2021-02-20 Wandeling rond Sart-Tilman

Photo of2021-02-20 Wandeling rond Sart-Tilman Photo of2021-02-20 Wandeling rond Sart-Tilman Photo of2021-02-20 Wandeling rond Sart-Tilman

February 20, 2021
February 2021

near Sainval, Wallonia (Belgique)

Langs beide zijden van de N633 bij de afslag van de Chemin du Château zijn er parkeerplaatsen, evenals aan de andere kant van de spoorweg.
Deze wandeling begint met een stevige klim over het rotsachtig pad langs de Ruisseau du Blanc Gravier.
Als we bij de universiteitsgebouwen komen nemen we het brede pad. Dit is het Grote Route pad GR 57.
We passeren zo het uitkijkpunt over de Ourthe en de heide van Streupas.
Na een afdaling tot de rand van Angleur klimmen we langs de andere kant van de heuvel terug naar Sart-Tilman.
De vele universiteitsgebouwen zijn verspreid over een overwegend bosrijke omgeving, wat dit ensemble een bijzondere sfeer geeft.
Naast de faculteiten die door talrijke wandelpaden met elkaar zijn verbonden, worden ze onderbroken door een hele reeks kunstwerken van doorgaans moderne aard: het openluchtmuseum Sart Tilman.
Via een afdaling door het bos komen we bij het
Château de Colonster.
Van daaruit gaat het terug naar ons startpunt.
Dit is een verrassende wandeling zo vlak bij Luik. De wandelwegen waren zeer goed begaanbaar.
En als teken dat de lente eraan komt: er zijn ons verschillende vluchten kraanvogels gepasseerd.

• Photo of Timcon
    Timcon Feb 28, 2021

Mooie afwisselende route door bossen en langs beekjes. Ook vaak parkachtige bossen. Mooie panorama’s en je krijgt ook een goed beeld van het universiteitsterrein. Je moet er wel wat klimmetjes voor over hebben, maar de paden zijn i.h.a. Goed begaanbaar. De beschrijving is ook heel duidelijk. Dankjewel.