Photo of210315 COVA DEL COLL VERDAGUER. COVA DELS XAMPINYONS. SANT PONÇ DE CORBERA. DES DE VALLIRANA. Photo of210315 COVA DEL COLL VERDAGUER. COVA DELS XAMPINYONS. SANT PONÇ DE CORBERA. DES DE VALLIRANA. Photo of210315 COVA DEL COLL VERDAGUER. COVA DELS XAMPINYONS. SANT PONÇ DE CORBERA. DES DE VALLIRANA.

March 19, 2021
March 2021

•   3.3 2 Reviews

near Vallirana, Catalunya (España)

El Garraf es un àrea amb abundància de avencs i coves. Avui ens acostem a dues de la zona de Cervelló: Cova del Coll Verdaguer i la Cova dels Xampinyons. La Cova del Coll Verdaguer: està inventariada com a jaciment arqueològic i també com a paleontològic. La Cova dels Xampinyons té un recorregut d’uns 50 m per una sala gran, en part excavada artificialment, i que fou explotada com a pedrera de “Sal de Llop” (utilitzada per a fabricar vidre) i durant uns anys arranjada com per a la plantació de xampinyons. Completem la ruta arribant-nos fins a Sant Ponç de Corbera, església romànica del S.XI.

RUTA*: Vallirana. Can Rovira.N-340 (214 m) – Cal Beco (383 m) – Coll Verdaguer (379 m) – Cova Coll Verdaguer (449 m) – Cova dels Xampinyons (392 m) – Torrent (334 m) – Fondo de Sant Ponç (277 m) – Sant Ponç de Corbera (325 m) – Fondo del Cau de la Guineu (263 m) – Camí de Can Cases (376 m) – Penya d’en Rovira (391 m) – Vallirana.Can Rovira. N-340 (214 m)

DIFICULTAT*: Fàcil.

PUNT D’INICI*: Al municipi de Vallirana. En el Kilòmetre 1.235 de la Carretera N-340. Just sota la masia de Can Rovira.

CAMINADA**:
Vallirana. Can Rovira.N-340 (214 m). Seguint els senyals indicadors vers el N, passem per davant l’entrada de la masia de Can Rovira i tot seguit trobem el PR-C 70 (Vallirana-Gelida) per on ens enfilem fins a les ruïnes de Can Beco i seguim fins el Coll Verdaguer.
Coll Verdaguer (379 m). Deixem el PR i prenem un camí ample vers el NW. Suau pujada dins el bosc. Passa pel costat d’un antic forn de calç. En arribar al punt més alt del camí hem de trobar un corriol que en pocs metres ens porta a l’entrada de la Cova del Coll Verdaguer.
Cova Coll Verdaguer (449 m). L’entrada de la cova ha estat modificada per l’acció antròpica de l’explotació de la Sal de Llop als segles XIX i XX. Té l’accés per una petita baixada que dona a una galeria. Existeix una altra galeria situada a l’esquerra, que presenta una geomorfologia poc modificada, amb estalactites i estalagmites, a més de columnes. (aquest accés està tancat amb lones). Retornem al cim del turó i baixem per camí ample vers el SW fins a una esplanada on surt el corriol a la Cova dels Xampinyons.
Cova dels Xampinyons (392 m). Entrada ample. Al interior hi ha algun enderroc. A la dreta, damunt l’entrada hi ha una galeria. Sortim de la cova i per un dret corriol baixem a buscar un torrent que hi ha al NW. Arribats al torrent, inicialment per pista i després per ample camí baixem fins al Fondo de Sant Ponç. Per una de les moltes traces de camí ens enfilem fins a la masia de Can Dispanya i tot seguit Sant Ponç.
Sant Ponç de Corbera (325 m). Gaudim del lloc i emprenem la tornada a Vallirana baixant fins al Fondo del Cau de la Guineu.
Fondo del Cau de la Guineu (263 m). Un corriol travessa el fondo i s’enfila fent ziga-zaga vers el S. Per un camí ample anem remuntant per damunt del Fondo fins que ens cansem i prenem un corriol que ens mena a la cruïlla de Pistes del Camí de Can Cases i la Pista al Coll Verdaguer.
Camí de Can Cases (376 m). Evitant pistes, prenem un corriol que ens porta, rumb al S, fins a la Penya d’en Rovira. Bones Vistes de la zona del Puig Vicenç. Baixem de la penya per un corriol un xic dret. Trobem una vella barraca de pedra seca, i al costat una pista per on seguim baixant de forma suau fins a Can Rovira i el punt on hem iniciat el recorregut.

CARTOGRAFIA**: Vallirana. Escala 1:15.000 Editorial Piolet

Soleil de Can Rovira. Torrent

• Photo of elabuelo2
    elabuelo2 Dec 16, 2021

Hay un par de bajadas muy complicadas no es acta para ir con un grupo de 40 o 50 personas de cierta edad
    Por lo demás es entretenida

• zanaco50 Dec 16, 2021

Complicada la bajada después de la cova dels xampinyons. También algún tramo final.