20 Mátraverebély - Mátraháza (OKT-20)

December 11, 2020
December 2020

near Tiribespuszta, Nógrád (Magyarország)

Nekivágunk a Mátra keskeny gerincének, melynek nyugati felét és középső részét keressük fel a 20. Kéktúraszakasz bejárása során. 180 méteres tengerszint feletti magasságból 964 méterig emelkedünk, közben vadregényes, sötét andezitsziklákkal tűzdelt erdőkben érjük el az ország legmagasabban fekvő, álmatag falvait.

Mátraverebély (OKTPH 99 2)

A Nógrád megyei település Polgármesteri Hivatalának hátsó udvarában, a lépcső korlátján találjátok az OKTPH_99_2 számú bélyegzőt, ami hosszú ideig a Móricz kocsmában volt fellelhető. Ennek bezárása indokolta az áthelyezést a Vasút út 82. szám alá, ahol a nap huszonnégy órájában eléritek a Nagyboldogasszony Plébániát ábrázoló gumilenyomatot.

Mátraverebély (OKTPH 99 1)

A bélyegzőt a Mátraverebély vasúti megálló melletti villanyoszlopon találjátok.

Fenyvespusztai Erdészeti Erdei Iskola

Az erdei iskola egyéni kirándulásoknak, erdei iskolai foglalkozásoknak és csapatépítő tréningeknek is ideális helyszíne. A szálláshely az Országos Kéktúra és a Mária-út útvonala mellett fekszik, így a megpihenni vágyó túrázók is igénybe vehetik. / Szállás (9 db, saját fürdőszobás szoba, 30 férőhely) / 2 db 2 ágyas szoba (ebből az egyik akadálymentesített) / 2 db 3 ágyas szoba / 5 db 4 ágyas szoba / Adottságok / 1 db akadálymentes szoba / felszerelt melegítőkonyha / ágynemű / 3 kiépített tűzrakóhely / ingyenes parkoló / Látnivalók a környéken: / Tuzson arborétum / Ágasvár / Csenteri vár (Pásztó-Hasznos) / Mátraverebély-Szentkút / Kőrösi Csoma Sándor emlékpark és sztúpa (Tar) /

Ágasvári kilátóhely

Habár ez a csúcs az alacsonyabb, a környező tájat mégis innen érdemes szemlélni. Ahogy felérünk a sziklakiszögellés tetejére, a fák közül előbukkanó messzi vidék szinte vonzza a tekintetet. Szemben, a Zagyva völgyén túl a cserháti Tepke erdős háta hullámzik, északon a Karancs tömbje emelkedik. A távolban a Börzsöny sziluettje vész a párába - a közelben, alattunk Pásztó házai pöttyözik a völgyet, és megcsillan a Hasznosi-víztározó tükre is. Jobb felé Bátonyterenye nyújtózik. / A csúcson egy óriási, ágas-bogas fa fekszik keresztbe, mely festői képet ad a tájnak. Ráülve megpihenhetünk, ágaira felakaszthatjuk a hátizsákot. Az Ágasvár elnevezés persze nem a fának köszönhető, hanem a hajdan itt álló, bronzkori földvárnak, aminek napjainkra az alaprajzát sikerült kutatásokkal feltérképezni.  / Ha itt járunk, érdemes ellátogatni a csillagászok által kedvelt, fényszennyezéstől mentes Foton-rétre. A szélén álló Ágasvár Turistaházban szállást és meleg ételt is kaphatunk.

Foton-rét

A Foton-rét tulajdonképpen egy erdőirtás befüvesedett, tavasztól őszig virágokkal borított területe. Két helyről két irányba kétféle kilátásban is gyönyörködhetünk innen. A rét alsó részéről észak felé kapunk panorámát a Salgótarjáni-medence lankáira, mögötte a Karancs és a Medves-fennsík húzódik. Különösen tiszta időben megpillanthatjuk az alacsony-Tátra csúcsait, sőt a Magas-Tátra sziklákkal cakkozott tetejét is.  / Ha felsétálunk tisztás tetejére, nyugat felé nyílik ki a panoráma. A megcsillanó víztükör a Hasznosi-víztározó, amely mögött a távolban a Börzsöny vulkanikus púpjait láthatjuk, tőle balra pedig a Naszály és a Visegrádi-hegység is kivehető. Az előttük felfedezhető a "dupla" kiemelkedés  a Szanda.  / A rét nem csak megpihenésre, piknikezésre alkalmas: akár letáborozva sátrat is verhetünk. Megéri itt tölteni egy éjszakát, ugyanis a Foton-rét bármely pontjáról festői napnyugtában lehet részünk. Mivel a Mátra egy fényszennyezés-mentes pontjáról van szó, távol minden lakott területtől, ezért tökéletes terep a csillagok, az éjszakai égbolt megfigyelésére.  / A rét aljában látható két épület az Ágasvári turistaház, mely szállással és büfével várja a vándorokat. Bővebb információt itt találhatsz vele kapcsolatban.

Ágasvár turistaház

A Nyugati-Mátra jellegzetes formájú, 789 m magas hegytetőn egykor egy vár állt, erre azonban ma már csak a hegy neve emlékeztet. A csúcs alatt, 638 méteres magasban találjuk a turistaházat. Az előtte vadászházként funkcionáló épületet 1929-ben báró Hatvany Endre adta át a turistáknak. 1948-ban államosították, majd a Turista Ellátó Vállalat üzemeltette. / 1961-ben új szárny épült a meglévő ház mellé. A hetvenes évek közepén Ágasvár a Parádi ÁFÉSZ, majd 1989-ben a Magyar Természetbarát Szövetség tulajdonába került. Történetének utolsó húsz éve összefonódik Juhász János nevével, aki családjával él itt, és azon dolgozik, hogy a látogatók jól érezzék magukat. / Az itt megszálló vendégek számára 4 és 2 ágyas szobák állnak rendelkezésre zuhanyzóval, igény szerint ágyneművel. A hétvégén üzemelő büfében reggelit, ebédet, vacsorát is kaphattok. A ház melletti tisztáson sátorozásra is van lehetőség. / A ház mellett magasodó Ágasvár csúcsára a kék háromszög jelzésen lehet feljutni.  Innen tiszta időben a Magas-Tátra vonulatait is megpillanthatjátok. / Nem messze található innen a Bárány-kő és a Csókakő, melyek kedvelt találkozóhelyei a magyar sziklamászóknak, valamint a Csörgőlyuk-barlang, mely csak hivatásos barlangászok felügyelete mellett látogatható szűk járatai miatt. / A környéken viszonylag alacsony a fényszennyezettség, mivel az Ágasvár turistaház a környező településektől távol, erdővel körülvett területen fekszik. Emiatt rendkívül kedvelt hely a Magyar Csillagászati Egyesület amatőr csillagászai  számára is. Ha szerencsések vagytok, minden bizonnyal szívesen tartanak nektek bemutatót. / A Csörgő-patak a ház alatti völgyben folyik. Szemben emelkedik a Som-hegy, aminek tetejéről Fallóskút nyaraló épületei és a mátraszentistváni sípálya is látható. A csillagászat szerelmesei a turistaház ablakából láthatják a Piszkés-tetői csillagászati obszervatórium kupoláját. / Ágasvár az amatőr csillagászok egyik kedvelt észlelőpontja. Mi sem bizonyíthatná ezt jobban, mint az, hogy még egy kisbolygót is elneveztek e helyről.

Kerékpár Pont (Ágasvár Turistaház)

A TEKA Kerékpár Pontokon műszaki segítséget nyújtunk a kétkeréken túrázóknak. Nemcsak defektes abroncsokat tudsz itt helyrehozni, hanem több mint 20 olyan eszközt találhatsz a műszaki elsősegély csomagokban, amelyet lehet épp nem hoztál magaddal a túrára, de nagy szükséged lenne rá. Pedálkulcs, kónuszkulcs, mindenféle csavahúzó, imbuszkulcs készlet, láncbontók, bowden csípőfogók mellett pumpát, lánctisztítót, racsinitisztítót is találsz a Kerékpár Pontokon.

Ágasvár (OKTPH 100 1)

A bélyegzőt a turistaház éttermében, a pult mellett találjátok.

Ágasvár (OKTPH 100 2)

A bélyegzőt a turistaház mellett, az OKK információs tábla oszlopán találjátok.

Ágasvár

A két csúcs közül ez a magasabb. Érdemes elsétálni nyugat felé az alacsonyabb kiemelkedés tetejére is, mert onnan exkluzívabb környezetben sokkal szebb, jóval szélesebb panorámát kapunk, mint itt. / Ahogy azt a név is sejtteti, a tatárjárás utáni időkben a hegycsúcson egy vár emelkedett, ami már 15. században, a török idők előtt felhagyott, romosodó erősség volt. Sajnos az épületnek napjainkra írmagja sem maradt, de kutatásokkal felderítették, hogy hol álltak egykor ezek a védelmi célt szolgáló falak. A főcsúcstól keleti irányba, a Szamár-kő és a Newton-szikla felé indulva kb. 150 méternyire találjuk a vár egykori határát jelző sáncot; tovább 30 méternyire a felső, attól 50-60 méternyire az alsó sáncot. Akit érdekelnek az őskorból és a középkorból ránk maradt erődtemplomok, sáncok, érdemes végigkalandozniuk a Várak a Mátrában jelvényszerző túramozgalom útvonalát. A középkori erősségek után kutatva a Mátra legeldugottabb zugaiba is eljuthatunk, miközben a táj szépségében gyönyörködünk.  / A csúcs kanyarjában északi irányban szemlélhetjük a Karancs-Medves vonulatait egy szűk kis résen keresztül a Mátra kiemelkedései mögött. / Remek körtúrát tehetünk ide Mátraszentistvánból, ha az Országos Kéktúra K jelzésén indulunk útnak. A Newton-szikla tövében eldönthetjük, hogy a K▲ jelzésre váltunk, s nekiindulunk a gerincnek, vagy a K jelzésen maradva elsétálunk az Ágasvári Turistaházig, s onnan másszuk meg a csúcsot (szintén a K▲ jelzésen). Az első verzió a kevésbé megerőltető: kényelmesen emelkedik a hegytetőig, onnan egy rövid, meredek letöréssel ereszkedik a turistaházig, ahonnan élesen balra térve szintben vezet vissza a Newton-szikláig. Ha megfordítjuk a kört, és Ágasvárról futunk neki a technikás, néhol négykézlábas emelkedőnek, garantáltan több kalóriát fogunk elégetni, mire feljutunk a hegytetőre, és a tüdőnk is felfrissül.

Csörgőlyuk-barlang

Az Ágasvár alatti barlanghoz számos legenda fűződik. Az egyik szerint a messze földön híres-neves mátrai betyár, Vidróczki tanyázott itt, s használta hadiszállásul két rajtaütés között. Olyannyira otthonává tette a rejtett üreget, hogy az aljában felgyülemlett víz alkotta tóba saját csónakot ácsoltatott magának a kényelmes közlekedéshez. A monda szerint később számos kincsvadász érkezett ide a világ minden tájáról, felkutatva a rejtett zugokat, mert azt remélték, hogy rátalálnak a betyár itt tartott, elrabolt aranyaira és egyéb értékeire. Egy másik monda szerint az Ágasváron épült hajdani erőd kazamatájaként működött a barlang. A vár védői szintén a föld alá rejtették a környék minden értékét és kincsét, amikor veszélyt észleltek. A legenda számos írónkat megihlette, akik novellába vagy versbe szőtték a kincskeresők történeteit.  / A legelvetemültebb mítosz azonban úgy hangzik, hogy a barlang mélyén egy „Szuperkocka” található - ez az állítólagos kutatások szerint egy 10 cm-es oldalhosszúságú, szabályos kocka alakú szikladarab, melynek segítségével befolyásolhatjuk a mágneses teret, vagy képesek leszünk megváltoztatni a teret és az időt. / Nevének eredete szintúgy legendához köthető: úgy tartották, hogy aki a bejáratnál egy apró követ dobott a barlang szájába, utána hosszú perceken keresztül hallhatta a kavics csörgő, csilingelő hangját. Ennek némi valós magyarázata is van, ugyanis az üreget Magyarország legnagyobb nem karsztosodó kőzetben kialakult barlangjaként tartják számon. Hossza 428 méter, mélysége 30 méter, legnagyobb szélessége 62 méter.  / Akinek mostanra megjött a bátorsága, hogy zseblámpával, kötéllel és aranyásó szettel nekiinduljon a barlang felfedezésének, sajnos ki kell ábrándítanunk, mert a bejáratnál masszív, erős rácsok óvják a fokozottan védett üreget az illetéktelen kíváncsiskodóktól. Ennek ellenére mégis megéri elindulni a P jelzésen, majd a PΩ jelzésre váltva felkeresni a bejáratot, mert az út vége igen meredek és kalandos, valamint a rekkenő nyári melegben és a csikorgó télben mégiscsak tartogat nekünk egy csodás megtapasztalást, ugyanis a hőségben előtte állva szinte ledermeszt bennünket a belőle áramló, igencsak hűs levegő, télen pedig fordítva: meleget lehel átfagyott kezeinkre a fekete üreg. Ez annak köszönhető, hogy klímája korántsem átlagos: mélyebb pontjain a hőmérséklet állandóan 4 fok körüli.  / A vulkáni eredetű üreg kialakulását a tektonikai mozgások által összetöredezett riolittufa kőzettömb átrendeződésének köszönheti. Bár szemmel nem érzékeljük, de ez a mozgás még napjainkban is folyamatban van. A barlang járatai emiatt szűkek, labirintusszerűek, nehezen járhatóak, omladékosak. A kisebb vízfolyások a legmélyebb részen, az úgynevezett Denevér-üregben barlangi tóvá gyűlnek össze.  / Az 528 méteren lévő bejárattól érdemes felkeresni a közelben található Vándor-forrást, ami a P jelzésen a völgy irányába 200 méter sétával érhető el (lefelé).

Szamár-kő (Mátra)

A Szamár-kő a Mátrában az Ágasvár kettős csúcsától keletre található sziklaalakzat, mely a Newton-sziklával együtt vulkáni tevékenység során jött létre. A hatalmas képződmény szemmel láthatóan kettős osztatú: alsó része, „talapzata" keskenyebb, mint a tetején buzogányszerűen kiszélesedő felső egység. A válogató erózió a puhább kőzetek lepusztításával kitakarta a sziklát, később pedig kikezdte annak kevésbé ellenálló alapját - ezért a buzogány alak. A folyamat most is tart, egy ponton pedig a nehéz, keményebb, lassabban pusztuló fölső részt nem fogja elbírni a gyorsabban vékonyodó nyak, a hatalmas szikla nagy robajjal görög majd le a meredek lejtőn. / Alsó része finomabb szemű, vulkáni-üledékes sorozat, melyre a jóval keményebb, láva által cementált törmelékkő (breccsa) települt, ez magyarázza a kőzetminőség eltérését és a figyelemfelkeltő alakot. A lejjebb megtalálható tufák (a kitörésekkor aláhullot törmelékes kőzetek) és a rájuk támaszkodó, lávától összesült összlet a rétegvulkán periodikus (hol lávaöntő, hol robbanásos) működésének hírmondói. / Ha hasonló keletkezésű sziklaalakzatokat szeretnénk megfigyelni, nem kell messze mennünk: a Csörgő-patak völgyében megkereshetjük a Bárány-követ vagy a Csóka-követ is.

Newton-szikla

A Newton-szikla az Ágasvár kettős csúcsától keletre található sziklaalakzat, mely vulkáni tevékenység során jött létre. Az ormot csipkéző kőtömbök tetejéről északkeleti irányba kapunk szép kilátást. Tiszta időben nemcsak a Mátra, hanem a Bükk vonulataiban is gyönyörködhetünk.  / Nevét egy kőtömbbe vésett feliratnak köszönheti, mely így szól: "NEWTON HITÉTŐL MENTSEN MEG AZ ISTEN". Az ismeretlen alkotó szerzeményét persze mindenki a saját szája íze szerint értelmezi, magyarázza.  / Hasonló mondattal találkozhatunk a híres angol költő, William Blake: Boldogsággal, mely száll dombok felett... című versében. Az utolsó néhány sor így hangzik:  / "Most nékem négyes látomás ragyog, / Négyes látomás részese vagyok, / Négyes a látás gyönyöröm mélyén, / És hármas szelid Beulah éjén, / A kettős Állandó. Egyszeres látástól, / S Newton hitétől tartson Isten távol." / Kondor Béla 20. századi grafikus, festőművész és költő több művében megjelenítette, képi formába öntötte William Blake írásait. Munkásságában találunk egy igen híres rézkarcot, melynek szintén a "Newton hitétől mentsen meg az Isten" címet adta.   / Sir Isaac Newton az 1600-as évek közepén született Angliában. A világtörténelem fizikusként, matematikusként, csillagászként, filozófusként, alkimistaként, az újkori történelem kiemelkedő tudósaként tartja számon. A legenda szerint a fejére eső alma vezette rá arra a kérdésre, hogy miért mindig lefelé, a Föld középpontja felé esnek az alátámasztás nélküli tárgyak - miért nem oldalra vagy felfelé? Nevéhez köthető többek között a tömegvonzás törvénye, a heliocentrikus világkép, de ő bizonyította be azt is, hogy a fénynek részecske természete van. Az első napóra szintén az ő találmánya.  / Newton fizikában, matematikában, csillagászatban, optikában tett felfedezéseit mindenki ismeri - ám azt kevesebben tudják róla, hogy a tudományos munka mellett rengeteg időt szentelt teológiai fejtegetésekre is. Végül arra a meglepő eredményre jutott, miközben a Biblia Újtestamentumának eredeti nyelven írt kéziratát tanulmányozta, hogy a későbbi korok emberei mindig úgy "alakították" a fordítást, hogy az a saját hasznukra válhasson. Így jött rá azokra a megállapításokra, hogy olyan, mint Szentháromság, nem is létezik, vagy hogy Jézus nem Isten fia - tehát csak Istenhez kell imádkozni.  / Megállapításait Newton feljegyezte ugyan, de nem hirdethette fennhangon, ebben az időben ugyanis a Cambridge Egyetem Trinity College tanulója volt, ahol támogatták és elismerték kutatásait (a Trinity szó szentháromságot jelent). Biztosan nem néztek volna rá jó szemmel, ha az iskola kiemelt diákjaként azt hirdette volna, hogy az intézmény neve tulajdonképpen egy embereket butító, szemenszedett hazugság. / A sziklára mászva a mi fejünkre nem fog alma esni, de a szép táj miatt mindenképpen megéri ellátogatni ide.

Büdös-kő-lápa

Ahol az Országos Kéktúra és a Mátrabérc tematikus út közös szakaszát keresztezi az Ágasvári Turistaházhoz vezető erdészeti út, tábla hívja fel a figyelmünket a különleges elnevezésű helyre. A növényzet takarása miatt nem láthatjuk, legfeljebb, ha rápillantunk a térkép szintvonalaira, hogy az erdészeti úttól déli irányba (nagyjából egy kilométernyi szakaszon) meredeken szakad le a domboldal lejtője a Csörgő-patak völgyébe. / A térképen ritkán látható lápa megnevezés a környezeténél mélyebben fekvő, sík területet, vagy legelő lejtős részét jelöli. Valószínűleg a domb lába kifejezésből akalulhatott ki. / A Büdös-kő név a lápa felső részén fakadó Büdös-kút forrással hozható összefüggésbe.

Mátraszentistván (OKTPH 101 1)

A bélyegzőt a Vidróczki csárda előtti villanyoszlopon találjátok.

Mátraszentistván (OKTPH 101 2)

A bélyegzőt a 3Patak panzió bejárati kapuján találjátok.

Sípark (Mátraszentistván)

A Felső-Mátrában kiépített Sípark a Három falu templomával szemben található. A tengerszint felett 821 méterre magasodó Rubonya-hegy északi-észak-nyugati oldalán csúszhattok lefelé a Mátraszentistván alatt csörgedező Hutahelyi-patak völgyébe, egészen a 676 méteres szintvonalig. Hat sípályája van, ezek együttes hossza 4000 méter.  / A számos szolgáltatást nyújtó családi síterepet 2003-ban korszerűsítették. Ekkor létesült a 8000 köbméteres víztározó, amely a Hutahelyi-patakon épített 2500 köbméteres tározóval együtt egész szezonban képes biztosítani a hóágyúk vízszükségletét.  / A Sípark előnyös mikroklímája, Tátrára néző lejtői mesterséges hóval borítva március elejéig-közepéig teszik lehetővé, hogy a téli sportok szerelmesei jól érezzék magukat. Szánkózóknak biztonságos különálló pályát biztosítanak itt. / A lesiklópályák változatosak, mindenki megtalálhatja a tudásának megfelelőt a kezdőtől a haladóig.  / Szibériai fenyőből épült hegyi kunyhók,  teraszos rönkbüfé és étterem teszi teljessé a családi élményt. Ha nyáron jártok erre, akkor is érdemes felmászni a hegy tetejére, hiszen tiszta időben a Tátra is látszik. A vadvirágos kaszálók, a szépen foglalt források és a körpanoráma egész évben élményt adnak itt a természetjáróknak.

Vörös-kői kilátó

A csigalépcsős építményt 2005-ben egy régebbi torony helyére állították. Fentről a Nyugati-Mátra apró tetőin ülő településekre, a délkelet felé kanyarodó Mátra-bérc magaslatán Galyatető tornyaira és a környező vidékre van kilátás. Feltűnik a Karancs és a Medves platója, keletebbre pedig a Bükk-fennsík kéklik. A Heves-Borsodi-dombság 500-as magaslatai is azonosíthatók, de tiszta időben számos szlovákiai hegység, köztük az Alacsony- és a Magas-Tátra is szembetűnő látvány. A mátrai hegyek közül a Muzsla gerince is látható, és a Nyikomon álló Gortva-Jójárt-kilátót is felfedezhetjük. / A 781 méter magas Vörös-kő egy alig kiemelkedő erdős csúcs Mátraszentlászló és Mátraszentistván határában. A Mátra nyugati főgerincén helyezkedik el: a kemény andezitből felépülő vonulat éles peremmel, falszerű lejtővel törik le észak felé. A belőle emelkedő kis csúcsokról nem lenne kilátás, azonban a Vörös-kőn emelt torony pótolja a hiányosságot és feltárja előttünk az ország északi szegletét.

Kétkerék Vendégház

A 16 férőhelyes házban 6, igényesen kialakított szoba található. Mindegyik szoba franciaerkélyes és saját fürdőszobával rendelkezik. 3-3 szobához tartozik 1-1 jól felszerelt konyha (hűtőszekrény, sütő, főzőlap, mosogatógép, elektromos kávéfőző, vízforraló, kenyérpirító, mikró). A földszinten 1 db 2 ágyas és 2 db 3 ágyas szoba van (az egyik szobánál a folyosóról nyílik a fürdő). Az emeleten szintén 3 szoba található, 1 db 4 ágyas és 2 db 2 ágyas. Ezekhez egy közös teakonyha tartozik.  2 szoba esetében a saját fürdő a folyosóról közelíthető meg. A 3 szoba együtt is kivehető külön apartmanként, így akár kisebb baráti társaságok, vagy nagyobb családok számára is ideális. / Szolgáltatások: / wifi / szobákban okostévé / nyáron medence / finn rönkszauna-ház (öltözővel, WC-vel, zuhanyzóval, merülődézsával – térítés ellenében) / nyáron medence / mozgássérült szoba, fürdő és felhajtórámpa / igény esetén mosás / igény esetén étkezés (svédasztalos reggeli és menüválasztásos ebéd, vacsora) / bográcsozási, grillezési lehetőség / babaágy / gyermekek számára trambulin és játszótér / kerékpárkölcsönzés / túravezetés / zárt kerékpár- és síléctároló / kerékpárszerelő műhely (szerszámokkal, szerelő- és centrírozó állvánnyal, nagynyomású kerékpármosóval) / kölcsönözhető/vásárolható térképek / parkolás / Látnivalók a környéken: / Mátraszentimrei állatpark / Világháborús emlékhely / Konkoly Thege Miklós Obszervatórium (Piszkéstető) / Fallóskúti Mária-kegyhely / Galya-kilátó (Péter-hegyese) / Három falu temploma /

Három falu temploma (Szent István király templom)

Sik Sándor csodálatos versében így elevenedik meg a helyszín:  / „Terméskő falvértezetében,  / Szürkén, majdnem fenyegetőn,  / Égbeszúró háromszög fejjel  / Áll a templom a hegytetőn. / Várnak néznéd: három falucska  / Süvegeli a zord tetőt:  / A fakanál-faragók népe  / Meg a szénégetők. / Lent, lent a völgyben mind a három,  / Ide nem jő fel senki se;  / Egyszer évben ha felsírallik  / Falai közt a szentmise." / A versben bemutatott épületre mesebeli környezetben találunk rá az Országos Kéktúra útvonala mellett, a Mátraszentistváni Síparkkal szemközti réten. 1942-ben szentelték fel a Hevesy Sándor egri építészmérnök által tervezett templomocskát, ami napjainkra a Mátra egyik jelképévé vált. A főoltárkép Kátai Mihály egri festőművész alkotása. A festmény Szent István királyt ábrázolja, aki a templom védőszentje.  / Különlegesség, hogy a Felső-Mátra legöregebb templomépületének keletkezéséről nincs pontos forrás. Az egyik elképzelés szerint az egri érsekség úgy határozott, hogy Mátraszentimrének, Mátraszentistvánnak és Mátraszentlászlónak egy közös templomot épít. A három falu mindegyike azt szerette volna, hogy az ő településük legyen a helyszín. Végtelenbe nyúló, eredménytelen viták után az egri érsek megelégelte a helyzetet, és egy „salamoni ítéletet” hozott: azt a helyet jelölte ki az építkezésre, ami mindhárom falu központjától egyenlő távolságra volt; így került az épület a hegyoldalba.  / A templom látványában nemcsak a túrázók, de telente a sípark vendégei is gyönyörködhetnek. Búcsúja augusztus 20-án van a névadó Szent István király neve napján. Vasárnaponként 10:50-kor tartanak szentmisét.

Kutak (Mátraszentlászló)

Két kút, pihenőpadok és több útbaigazító tábla áll a túrázók szolgálatára a Mátraszentlászlót elhagyóknak, vagy az oda megérkezőknek.

Belle-Aire Hegyvidéki Tréning Központ és Panzió

A panzió emeletén található a négy szoba, a közös fürdő (wc külön helyiségben) és a közös teakonyha. A toronyszoba 3 ágyas, ebből kettő egymás mellett. A két utcai szoba 2 ágyas, de a kanapén további 1, vagy akár 2 fő pihenhet. A legkisebb szobában egy kihúzható kanapé van, ezen egy, vagy két fő tud aludni. A panzió alagsorában található még egy fürdőszoba, ami szintén a vendégek rendelkezésére áll. A panzióban található egy kényelmes bútorokkal berendezett tréningterem, ami külön bérelhető. A reggelit a földszinti nappalival egybekötött konyhában szolgálják fel, ezt a részt csak a reggeli ideje alatt használhatják a vendégek. A ház 6 éven aluli gyermekek számára nem alkalmas a tartózkodásra. / Igény esetén a teljes panzió lefoglalható. / Szolgáltatások: / wifi / bogrács- és grillezőhely / változatos programok (jóga, személyiségfejlesztő) / íjászkodás / masszázs / vadfotózás, vadles / parkolás / Látnivalók a környéken: / Mátraszentimrei állatpark / Világháborús emlékhely / Konkoly Thege Miklós Obszervatórium (Piszkéstető) / Fallóskúti Mária-kegyhely / Galya-kilátó (Péter-hegyese) / Három falu temploma /

Kilátóhely (Piszkés-legelő)

Tízméteres letérővel a turistaútról szép kilátást nyújtó irtásos "teraszt", tűzrakóhelyet és padot találunk.

Esőbeálló (Piszkés-tető)

Esőbeálló két paddal az OKT-ʍátrabérc útvonalán a Piszkéstetői Obszervatórium közvetlen közelében.

Konkoly Thege Miklós Obszervatórium (Piszkéstető)

Detre Lászlónak köszönheti a hazai csillagászat, hogy a Mátrában e kiváló helyről is folytathatnak észleléseket. Ő volt az, aki kiharcolta, hogy létrejöhessen ez az obszervatórium, amelybe egy már korábban megvásárolt Schmidt-teleszkóp került 1962-ben.  / A területen nemcsak a csillagvizsgáló épületét húzták fel, hanem a személyzetnek szállást adó házat, valamint raktárhelyiségeket is kialakítottak.  A közeli főúttól aszfaltozott bekötőutat építettek, és földrengéseket figyelő szeizmológiai műszereket is elhelyeztek ezen a területen. / Az egyik kupola alatt egy 50 cm főtükör-átmérőjű Cassegrain-távcső van, mellette pedig a 40 cm főtükör-átmérőjű RC (Ritchey-Crétien) távcső letolható tetejű épületét láthatjuk. A Mátra több pontjáról látszó épületnek van a legnagyobb kupolája, alatta pedig az intézmény főműszere foglal helyet, ami egy 101 cm főtükör-átmérőjű RCC (Ritchey-Crétien-Coudé) rendszerű távcső. / Az obszervatórium legrégebbi távcsöve, a 60/90/180 cm-es Schmidt teleszkóp is használatban van még, ennek kupolája a két csúcs közötti nyeregben van. A földrengésjelző épületét a Cassegrain-kupola és a Schmidt-kupola között találjuk. Napórát is láthatunk működés közben – ha süt a nap – a főépülettől északkeletre egy oszlopon.