2021.02.18 LAS MORATILLAS-COLLADO UMAN-BCO.REPIQUETE

Photo of2021.02.18 LAS MORATILLAS-COLLADO UMAN-BCO.REPIQUETE Photo of2021.02.18 LAS MORATILLAS-COLLADO UMAN-BCO.REPIQUETE Photo of2021.02.18 LAS MORATILLAS-COLLADO UMAN-BCO.REPIQUETE

February 23, 2021
February 2021

near Venta del Rebollar, Valencia (España)

RUTA “BUÑOL: LAS MORATILLAS-COLLADO UMÁN-BCO. REPIQUETE”
18 DE FEBRER DE 2021

Ruta feta pel grup de senderisme L’ERE.
La ruta comença a poc més d’un quilòmetre abans d’arribar a l’Àrea Recreativa Las Moratillas per la pista que va cap allí des de l’autovia A3. A mà dreta de la pista hi ha un entrador i un espai on se pot aparcar el cotxe.
Iniciem la caminada en sentit contrari al que ens portaría a Las Moratillas, per la pista principal, ampla i de terra. La vegetación està formada per una pineda de pi blanc madur.
Després de poc més d’un quilòmetre, deixem a l’esquerra una pista que, en baixada, arriba a l’Àrea Recreativa de La Fuente Umbría. Cal seguir recte per la pista principal.
Arribem a la zona del Collado Umán, després de caminar uns 2,6 km des de l’inici de la marxa. Uns metres abans de trobar-nos en el coll, ens desviem cap a la dreta per un camí de graveta i alquitrà compactat, des d’on podem vore el pic Nevera i la Serra de Malacara, i que va en pujada persistent fins arribar a la casa de Panella, on s’ubica una antena de telefonia. La vegetació en este tram és, principalment, d’espècies de plantes pròpies de zones cremades, com sòn argelagues, romaní i estepa blanca.
Hem caminat uns 4,2 km. A partir d’eixe punt, la pista passa a ser de terra compactada i comença a baixar.
Arribem a una bifurcació i agafem el camí de la dreta, més estret. Baixem una vaguada i després pugem bordejant la muntanya que queda a la nostra dreta. El camí es fa un tant arenòs i moll durant un tram i torna a compactar-se més endavant.
Hi ha alguns camins que ixen cap a dreta o esquerra que no hem d’agafar. Cal seguir el camí principal fins arribar a una bifurcació que té una illeta de vegetació en forma triangular. Hem de girar cap a la dreta seguint la pista que ens portarà en suau baixada fins al barranc de Repiquete, un tant cegat per la pista per la qual anem caminant. Portem un 10,5 km de ruta.
A partir d’ahí, la pista va en pujada en direcció a Las Moratillas. La vegetació és de pi blanc i matoll mediterrani, amb ginebres, coscolles i savines.
Cap al quilòmetre 12, arribem al punt on contactem amb el sender de gran recorregut GR7 que, ve per la dreta per la pista i ix d’ella per una senda, que ens queda a la nostra esquerra i que agafem. Hi ha algun senyal del sender, blanc i roig, que ens indica per on va el GR7, encara que està un tant esborrada.
En poc més de 200 m tornem a deixar el GR7 i girem cap a la dreta. Caminem quasi camp a través amb senda desdibuixada, on cal no perdre la guía del track, perquè la vegetació es fa molt densa i la ruta sembla que està molt poc transitada per la qual cosa és complicat orientar-se visualment.
Desprès de caminar un quilòmetre per esta zona amb vegetació densa, arribem a un camí que va en pujada cap a Las Moratillas. En eixe trajecte, veiem a l’esquerra l’escarpat barranc d’El Fresnal amb formacions rocoses espectaculars.
A uns 500 m d’entrar al camí, arribem a Las Moratillas, espai que creuem per eixir a la pista forestal que agafem cap a l’esquerra en pujada moderada i que en, poc més d’un quilòmetre, ens porta al punt d’inici de la ruta, final de la caminada.

Comenzamos la ruta en la pista que lleva desde la autovía A3 a Las Moratillas, poco más de un kilómetro antes de llegar a dicha área recreativa. A mano derecha hay un camino y un rellano donde se puede aparcar el coche.
Comenzamos a andar en sentido contrario al que nos llevaría a Las Moratillas, por dicha pista, que es ancha y con suelo de tierra compactada, en dirección al Collado Umán. La vegetación a ambos lados es de pinar de pino carrasco adulto.
Andado poco más de un kilómetro, dejamos a la izquierda una pista que, en bajada, nos llevaría al Área Recreativa de la Fuente Umbría, que desestimamos. Seguimos por la pista principal.
Se llega a la zona del Collado Umán, tras andar unos 2,6 km desde el inicio de la ruta. Unos metros antes de ubicarnos en el collado, nos desviamos hacia la derecha por un camino de firme consistente y compactado, de gravilla y alquitrán, algo deteriorado. En este trayecto, que va en subida persistente, podemos ver a nuestra izquierda, según el sentido de la marcha, la sierra de Malacara y su techo, el pico Nevera. La vegetación que nos acompaña es típica de una zona que ha sufrido un incendio, con presencia abundante de aliagas, romeros y jara blanca.
Seguimos subiendo hasta llegar a la Casa de Panella, junto a la que se ubica una antena de telefonía. A partir de ahí, con ya unos 4,2 km recorridos, la pista comienza a descender y el firme pasa a ser de tierra compactada.
Llegamos a una bifurcación y tomamos el camino de la derecha, más estrecho. Atravesamos un barranquillo y seguimos el camino bordeando la montaña que queda a nuestra derecha. Durante un tramo del camino el firme se torna arenoso y más blando, para volver a compactarse más adelante.
Aparecen algunos caminos, a derecha e izquierda, que no hay que tomar. Seguimos por el camino principal hasta llegar a una bifurcación con una isleta de vegetación, de forma triangular. Giramos hacia la derecha siguiendo la pista que nos lleva, en bajada suave, a cruzar el barranco de Repiquete, cegado un tanto por la pista por la que circulamos. Llevamos unos 10,5 km de ruta.
A partir de ahí, la pista comienza a subir en dirección a Las Moratillas. La vegetación que nos acompaña es de pinar de pino carrasco y matorral mediterráneo, con enebros, sabinas y coscojas.
A la altura aproximada del kilómetro 12 de ruta, llegamos a punto donde contactamos con el sendero de gran recorrido GR7 que se va de la pista por un sendero hacia nuestra izquierda, que tomamos. Hacia la derecha sigue la pista i el GR7 en dirección a Las Moratillas. En el inicio de la senda encontramos una señal blanca y roja del GR, un tanto borrada.
Caminamos por la senda unos 200 m y la abandonamos, saliendo del GR7 haciendo un giro hacia la derecha, por una senda difuminada, prácticamente campo a través por el monte. Es aconsejable no perder la guía del track en esta zona dado que la vegetación se hace densa y complica la orientación visual.
Tras caminar un kilómetro por esta zona con densa vegetación llegamos a un camino que sube hacia Las Moratillas. Durante este trayecto se puede divisar a nuestra izquierda el barranco del Fresnal con formaciones rocosas espectaculares.
Andamos unos 500 por este camino, llegamos a Las Moratillas, zona que cruzamos para salir a la pista forestal. La tomamos hacia la izquierda y en algo más de un kilómetro, volvemos al punto de inicio, final de nuestra ruta.