Photo of211011 Drecera de Fra Garí, serrat de les Garrigoses, El Gat, San Joan i el Llençol des de Collbató. Photo of211011 Drecera de Fra Garí, serrat de les Garrigoses, El Gat, San Joan i el Llençol des de Collbató. Photo of211011 Drecera de Fra Garí, serrat de les Garrigoses, El Gat, San Joan i el Llençol des de Collbató.

January 7, 2024
October 2021

near Collbató, Catalunya (España)

INTRODUCCIÓ:
Curta però preciosa i intensa ruta circular des de Collbató, que ens porta pujant per la Drecera de Fra Garí al Serrat de les Garrigoses, que permet fer diverses variants i petits extres. Un cop al Coll de la Garrigoses optem per anar al Pla de les Bateries i d'allà a Sant Joan pel camí de la Font seca. De tornada baixem pel Llençol i agafant la drecera per reduir el llarg camí de les Bateries.

Recorregut fantàstic, exigent, espectacular, molt atractiu, poc freqüentat, tret de si optem per anar a Sant Joan que allà si que està més concorregut. Vistes fabuloses des del Serra de les Garrigoses que ens aporta una perspectiva diferent i poc coneguda de Montserrat.

Ruta circular des de Collbató passant per:
- casc antic de Colbató (0.4 km)
- Drecera de Fra Garí (1.2 km)
- Mirador de Fra Garí (1,5 Km.)
- El Gat (2.9 km)
- Serrar de les Garrigoses (3,1 Km)
- Coll de les Garrigoses (3.5 Km)
- Pla de les Batries (3,7 Km)
- Ermita de Sant Joan (5.1 km)
- Font Seca (6.3 km)
- Les Voltes (7.2 km)
- Roca Llisa (7.5 Km)
- El Llençol (7.7 km)
- retorn corriol de Fra Garí (8.2 Km)
- Collbató (8,5 Km.)

Format: Circular, des de Collbató, amb sortida i arribada i la Plaça d'Amadeu Vives.

Sentit: Anti- horari, que és l'aconsellable i més habitual i lògic. No aconsellable fer-la
a la inversa.

Sortida matinal molt atractiva, variada i exigent amb algunes grimpades i passos aeris, sobretot al Serrat de les Garrigoses.

Dificultat:
Mitjana. Te grimpades, motl de pendent i trams més aeris, però sense gran dificultat. Apta a muntanyencs bregats i per gent acostumada i encantada amb les grimpades i terrenys més tècnics.

Com que a wikiloc no es contempla la dificultat mitjana la podríem qualificar entre moderada i difícil. Com que no deixa de ser subjectiu i en terreny tècnic i una micca exposat , la qualifico com a difícil. Evitar de fer-la en terreny mullat o glaçar i anar en compte en dies ventosos.

Recorregut espectacular i molt aconsellable pels amants de les canals montserratines.

Descripció. Sortim de Collbato en direcció NW i agafem el corriol de la Drecera de Fra Garí que surt com a continuació d'un carrer del poble, Voregem el Pujol deixant-lo a la dreta, Quan comença a pujar notablement es bifurca i agafem el que segueix en diagonal a la dreta, el de l'esquerra és pel que tornarem. Es una canal que es fa dreta i més estreta. Cal posar mans amb grimpadetes fàcils. És llarg i amb molt de pendent i desnivell. Hi ha un punt a la cota 625m que el corriol va a l'esquerra pero tambí hi ha pasa la dreta. Hi anem és curt i ens porta a un bonic mirador i un lloc ideal per fer un most o una aturada. Reculem i seguim pel corriol amunt, es l'ultim tram dret de la pujada. Al cap damunt sortim a un corriol una mica més fressat, a l'esquerra aniriem a Les Voltes seguim a la dreta planejant o fins i tot baixant. Creaurem un torrent i flanquegem per sota de Les Bateries en direcció al serrat de les Garrigoses, Abans d'arribar-hi, just en una carena quen al corriol gira a l'esquerra veiem un caminet que perota a un turí. Hi anem, es tracta d'¡un esopectacular mirador per sobre de la Canal del Xacó i damunt de la Salut i de la carretera que porta a les Coves de Salnitre. Val la pena., Seguim amunt i hem d'nanar en compte a trobar el corriol de l'esquerra que portarà a l'estrem SE de les Serra de les Garrigoses de 775,4 m. (ICC). Nosaltres no el vam veure i vam anar al cim central o conegut també com a Tossal de Boirafua, però es millor anar primer al de la dreta que ens porta a passar pel Gat. tram una mica aeri però espectacular.

Desfem el camí fins el trencall i seguim a l'esquerra pel corriol més fresat que ens porta a la carena després d'una grimpada per coronar el Tossal de Boirafua de 776,8 m segons el ICC i mes alt del serrat de les Garrigoses, Desfem el camí per on veníem i a l'encreuament , seguim recte per la carena baixant al Coll de les Garrigoses, que uneix el Serrat de les Garrigoses amb el Les Bateries. Seguim recte per sortir a prop del Pla de Les Bateries al camí Vell de Colbató a Montserrat. El seguim a l'esquerra, passant per la senyera pintada a la roca i seguim fins a trobar un encreuament.

Com que es aviat i sino se'ns faria la ruta curta, seguim a l'esquerra pel camí de la Font seca per anar a l'ermita de Sant Joan. Quan veiem l'ermita sobre nostre, tant es pot anar pel corriol de l'esquerra com per la dreta, però decidim pujar pel dret amb una petita grimpada pel llom de còdols que baixa de l'ermita. Aqui podríem anar al Mirador de Sant Joan però optem tornar pel corriol que hem vingut pel camí de la Font seca fins a trobar el camí de les Bateries. A l'encreuament baixem a la dreta , creuant aviat el torrent de Santa Caterina Passem prop de l'Avenc petit de Ciosta Dretra i i baixarem fent les llaçades de Les Voltes . Deixem a l'esquerra el camí que ve de la Drecera de Fra Garí i seguim recte. Aviat el camí planeja i flanqueja per sota la paret d'escalada de Roca Llisa. Seguim el camí fins arribar al Llençol o taca Blanca, actualment pintada amb una gran estelada i amb una placa en record del gran amic i company, Toni Nadal, mort el 30/06/2012 al Coll de Contraig.

Just uns metres després, quasi be a tocam deixarem el camí vell de Collbató i agafarem el corriol que i baixa sobtadament a l'esquerra. És la drecera dels Graus, és dreta i pedregosa però es pot baixar prou be i no te pèrdua i acaba entroncant amb la drecera de Fra Garí. A partir d'aquí desfarem el camí de pujda fins a Collbató.

No s'aconsella fer aquesta ruta sense portar GPS, o al track al telèfon. Imprescindible seguir el track!

ALTRE INFORMACIÓ:
Aquest recorregut s'ha realitzat sobre el terreny i amb base a dos dispositius GPS, GARMIN OREGON 700 i TWO-NAV Trail-2 han sofert un procés de depuració correcció per oferir un suficient grau de fiabilitat.

Cal tenir en compte que els dispositius GPS o telèfons poden perdre el senyal en zones d'orografia complicada i desviar-se del recorregut seguit sobre el terreny.

Es considera que el recorregut aquí detallat és per seguir-lo amb GPS, que és molt necessari, per no dir imprescindible per evitar pèrdues o embarrancades.

La descripció és una orientació per on va el recorregut proposat i un petit resum dels principals llocs de pas, per saber que ens trobarem i decidir si realitzem aquesta activitat. En cap cas és una guia de la ruta.

Cal tenir en compte que sempre la dificultat sempre és subjectiva i està en base al nivell de cadascú. Partim de la base que està adreçat a muntanyencs, excursionistes i senderistes iniciats i coneixedors de la muntanya i amb condició física adequada per l'activitat a realitzar.

L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut, dels incidents que puguin succeir, dels canvis que hagi pogut sofrir el recorregut del dia de la seva realització, ni de les condicions meteorològiques en que es realitza.

Tossal de la Boirafua

Roca Llisa

Paret d'escalada

El Llençol o Taca Blanca

just despres desviació esquerra per la drecera dels graus