Photo of210519 PUI DE LLERÀS. (100 Cims). Des de TORALLA. SERRA DE SANT SALVADOR I VALL DE SERRADELL Photo of210519 PUI DE LLERÀS. (100 Cims). Des de TORALLA. SERRA DE SANT SALVADOR I VALL DE SERRADELL Photo of210519 PUI DE LLERÀS. (100 Cims). Des de TORALLA. SERRA DE SANT SALVADOR I VALL DE SERRADELL

9 hours
August 14, 2021
June 2021

near la Pobla de Segur, Catalunya (España)

El Pui de Lleràs es una muntanya de 1692 m just en el punt de trobada de la Serra de Castellet amb la Serra de Sant Salvador, dos dels contraforts sud-orientals de la Serra de Sant Gervàs. A llevant del Pui i al N de la Serra de Sant Salvador hi ha la vall de Serradell que presenta unes formes de relleu extremadament singulars, on l’erosió diferencial sobre materials conglomerats ha donat lloc a formes particulars d’una bellesa extraordinària. El Cim del Pui de Lleràs ens mostra una excepcional panoràmica: des de les terres aragoneses al O, on destaca el Turbó, i al seu darrera traient el cap el Mont Perdut, seguint amb el Possets i l’Aneto que emergeix darrera de la vertical paret de Sant Gervàs. Seguint el recorregut visual identifiquem el Montsent, la Pica d’Estats, Comapedrosa, Torreta de l’Orri, Boumort i Montsec, i al seu darrera Montserrat. Sens dubte un espectacle.
RUTA*: Toralla (940 m) – Sant Salvador (1228 m) – Santes Creus (1262 m) – Collada Viella (1197 m) – Roca Palomera (1386 m) – Roca Espatllada (1397 m) – Turó dels Graus (1521 m) - Turó de la Font del Forn (1607 m) – Pui de Lleràs (1692 m) – Coll de Serradell (1545 m) – Camí de Serradell (1541 m) – Llau de Saüquers (1175 m) – Borda de la Martia del Bosc (1053 m) – Pista del Barranc (1049 m) – Pista del Bosc (1007 m) – Riu de Serradell (944 m) – Pista del Bosc de Serradell (855 m) – Coll de Toralla (947 m) – Toralla (940 m)

DIFICULTAT*: Mitjana. Excursió llarga, sense cap dificultat tècnica però on cal considerar el desnivell a superar. Cal aprovisionar-se bé d’aigua.

PUNT D’INICI*: Toralla . Hi arribem per una pista asfaltada de 5 kilòmetres que comença al pk 310,9 de la carretera N-260 (entre la Pobla de Segur i El Pont de Suert).

CAMINADA**:
Toralla (940 m). Iniciem el recorregut entrant al poble, però en arribar a les primeres cases comença un camí que s’enfila a la serra de Sant Salvador. Aquest camí comença l’ascensió rumb a ponent i es va adaptant a la orografia del terreny guanyant altura de forma constant. Passa pel peu del Turó de la Mola Nova, on poc després comença un camí que ens duria a la cova de Toralla. Nosaltres seguim la nostra ruta a Sant Salvador, passem pel peu del Turó de la Roca del Migdia i en pocs metres mes arribem a l’ermita de Sant Salvador, una antiga capella. Gaudim d’una excel·lent panoràmica i ja ens fem una idea visual de tota l’excursió.
Sant Salvador (1228 m). Des de l’ermita caminem vers ponent i anem seguint l’assolellada carena fent constants sifonades baixant a colls i pujant turons. El Primer turó que trobem es el de Santes Creus (1262 m) i uns metres més enllà el Turó de la Costa del Clot (no hi hem anat perquè ens hem distret) i baixada a la Collada Viella (1197 m). El camí en tot moment es força evident i està senyalitzat amb fites de pedra (algunes molt recents). El puja i baixa continua per Lo Raset, Collada estreta de Cavet, deixem el Tossal de Cavet a la nostra dreta i ens dirigim a la Collada ample de Cavet i ens dirigim a la Roca Palomera (1386 m). Abans d’arribar-hi ja comencem a entrar al bosc, on el camí, força evident s’enfila a trobar la carena per després recular vers llevant i per camí planer assolir la Roca, una nova i excel·lent talaia per damunt de la vall de Serradell que contemplem amb tota la seva dimensió i la el gran nombre de turons prominents que s’aixequen solitaris.
Roca Palomera (1386 m). Retornem a la carena, baixem al coll i per dins el bosc pugem a la Roca Espatllada. Aquest tram, que podria ser el més perdedor, el fem per camí senyalitzat amb llargues branques de pi posades a banda i banda. (Agraïm aquí ha tingut la idea, i la paciència de guiar-nos d’aquesta manera tan visual i practica).
Roca Espatllada (1397 m). Petit turó confluència de la Serra de Sant Salvador i la de Rebolleda, per on hem pujat. Primera visió de la vall de Serradell. (Caldrà fer una altra pujada al Pui de Lleràs envoltant aquesta bonica vall). Al NW tenim la cinglera del tallat dels Bessons, capçalera de la vall i a sota les curioses formes del Tossal de Perestau i Lo Grau. Contents per el que anem descobrint, continuem la ruta girant al W en pronunciada pendent ens enfilem al Turó dels Graus ja en l’extrem sud del tallat dels Bessons.
Turó dels Graus (1521 m). Arribats al turó seguim per la carena rumb al NNW i per damunt del tallat. Aviat trobem la pista que puja de Salàs a la Pleta Vella, però tot i que mena al Pui, optem per continuar carena amunt gaudint de la vall de Serradell que tenim a llevant. Passem pel Turó de la Font dels Bassons i per camí poc fressat però força evident arribem al Turó de la Font del Forn.
Turó de la Font del Forn (1607 m). Nova visió muntanyenca amb la Serra de Sant Gervàs en primer terme i al darrera l’Aneto. Ens dirigim a assolir el cim girant al NW i seguint la carena per dins el bosc fins que ens veiem obligats a baixar a la pista, per on continuem fins al Pui de Lleràs.
Pui de Lleràs (1692 m). Cim força planer i herbat on hi trobem una caseta de guaita forestal. El dia es esplèndid, clar i nítid, permetent-nos gaudir de la magnifica panoràmica de 360º de la que hem fet esment al principi; però cal mencionar també la visió de la Terreta aquesta comarca natural tancada al N per la Serra de Gervàs, amb la Pala de Teller com a punt més alt. Contents i satisfets emprenem el retorn a Toralla anant a buscar la carena, que rumb al N, baixa fins al Coll de Serradell, des d’on seguim caminant fins a trobar el Camí de Serradell. Un senyal de fusta ens marca l’inici del camí.
Camí de Serradell (1541 m). Una forta baixada per dins al bosc que no presenta cap altra dificultat que una important pendent, però sempre per camí molt evident. I així es com després de baixar 366 m en 1,3 km arribem al Llau de Saüquers (1175 m). Seguim baixant fins al llau de Cornàs, on afortunadament baixa aigua i ens hem pogut refrescar i hidratar (no refiar-se de que a l’estiu n’hi baixi). Continuem la baixada, deixem a l’esquerra el camí a la cova de Cuberes (la mes gran de Catalunya), fins arribar a una pista, es la pista del Barranc. A llevant tenim una magnifica vista de les Picorres. Fins prop de Aquí podíem haver anat a l’esquerra, però hem optat d’anar a la dreta per atansar-nos a la Borda de la Martia del Bosca.
Borda de la Martia del Bosc (1053 m). Sortim per un camí al NE que baixa a travessar un torrent i puja a la Pista del Barranc per on caminem rumb al SE fins a trobar una fita que marca el corriol de baixada que va a trobar la Pista del Bosc. Nou tram de pista fins que albirem la Borda Santa Maria. Abans d’arribar-hi un pal informatiu ens marca el camí de l’obac de Serradell, Erinyà i Toralla. Seguint aquestes indicacions baixem fins prop del Riu de Serradell, on un nou pal indicador ens marca Toralla a la dreta. En aquest tram el camí es confon amb la llera del riu (de fet en èpoques de fort cabal se’n ha fet una branca). Remuntem pedregar amunt fins a trobar, ara si el Riu de Serradell
Riu de Serradell (944 m). Tot es travessar el riu i la pista es clara, s’enfila lleugerament vers el S i anirà girant a ponent. Llarga caminada per la Pista del Bosc de Serradell tot contemplant la vall a l’esquerra i els espadats que cauen verticals sobre el camí. Podem veure i identificar tots els turons que hem fet al matí. Quan la vall s’eixampla i ja veiem la vall del Flamisell hem de fer atenció de trobar un vell camí que des de la cota 855 (hi havia una petita fita de pedra) que s’enfila rumb al S fins al Coll de Toralla. Al Coll ja hi trobem les primeres cases del poble. En pocs metres arribem al punt on l’havíem començat. Toralla (940 m)

CARTOGRAFIA**: Tremp. Capitals Comarcals. Escala 1:25.000 ICGC. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

ENREGISTRAMENT RUTA**: GPS Twonav. Aventura

Pista/Camí

Camí de Serradell

Llau de Saüquers

Llau de Cornàs (amb aigua)

Camí/Pista

Borda de la Martia del Bosc

Pista del Barranc

Dracera

Pista del Bosc

Baixada a la Planella (no hi ha sortida)

Cruïlla Pistes Bosc/Barranc P.I

Antiga Pista (menjada per l'aigua) P.I

Riu de Serradell (pista en bon estat)