20160811 | Les aiguilles rocheuses de | Marche les Dames |

Photo of20160811 | Les aiguilles rocheuses de | Marche les Dames | Photo of20160811 | Les aiguilles rocheuses de | Marche les Dames | Photo of20160811 | Les aiguilles rocheuses de | Marche les Dames |

August 11, 2016
August 2016

near Marche-les-Dames, Wallonia (Belgique)

start: Abbaye de Marche-les-Dames, Rue Notre Dame du Vivier 153, 5024 Namur
parking: Heel weinig, plantrekkerij op 3 kleine ruimtes
bron: Origineel door de onnavolgbare (we did!) Papylou. Geselecteerd door kompaan DA. Dank!
aard: Bos en rotswandeling op volledig offroad paadjes. 5x up & downnaar en van de top. Best vermoeiend. 1 stijl bosgrond stuk moet je je optrekken aan een koord. En dat blijft maar duren. Prachtige scenery, langs de maaskant.
afstand: 10km
wegwijzer: Wikiloc. We volgen veelal niet de "betreden" wegen, maar wel de hele kleine bospaadjes.
kompanen: DA & TVR
après-trail: 2e x in een 11 to 10 lounge bistro. Weerom super lekker gegeten inclusief heel vriendelijke bediening @ Mi.Di's brasserie www.midibrasserie.be (er is echt niks in die streek als je wat te lang wandelt :( Ze doen daar de keuken toe om 13u30. Onbegrijpelijk en tegennatuurlijk qua economische gedachte.
mijn gedacht: dit is een van de stevigste wandelingen die ik al gelopen heb. Heftig klimwerk gegarandeerd. Na 10km heb je heel wat energie verbruikt, en je ogen de kost gegeven aan de immens prachtige natuur. Nogmaals dank aan super wikilocer Papylou.

Abaye Notre Dame de Vivier - Fraternité des Saints Apôtres

Marche-les-Dames is een deelgemeente van de Belgische stad Namen. De plaats, die tot 1977 een zelfstandige gemeente was, ligt aan de linkeroever van de Maas, en men vindt er de mooiste klimrotsen uit de omgeving. Door deze unieke omgeving waar zowel water, bos als rots zich in één decor verenigd hebben, hebben de Belgische Paracommando's hier hun Trainingscentrum voor Commando's gevestigd. Niet ver van dit kampement is een mijn voor kalksteenwinning. Marche-les-dames heeft een treinstation op de lijn Namen-Hoei-Luik. Marche-les-Dames kreeg vooral bekendheid door de tragische dood van de Belgische koning Albert I, die hier graag kwam klimmen, en op 17 februari 1934 bij een ongeval van de rotsen stortte, en ter plaatse overleed. De naam Marche-les-Dames verwijst naar een voormalige cisterciënzerinnenabdij, de abdij Notre-Dame du Vivier, die op deze plaats gesticht werd in het begin van de 12e eeuw door de echtgenoten van Naamse kruisvaarders die samen met Godfried van Bouillon waren vertrokken. Naar verluidt bleven de dames wier man niet terugkeerde, definitief in het klooster. Anno 2005 is in de abdij een huis van het Madonna House gevestigd, een christelijke gemeenschap van leken en priesters.

De Ravijn en de Maas

PictographTree Altitude 653 ft

Het Bos

PictographSummit Altitude 689 ft

Koorddansen

• Photo of dirk ampoorter
    dirk ampoorter Aug 11, 2016

Merci à Papylou pour cette belle (mais difficile) balade!

• vaes danny Nov 27, 2020

wat een panoramazicht daarboven,super
    zeer mooi bos
    aan koord straffe toebak!
    parcour nu tamelijk goed; ik denk na regen ,lekker vettig

• Photo of Trikke Van Roey
    Trikke Van Roey Nov 27, 2020

deze herinner ik me nog als ware het gisteren 🤓

• Photo of jorcom72
    jorcom72 Feb 21, 2021

Beautiful hike ❤️ 99% off-road, sturdy climbing. Love it!