210817 ESTANYS DE MUNTANYÓ I GARRABEA. (Estany del Rosari)

Photo of210817 ESTANYS DE MUNTANYÓ I GARRABEA. (Estany del Rosari) Photo of210817 ESTANYS DE MUNTANYÓ I GARRABEA. (Estany del Rosari) Photo of210817 ESTANYS DE MUNTANYÓ I GARRABEA. (Estany del Rosari)

January 21, 2022
August 2021

near Baqueira-Beret, Catalunya (España)

L’Estany de Muntanyó és un llac d’origen glacial situat a 2205 m a la Vall d’Àrreu, al est del Tuc de la Cigalera i al sud-est del Cap de Muntanyó d’Àrreu i al Sud del Serrat de Garrabea. Aquest estany recull les aigües de petits estanys superiors. Un xic més al Nord hi trobem l’estany de Garrabea que també forma part de la capçalera de la Vall d’Àrreu, al peu del Cap de Muntanyó que corona la conca. És un dels pocs llacs que es troba situat en el bosc, envoltat de pi negre i nerets i on també hi podem trobar els gespets. A llevant, però 200 metres més avall, hi trobem l’estany del Rosari, al que tan sols ens hi atansarem per veure`l a vol d’ocell.

RUTA*: Port de la Bonaigua (2038 m) – Coll d’Estany Podo (2337 m) – Estany de Muntanyó (2208 m) – Serrat de Garrabea (2347 m) – Estanyera de Garrabea (2261 m) – Estany de Garrabea (2168 m) – Vista Estany del Rosari(2145 m) – Estany Garrabea (2168 m) – Coll Serra de Baciverols (2389 m) – Collada Muntanyó (2403 m) – Port de la Bonaigua (2038 m)

DIFICULTAT*: Mitjana. Camins alpins i alguna tartera, sense dificultats tècniques. Una altra cosa es atansar-se a albirar l’Estany del Rosari, ja cal vorejar l’estany de Garrabea per un important pedregar on els camins fan de mal trobar.

PUNT D’INICI*: Port de la Bonaigua. En el Km 47,7 de la carretera C-28 (Vielha-Esterri d’Àneu) hi un bon lloc per deixar-hi el vehicle

CAMINADA**:
Port de la Bonaigua (2038 m). Iniciem el recorregut en pujada pronunciada que ens porta a vorejar l’estany Podo que ens queda a baix al costat de llevant. Uns metres més endavant trobem una bifurcació de camins; prenem el de la dreta que puja suaument fins al Coll de l’Estany Podo
Coll d’Estany Podo (2337 m). Coll amb bones vistes i des d’on ja veiem l’Estany de Muntanyó, al que baixem per un fàcil camí
Estany de Muntanyó (2208 m). El voregem pel costat de llevant i anem a buscar la tartera que puja dreta al serrat de Garrabea. El camí està fitat, travessa la tartera en diagonal i acaba arribant al coll pel vessant de llevant.
Serrat de Garrabea (2347 m). Únic punt des d’on podem veure els dos estanys d’avui. El descens es per un camí que per dins el bosc baixa rumb al nord-est per anar a trobar l’estanyera de Garrabea. Abans però ens desviem un moment de la ruta per apropar-nos a un petit estany, al est de l’estanyera. La baixada al Garrabea es un xic més dreta, però de bon fer sinó es perden les fites de pedra.
Estany de Garrabea (2168 m). Bon lloc per descansar tot guaitant els cims que envolten aquest llac glacial. També és un bon lloc per remullar-se. Des d’aquest punt ja podríem emprendre el camí de retorn al Port de la Bonaigua, però abans ens hem volgut atansar a guaitar des de l’estany del Rosari. Es per això que voregem l’estany de Garrabea pel vessant sud, per un pedregar on el camí es perdedor i fa de mal passar per els grans blocs de pedra. Superat aquest tram la resta es un camí que perdent poca alçada aviat podem veure l’estany i la vall.
Vista Estany del Rosari(2145 m). Desfem el camí fins a Garrabea (tot plegat, anar a veure el Rosari ens ha costat 80 minuts). El primer tram de pujada al Coll fins al peu de l’estanyolet és coincident al de baixada. Un cop a l’estanyolet, seguim fites de pedra rumb a ponent i guanyem alçada fis arribar al Coll que separa la serra de Garrabea de la de Baciverols.
Coll Serra de Baciverols (2389 m). Ara la ruta transita per un corriol a ponent que gira al sud-oest en direcció a la Collada de Muntanyó. Poc abans d’arribar-hi un altre caminet gira al S i entre prats, passa entre tres petits estanys (a l’estiu poden estar secs) i empren la baixada a l’est Podo fins a retrobar el camí per on hem pujat. Acabem fent la dreta baixada fins a l’aparcament.