Photo ofCime de la Nauque, Pointe de la Corne de Bouc og Vallon de la Minière. Rundtur fra Les Mesches. Photo ofCime de la Nauque, Pointe de la Corne de Bouc og Vallon de la Minière. Rundtur fra Les Mesches. Photo ofCime de la Nauque, Pointe de la Corne de Bouc og Vallon de la Minière. Rundtur fra Les Mesches.

November 30, 2023
October 2023

near Castérino, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

En meget flot og varieret rundtur fra parkeringen ved søen Lac des Mesches. Hele strækningen fra Cime de la Nauque til Pas de Colle Rousee er i åbent højderygsterræn med fantastiske udsigter. Vejen retur gennem Vallon de la Minière går forbi den nedlagte mineby Minière de Vallauria. Der er markeret sti på hele turen bortset fra strækningen på højderyggen, her er dog spredte varder og meget let og overskueligt terræn.

Vi startede ved skilt nr. 82 ved søen Lac des Mesches, hvor en sti fører ind til den gammel mineby Minière de Vallauria. Herfra tog vi den lille sti, der fører lidt stejlt opad gennem skoven til Pas de la Nauque. Stien er blevet ødelagt nogle steder under uvejret Alex i 2020, så man langs med elven (i slugten) må følge små, nybyggede varder og ny sti, men det er ikke svært.

Ved Pas de la Nauque kommer man ud af skoven, og vi gik først det lille stykke til venstre og op på toppen Cime de la Nauque. Derefter vandrede vi tilbage mod vest, hvor vi fulgte højderyggen og dens små toppe undervejs. Det er flot åbent terræn. Der er ikke sti hele vejen, men det er let terræn at gå i, og hurtigt er man ude på den højeste top (det vestlige punkt af Pointe de la Corne de Bouc).

Derfra fortsatte vi mod vest ned mod passet Pas de Colle Rousse, som ses ret tydeligt oppe fra. Fra passet går der en stejl sti ned, mod nord til dalen Vallon de la Minière. Denne sti var også eroderet/ødelagt lidt et par steder, men igen med små varder til at vise vej. I bunden af dalen kan man følge stien, der går tæt på elven, hvilket er flottere end at gå på grusvejen, der går lidt højere oppe.

PictographMountain pass Altitude 6,955 ft

Pas de la Nauque

Pointe de la Corne de Buc 2.455 m.