200821 ESTERRI D’ÀNEU A ESPOT. SON. PLA DE LA FONT. COLL DE FOGUERUIX.

Photo of200821 ESTERRI D’ÀNEU A ESPOT. SON. PLA DE LA FONT. COLL DE FOGUERUIX. Photo of200821 ESTERRI D’ÀNEU A ESPOT. SON. PLA DE LA FONT. COLL DE FOGUERUIX. Photo of200821 ESTERRI D’ÀNEU A ESPOT. SON. PLA DE LA FONT. COLL DE FOGUERUIX.

7 hours one minute
September 7, 2020
August 2020

near Esterri d'Àneu, Catalunya (España)

Tot seguint vells camins per Pallars Sobirà, hem vist l’existència d’un antic camí de bast d’Esterri d’Àneu fins a Son. Un altra antic camí, per on transitaven els animals carregats amb sàrries i arreus. També la gent per anar de poble en poble, al mercat, a les festes i a la recerca de queviures i serveis. Arribats a Son ens vàrem animar a pujar fins el refugi del Pla de la Font i al proper mirador de Fogueruix per acabar baixant fins a Espot. També haguéssim pogut anar al Sant Maurici o al refugi d’Amitges en el que podria ser una etapa d’enllaç entre les Valls d’Àneu i el PN d’Aigües Tortes, alternativa al recorregut oficial del GR-11 que travessa el Pirineu.

RUTA*: Esterri d’Àneu (955 m) – Riu de Son (1023 m) – Son (1390 m) – Planes de Son (1535 m) – Planell de la Roca Llarga (1875 m) – Refugi Pla de la Font (2016 m) – Mirador de Fogueruix (2112 m) – Els Greixals (1625 m) – Pont de Suar (1438 m) – Espot (1312 m)

DIFICULTAT*: Mitjana. Tot i l’ascensió positiva supera els 1000 m, aquests es van pujant lentament. Els camins estan ben senyalitzats i no presenten cap dificultat d’orientació.

PUNT D’INICI*: Esterri d’Àneu. Carrer Major, davant Església de Sant Vicenç
PUNT FINAL*: Espot. Plaça de Sant Martí. El retorn a Esterri l’hem fet amb el bus del Parc, que circula els estius.

CAMINADA**:
Esterri d’Àneu (955 m). Davant l’església de Sant Vicenç, al carrer Major, comencem la ruta dirigint-nos al W per el carrer del Camp, passem per davant de Casa Gassia (Ecomuseu), arribem a la Plaça 11 de setembre i sortim del poble recte per una camí ample que porta a Els Xalets. Bifurcació on prenem el camí a l’esquerra fins anar a trobar el riu de Son en el punt on hi ha àrea d’esbarjo.
Riu de Son (1023 m). Ens allunyem del riu per una pista vers el N i al cap de 130 m comença el camí de ferradura a Son. El camí va fent llaçades a l’ombra dels avellaners i bedolls. Trobem la cruïlla del camí a València d’Àneu. Seguim pujant passant per bonics trams empedrats i entremig de murs de pedra seca. Mes endavant trobem pins. Així arribem a Son.
Son (1390 m). Passem per davant l’església de Sant Just i Sant Pastor i per el carrer de Sant Pere passem pel costat de Sant Pere de l’Abadia i de la font. Sortim del poble per el carrer de la Font en direcció a les Planes de Son (Mon Natura). Uns metres d’asfalt dins a trobar el camí de Les Planes, un altre camí de ferradura amb trams empedrats i d’altres entre murs de pedra. Malauradament algun tram fa de mal transitar per l’aigua que baixa pel camí. Arribem a les planes de Son, just a l’entrada de Mon Natura.
Planes de Son (1535 m). Prenem la ruta a l’esquerra -Sud- i en pocs metres creuem el Riu de Cabanyeres per un passera de fusta. Avancem per una planera pista i mes endavant trobem el Riu del Tinter que també el passem per un passera de troncs. En pocs metres arribem a una cruïlla de pistes. Prenem la que vers el SW comença a guanyar altura per el marge dret del riu del Tinter del que sentim baixar l’aigua des de la distancia. La pista puja entre pins fins que s’acaba per convertir-se en un corriol. Sempre seguint els senyals de pintura grocs anem pujant, ara amb mes pendent, travessem uns quants barrancs, la majoria amb aigua, i en arribar a uns prats ja estem al Planell de la Roca (Palomera, segons mapa ICGC). Important cruïlla de pistes i camins, tot ben senyalitzat.
Planell de la Roca Llarga (1875 m). Entre vaques i cavalls que pasturen en aquest indret prenem el camí que puja al Refugi, seguint senyals grocs. Un curt tram per prats i gir al SE per pujar pel camí de bosc fins al Refugi.
Refugi Pla de la Font (2016 m). Refugi guardat. Bon lloc per refrescar-nos amb l’aigua de la font i per gaudir del paisatge, especialment de la vista al N i NE, on el camp de visió es mes obert que el que trobarem mes amunt. Hem sortit del bosc i per el prat ens enfilem recte amunt per anar a trobar el Mirador de Fogueruix, punt mes alt de la travessa.
Mirador de Fogueruix (2112 m). Bona vista: Al N i de NW a NE des del propers Mil Potros, Roques Blanques i Lo Tésol fins els Pics de Clavera i Mont Valier. Al S: La serra del Cadí, el Pic de l’Orri, Pui de Linya i Els Encantats. Havent gaudit una bona estona del paisatge, el bon temps i acariciats per el vent, emprenem la baixada a Espot, anat uns metres al W fins al Coll de Fogueruix, on els senyals blancs i vermells de GR (GR-11.19) en marquen l’inici de la forta baixada a la vall del riu Escrita. Efectivament, fent curtes llaçades vers el SE perdem ràpidament gairebé 200 m. Ara el camí gira al W i de forma mes suau baixa per la Solana d’Espot i es dirigeix a Els Greixals.
Els Greixals (1625 m). Cruïlla de camins on trobem el GR-11. Amunt al W pujaríem fins a l’estany de Sant Maurici. Nosaltres anem al ESE per baixar fins a Espot. En arribar al Pont de Suar el creuem el riu d’Escrita per un pont de fusta.
Pont de Suar (1438 m). Per camí ample pugem fins a la pista asfaltada d’Espot a Sant Maurici per on baixarem fins a l’entrada d’Espot. En el primer pont que trobem deixem la pista i ens endinsem en les primeres cases i vora el riu anem baixant fins a trobar l’església de Santa Llogaia.
Espot (1312 m). De l’església de Santa Llogaia ens arribem a la veïna Plaça de Sant Martí donant per acabada la travessa. Tan sols ens resta seguir per el carrer de Sant Maurici avall fins a la parada del bus.

CARTOGRAFIA**:
Valls d’Àneu. Escala 1:25.000. Editorial Alpina.
Parc Natural de l’Alt Àneu NW. Vall d’Àneu. Mont-roig. Escala 1:25.000. ICGC.