amb petita zona de pic-nic; també una edificació singular a l’altra banda de pista, amb una torreta poligonal adossada a una cambra que es coneix com “els banys del comte” i data de l’época de la reconstrucció del castell, al segle XlX.

Arribem a la cantina on esmorzem i comencem la caminada per la pista marcada amb els colors del GR, no apta per vehicles urbans, que puja suau però constant, amb vistes al massís del Montgrí enterbolit per la calitja, fins arribar a un pas entre roques on es troba una placa de marbre en record dels 4 tripulants de l’avio sinistrat: el pilot Jean Pierre Davenat, el copilot Jacques Ogier, el mecànic Roland Denard i l'ajudant Jack Le Bel.

Des de la pista no es veuen les restes de l’avió que queden una mica amunt i embolcallades pels roures, on cal enfilar-se per veure la cua de l’aparell, restes d’ales i 2 dels motors de pistons, que ja porten 34 anys reposant aquí...on hi troben entre ciclistes i caminadors una trentena de visitants.

Els companys fan retorn pel mateix camí de pujada i jo opto per pujar al Coll de les Canals, seguir el GR-11 fins el Coll d’Auleda i fer baixada per la pista forestal que fa llargues llaçades planeres amb forts desnivells als girs, trobant una gran roca a l’esquerra de la pista amb una placa de record d’un muntanyenc de 90 anys, i tot baixant entre mig de suros on al sotabosc hi senyoregen els brucs, arribo a Cantallops al mateix temps que els companys per l’altra banda.

Coll de Medàs

Coll que es troba a pocs metres de la tanca, situada a la porta d'accés a la propietat del Castell de Requesens

Dolmen Coll de Medàs ll

Cal seguir un caminet que surt planer per la dreta de la pista; a uns 50m. , al costat esquerra del camí i a tocar d'un filat espinós, es veu el sepulcre en estat precari. Es datat entre el 3500 i el 2700 a de C.

Dolmen Coll de Medàs lll

Es troba a ma dreta de la pista a uns 30 m. damunt un turonet amb vistes a la plana; d'aquí surt un altre corriol que enllaça amb el Dolmen Medàs lll

Dolmen del Coll de Medàs l

Es a uns 50 m. a l'esquerra de la pista, marge amunt Sepulcre de corredor amb cambra rectangular i passadís de parets paral·leles (galeria catalana en forma d"U" ). Va ser localitzat al 1980 i restaurat el 1996. Mesura 2 m. de llarg, 1,2 m. d'ample i 1,4 d'alt. i el daten entre 2700 i el 2200 a de C.

Serradora

Edifici on havia una serradora d'explotació forestal.

font Rovellada

En aquest indret hi ha el desviament per anar al castell de Requesens, el pont sobre la riera d'Anyet amb la font Rovellada de Baix a l'altra banda; l'edifici en runes a tocar la carretera es la central hidràulica que proveïa de llum al veïnat i la serradora, però abans hi treballaven les rabasses de bruc per fer pipes de fumar. Davant,el pont també es troba una petita caserna de la guàrdia civil.

PictographCastle Altitude 1,757 ft
Photo ofBanys del Comte - la Pentinadora- font Rovellada Photo ofBanys del Comte - la Pentinadora- font Rovellada Photo ofBanys del Comte - la Pentinadora- font Rovellada

Banys del Comte - la Pentinadora- font Rovellada

Envoltada de castanyers hi ha la font Rovellada de Dalt, que segons la llegenda, la princesa del castell venia a posar-se grumolls d'aigua ferruginosa al cabells, per tornar-se pèl-roja. L'edifici s'anomena "banys del comte" per un escut que hi havia al llindar de la porta, però ha desaparegut; també rep el nom del "pentinador" potser per la llegenda de la princesa....

Requesens

Veïnat de Requesens on sota un castanyer d'índies hi ha la cantina i l'ermita que a llinda té la següent inscripció "1740- Aca solamente se ha de entrar per a Dios servir y acabar".

pal indicador

Cal seguir la pista de l'esquerra, amb senyals del GR-11

Terme de Requesens

Tanca que indica la sortida de la finca de Requesens, amb vista sobre Cantallops; al mig del paratge boscós sobresurt el castell que ha estat lloc de pas des de l'època romana, doncs la carena de l'Albera feia de límit entre la Gal·lia i Hispània. Castell de Requesens

Avió estavellat

Al costat de la pista forestal, enlairada hi ha una placa de marbre virolat amb una escriptura difícil de llegir, que diu: "Els empordanesos recordem el sacrifici de Jean Pierre Davenet, Jacques Ocier, Jacques Lebel, Roland Denart. Morts en estavellar-se el DC-6 tot apagant el foc del 9 de juliol del 1986 que arrasà, en conjunt, 30000 ha. 21-09-1986"

Gairebé no es veuen les restes de l'avió des de la pista, que queden enlairades i embolcallades entre roures, com si la vegetació els volgués retre agraïment i homenatge pel seu sacrifici... l'avió DC-6 a l'Albera

Coll de les Canals

Aquí es deixa la pista i es continua pel GR-11 que fa drecera per retrobar la pista de nou al Coll de l'Auleda. Encara que el pal d'itinerànnia el marqui aquí com "Coll d'Auleda", a tots els mapes hi surt anomenat "Coll de les Canals"

Coll d'Auleda

en trobar de nou la pista herbada, seguir-la per l'esquerra en baixada.

Roca amb recordatori

A l'esquerra de la pista i enlairada uns 3 metres es veu aquesta roca granítica amb una placa de recordatori, amb tres rams de roses vermelles

Cotxe estimbat

Encara no sé com va poder arribar fins aquí, doncs es una pista sols apte per a 4x4; es veu model força nou i sembla que no porti gaire temps a l'intempèrie.