2/4 Rota Vicentina Extra, Sagres - Salema

Photo of2/4 Rota Vicentina Extra, Sagres - Salema Photo of2/4 Rota Vicentina Extra, Sagres - Salema Photo of2/4 Rota Vicentina Extra, Sagres - Salema

March 4, 2019
March 2019

near Sagres, Faro (Portugal)

De Rota Vicentina is een netwerk van wandelroutes in Zuid-West Portugal. Totaal ongeveer 400km lang.
Het omvat het "Historisch pad", een "Vissersman pad" en diverse rondwandelingen.
Het beste seizoen om te lopen is van september tot juni.

De kustlijn volgend gaat de "Fishermen's Trail" over de paden die de lokale Portugezen gebruiken om op de stranden en bij de beste visplekken te komen.
Het is in totaal 120km over en langs de kliffen met veel zand onderweg en kan alleen lopend worden gedaan.

De "Historical Way" is een klassieke GR die loopt tussen de belangrijkste plaatsen en dorpen in het ruige binnenland met meerdere eeuwen geschiedenis.
Het totaal is 230km en kan zowel lopend als op een mountainbike worden gedaan.
In 2016 is de "Historische" uitgeroepen tot de beste GR in Europa.

Dit is de tweede etappe van 4 stuks van de Rota Vicentina's extra etappes.
Deze etappes brengen ons van Cabo de Sao Vicente naar Lagos en volgen de prachtige kliffenkust.
De route wordt aangegeven door de bekende groen/blauwe tekens.

Etappe 1 is via onderstaande link te bekijken en te gebruiken;

De 3e etappe is via onderstaande link te bekijken en te gebruiken;

Deze wandeling loopt van Sagres naar Salema.

Nadat we het stadje Sagres hebben verlaten lopen we langs de haven naar het strand Martinhal. Een urbanisatie met prachtige huizen aan een "prive"strand.
Via smalle paadjes, welke soms ook niet gemarkeerd zijn lopen we bovenop de kliffen en bereiken een populair strand, Praia Barranco, een populaire spot van golfsurfers.

Een volgende hotspot is Ingrina baai. Rondom deze baai staan een heleboel zelfbouwcampers met allerlei vreemde vogels er omheen.
We spreken een man uit Belgie die hier al 11 maanden verblijft en gezien de staat van zijn camper zullen er nog wel een paar bij komen.

De laatste populaire baai is Figuira. hier is het even lekker relaxen voordat we de laatste klim weer omhoog de klif op maken en naar Salema lopen.

Een prachtige tocht. Houdt er rekening mee dat het allemaal ongelijk terrein is en je vaak steil naar beneden loopt en vervolgens weer steil omhoog gaat.

Start en parkeerplaats in Sagres

PictographMooring point Altitude 30 ft

PictographBeach Altitude 12 ft

PictographBeach Altitude 61 ft

Barrancostrand

Populair strand onder surfers.

Het pad loopt pal langs de steile kliffen.

PictographBeach Altitude 18 ft

We gaan weer naar beneden en naar boven.