2.13 Santiago del Teide – Puerto de Santiago (TF-65, Camino Real)

Photo of2.13 Santiago del Teide – Puerto de Santiago (TF-65, Camino Real) Photo of2.13 Santiago del Teide – Puerto de Santiago (TF-65, Camino Real) Photo of2.13 Santiago del Teide – Puerto de Santiago (TF-65, Camino Real)

June 24, 2018
June 2018

near Los Gigantes, Canarias (España)

Onze “vaste” vertrekplaats in Santiago del Teide is het park Viciente, gelegen bij de kerk (waypoint SantDelTeide). Aan de TF-82 zijn bijna altijd voldoende parkeerplaatsen. Bushalte ook in nabijheid. Een aangename en lichte wandeling! (van boven naar beneden). Deze wandeling loopt aan de “onderkant” van de bergen met uitzicht op de bergkammen. Indrukwekkend!
We gaan direct na het bord “Masca” rechtsaf een pad op en daarna links de barranco in. Na ca. 150 meter steken we de weg naar Masca over en lopen verder door de barranco en komen daarna uit op een op een breed pad, even voorbij het benzinestation. Het grootste gedeelte van de route is nu bewegwijzerd als PR TF-65. In Tamaimo volgen we het pad naar Los Gigantes aan de linkerzijde van de barranco. Ook in de barranco lopen we voornamelijk aan de linkerzijde. Op sommige punten is het pad afgebakend met stenen. Dan lopen we in het midden van de barranco en daarna gaan we uit de barranco een pad op dat aan de rechterkant ligt. Dit pad gaat grotendeels recht op Los Gigantos aan.
Vanaf waypoint Tuberia2 LG loopt de route parallel met 2.12. Het laatste stuk is een geasfalteerde weg die uitkomt bij het kruispunt van de TF-454. Daar kunnen we kiezen naar Puerto Santiago, Santiago del Teide of Alcalá (TF-47) te gaan. Daar is ook een bushalte. Wij steken de TF-454 over (goed opletten waar de ingang is) en gaan met een fraai pad richting Puerto Santiago. Op dit punt heb je mooi zicht op de rotsen van Los Gigantes. Na het passeren van de haven en het strand van Puerto Santiago komen we op een fraai wandelpad langs de kust rondom het complex Barceló Santiago met aan het eind een fraai uitzicht op de rotsen van Los Gigantes. Bij de T-kruising van de Calle El Hibisco is rechtsaf op ca. 60 meter afstand de bushalte (waypoint BusLosGig) en linksaf kunnen we naar de haven van Los Gigantes. Zeker de moeite waard om daar een kijkje te nemen!
In plaats van de TF-454 over te steken is het ook mogelijk rechtsaf te gaan. (richting Puerto Santiago del Teide). Op de hoek van het prachtige uitzichtpunt “Acantilados Los Gigantes” staat een bar waar ze heerlijke koffie schenken! De kronkelweg volgende, bij 1e rotonde 1e afslag, komen we dan óók uit bij de Calle El Hibisco waar het busstation is. (waypoint BusLosGig).