20231026 Prèvia de la sortida FEEC 2023 per Les Agulles de Montserrat

Photo of20231026 Prèvia de la sortida FEEC 2023 per Les Agulles de Montserrat Photo of20231026 Prèvia de la sortida FEEC 2023 per Les Agulles de Montserrat Photo of20231026 Prèvia de la sortida FEEC 2023 per Les Agulles de Montserrat

October 26, 2023
October 2023

near El Bruc, Catalunya (España)

Compte! El GPS del mòbil va tenir moltes pèrdues de connexió passat el Coll de La Portella i endinsar-nos en el corriol i no va tornar a agafar-la fins més o menys el Coll del Dit.
No són 14,55 Km sinó aproximadament 10 Km, com a màxim i el desnivell no són 1.127 m sinó uns 800 m, com a màxim.
Sortim del pàrquing del Coll de Can Massana i passem per tots els punts de pas posats a sota, gaudint d’unes vistes precioses tant de Les Agulles com de l’entorn del parc.
És una excursió circular, sortint i arribant al mateix lloc.
S’hauran de superar uns determinats passos mitjançant grimpades o desgrimpades, o ajudant-nos de les cordes que estan instal·lades, en concret hi han dos, entre d’altres, una pujada amb corda d’uns 15 m de llargada i un forte pendent, i una desgrimpada d’uns 30 m, sense corda i un pendent pronunciat, que fan que calgui una preparació física i tècnica, que fa que es pugui qualificar d’excursió amb dificultat.

Inici de l'excursió.

El mirador ens queda a l'esquerra i té unes vistes espectaculars de l'entorn.

Arribem a una gran esplanada, que serví d’aparcament furtiu. A la dreta. (W) arrenca l’ampla pista que baixa per la conca de la Diablera.

Ens trobem el Pal indicador del Collet així com senyals vermells i blancs del GR 172. Pineda en recuperació, després dels greus incendis del 1986.

Indret típic de l’orografia de la muntanya de Montserrat: entre els arbres ens endinsem a l’interior del massís, a primera vista sense gaire ordre, format per agulles de tota mena de formes, tancades per les siluetes inconfusibles del Montgròs i dels Ecos. És una canal estreta de pedres i amb desnivell.

Pujada amb corda d’uns 15 m de llargada i un forte pendent.

Canal estreta amb corda i desnivell.

Vistes espectaculars.

Portell Estret (Dreta)

Fa de partió entre les regions d'Agulles a l'oest i els Frares Encantats a l'est. És una escletxa molt estreta entre les imponents parets de la cara nord. El camí de les Agulles aprofita el Portell Estret per connectar els vessants nord i sud de la muntanya. El coll és flanquejat per dos monòlits de roca amb molta personalitat: La Boleta és, en realitat, una bola gegant de roca conglomerada que sembla a punt d'estavellar-se sobre la carretera del monestir. Des del coll, val la pena pujar una mica fins a La Mà. Al peu d'aquesta agulla majestuosa, trobarem una talaia excel·lent per a observar la regió dels Frares i La Bola de la Partió, que, vista des del darrere, sembla un monjo guaitant el Bruc. El Portell Estret ens ofereix un passeig pintoresc per l'alzinar de muntanya que cobreix la baixada de la Canal Ampla.

Pas estret entre La Monja i el Lloro, el Bisbe queda al nord.

Pas estret entre el Dit i el Dit Xic.

Deixem el corriol que estem seguint i que ve del Portell Estret i agafem a la dreta (W) el PR C-78.

PictographMountain hut Altitude 2,910 ft

Primera i última grimpada

Collet de Guirló (esquerra)

PictographRuins Altitude 2,713 ft

Castell de la Guàrdia: Conegut antigament com a castell de Bonifaci, és un antic castell medieval del municipi del Bruc (Anoia) situat dalt un turó al sud del petit coll de Guirló i a ponent del coll de Can Maçana, als contraforts del massís de Montserrat, davant els espadats de les Agulles. Sota seu hi ha les restes de l'Església de Sant Pau Vell. Es tracta d’una de les cinc fortificacions medievals que protegien la muntanya de Montserrat, l'única de les que en queda algun rastre. El primer esment segur del castell de la Guàrdia és del 931, a partir de la segona meitat del segle XIV, els priors montserratins començaren a adquirir els castells que envoltaven la muntanya de Montserrat i les corresponents jurisdiccions. El 1370 el rei Pere III vengué al monestir de Montserrat la jurisdicció alta i baixa, civil i criminal, del castell de la Guàrdia i de la parròquia del Bruc, que el monestir mantingué fins al segle XIX. Retornem al GR 172 i agafant a l'esquerra retornem al pàrquing del Coll de Can Massana.

• Photo of josepuigcerda
    josepuigcerda Nov 9, 2023

Ets un crak 1200 de esnivell i 14 km

• Photo of Joaquim Delgado Belmonte
    Joaquim Delgado Belmonte Nov 9, 2023

🤣🤣🤣 Poso aclariment en la descripció.