Photo of190825 Els 3 Puigmals: Puigmal de Lló, Puigmal de Segre i Puigmal d'Er. Des de les Planes (Er-Puigmal) Photo of190825 Els 3 Puigmals: Puigmal de Lló, Puigmal de Segre i Puigmal d'Er. Des de les Planes (Er-Puigmal) Photo of190825 Els 3 Puigmals: Puigmal de Lló, Puigmal de Segre i Puigmal d'Er. Des de les Planes (Er-Puigmal)

May 23, 2021
August 2019

•   5 7 Reviews

near Valcebollère, Occitanie (France)

Presentació;
Preciosa i completa ascensió als tres Puigmals, per la Catalunya nord, sortint de l'aparcament de més amunt de l'antiga estació de Puigmal, pujant primer al Puigmal de Lló, després al Puigmal de Segre i finalment el Puigmal o Puigmal d'Er. Vistes espectaculars. Més bonic, més agraït i més variats que fent-lo des de Núria, que es fa més pesat.

Recorregut circular des del vesant nord del Puigmal, pel cantó francès sortint de més amunt de l'antiga estació d'esquí de Puigmal.

Sentit: Horari. Es més aconsellable . Així la pujada és més gradual ja que anant primer al Puigmal es molt dret i pedregós- Més agraït i còmode així i queda el cim principal pel final,. que també és més agraït

Accés: Aparcament de Les Planes. Per arribar.hi cal entrar a la Catalunya nord des de Puigcerdà i seguir en direcció a Sallagosa, desviant-nos al trencall del municipi de Lló i on veurem i seguirem les indicacions a l'estació d'esquí de Puigmal. Un cop arribem a l'aparcament de l'estació seguim recte fins a trobar l'aparcament de les Planes on ja no es pot passar més amunt.

Època:
Recorregut que es pot fer tot l'any. No hi ha cap problema ni per fer-lo a l'estiu ja que sempre aire i estem molt alts, tot i que pràcticament no trobarem ni una sola ombra. A l'hivern es pot fer molt be amb raquetes o grampons en funció de la quantitat i de l'estat de la neu .

Dificultat:
Moderada. No hi ha passo s complicats ni exposats, tot i que és exigent físicament. El desnivell és important, al voltant dels 950 m. tan pujats com baixats. El pendent més important i dret ens queda de baixada, amb rampes del 40%

No trobarem fonts, pero si alguna torrentera, tot i que no podem refiar-nos ja que sovint hi ha bestiar.

Senyalització: Molt escassa. No obstant això, el camí és molt evident i no te pèrdua. Trobarem fites i sense senyalització vertical. De baixada també trobarem algunes marques i fletxes grogues.
IMPORTANT: Segon ens comenta un usuari que ha anat recentment a la zona que a data (14-abril-2024) s'indica que:
... per decret municipal la carretera queda tallada a l'estació d'Err Puigmal per una barrera i senyal de prohibició de circular. Només poden circular els vehicles de socors. Així que a la ruta cal afegir-hi uns 6 km més (entre anada i tornada) i uns 150 més de desnivell.

Descripció:
Sortim de l'aparcament de les Planes seguin per una amplíssima pista amunt, fins un revolt a la dreta. La deixem on hi ha una barrera i seguim recte per un camí no tan ample. al costat de la ribera d'Er. Poc abans de trobar una pista que creua s'ajunten diversos torrents i formen el riu d'Er. El lloc es coneix coma Aiguaneix. A l'arribar a l apista la seguim a l'esquerra . A l'arribar una represa, el camí s'estreny i es converteix en corriol. Es molt evident i el seguirem sempre amunt fins el Coll del Puigmal de Lló.

Aqui seguim a l'esquerra per corronar el Puigmal de Lló de 2801 m. Tornem al coll i seguim recte, deixant el camí per on hem pujat a la dreta. A l'arribar a la carena principal ,seguim a l'esquerra per coronar el Puigmal de Segre de 2811m.
Reculem i seguim la carena, passant per diversos turons i collets, sempre anat pujant . Passem per la Collada d'Er,. a 2.768 m. i partir d'aquí si que pujarem de manera continuada fins a coronal el Puigmal de 2911 m.. Veurem la Creu amb les Olles de Núria i el vèrtex geodèsic. Vistes excepcionals, tot i els núvols.

Baixarem a la dreta d'on hem pujat en compte per no baixar cap a Núria. Baixarem per una llom es sentit SW. Aviat es bifurca i baixem a la dreta . Pendent important i terreny pedregós amb trams de tartera.

A prop de la bassa del Bressol de Puigmal el corriol es bifurca de nou, i seguim baixant a la dreta , baixant molt. Ja molt avall creuarem un torrent i poc després sortim a la pista. Baixem recte i trobarem el camí de la pujada que desfarem fins arribar a l'aparcament.

ALTRE INFORMACIÓ:
Aquest recorregut s'ha realitzat sobre el terreny i amb base a dos dispositius GPS, GARMIN G66 i OREGON700 i han sofert un procés de depuració correcció per oferir un suficient grau de fiabilitat.

Cal tenir en compte que els dispositius GPS o telèfons poden perdre el senyal en zones d'orografia complicada i desviar-se del recorregut seguit sobre el terreny.

Es considera que el recorregut aquí detallat és per seguir-lo amb GPS, que és molt necessari, per no dir imprescindible per evitar pèrdues o embarrancades.

La descripció és una orientació per on va el recorregut proposat i un petit resum dels principals llocs de pas, per saber que ens trobarem i decidir si realitzem aquesta activitat. En cap cas és una guia de la ruta.

Cal tenir en compte que sempre la dificultat sempre és subjectiva i està en base al nivell de cadascú. Partim de la base que està adreçat a muntanyencs, excursionistes i senderistes iniciats i coneixedors de la muntanya i amb condició física adequada per l'activitat a realitzar.

L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut, dels incidents que puguin succeir, dels canvis que hagi pogut sofrir el recorregut del dia de la seva realització, ni de les condicions meteorològiques en que es realitza.

Aquesta és una informació que es posa a disposició dels apassionats de la muntanya, de manera altruista, amb la finalitat de divulgar les activitats de muntanya, la natura i el territori que ens envolta, amb respecte i conservació de l'entorn.

PictographRiver Altitude 7,135 ft

Aiguaneix

PictographRiver Altitude 7,283 ft

Represa

Coll de Llo

Coll_de_Llo

Puigmal de Llo

Puigmal_de_Llo

Puigmal de Segre 2.811 m.

Puigmal_Petit_de_Segre

Collada_d'Er

• Photo of silviaisard
    silviaisard Jul 11, 2021

Magnifica ruta i descripció. Moltisimes gracies!!

• Photo of lluis.gil
    lluis.gil Jul 24, 2021

La ruta està molt ben explicada i ens han anat molt bé totes les indicacions. El cert però, és que no hem fet tots els pics que heu proposat, sinó que hem anat directes cap el Puigmal. Vista la ruta, amb desnivells i tipus de terreny, el sentit que proposeu és molt recomanable. Moltes gràcies.

• Photo of meri_reig
    meri_reig Sep 1, 2021

Ruta preciosa

• Photo of abraracourcix
    abraracourcix Sep 3, 2021

Hem fet el recorregut en sentit antihorari per intentar assegura Cim al Puigmal ja que la meteo preveia tempesta a partir de migdia.
    Certament aquest sentit es mes dur que l horari.
    L hem pogut fer sencera i només al arrivar al cotxe han “petat” 2 trons potents.
    Ruta molt ben referenciada i fàcil de seguir.
    Gracies!

• Photo of JFBravo
    JFBravo Sep 18, 2021

Gràcies per una ruta tan ben explicada. Ha sigut un passeig preciós!

• angelbat Jul 12, 2022

Molt bona ruta. Jo la he allargada fins a les pistes d'esquí, baixant després per elles. Una preciositat tot.

Bona ruta. La primera pujada pot ser "dureta", però un cop fet el Coll de Llo, bufar i fer ampolles. (amb el permís de algun tram de la baixada).

• Photo of atrevinocc
    atrevinocc Nov 14, 2022

Dijous passat juntament amb un company vàrem fer aquesta ruta, ens va acompanyar el bon temps, malgrat les baixes temperatures per les zones ombrívoles.
    Va ser mola bonica i amb unes vistes meravelloses.
    Agrair-te el track de la ruta i les explicacions i dedicació que hi has posat
    Gràcies.

• Photo of calcamise
    calcamise Jul 29, 2023

Ruta molt maca, tant si la vols fer caminant com corrent. En el meu cas l'he fet corrent i m'ha encantat. Gràcies per compartir-la.

• sergi mota Aug 14, 2023

Ruta molt agraïda i maca! Molt fàcil de seguir. Gràcies

• Photo of totnatura
    totnatura Aug 14, 2023

Montes gràcies pels vos tres comentaris. Es una volta classica pero no tan coneguda pel vesant nord. Es por fer en sentit invers amb la pujada forta al començament i baixada mes llarga i suau per la carena primer i per la vall després!

• Photo of jcasasjuan
    jcasasjuan Aug 25, 2023

He seguit aquesta ruta i és fantàstica! Enhorabona a @totnatura pel tracking i les indicacions: són perfectes i no tenen pèrdua.

• Photo of barretons
    barretons Apr 16, 2024

Mirant de fer-la, a ruta (similar) https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/puigmals-per-la-vall-derr-alta-cerdanya-catalunya-nord-39999541 diuen (14-abril-2024):

• Photo of totnatura
    totnatura Apr 18, 2024

Bona tarda Marretons. AGRAIXO DE TOT COR LA TEVA INFORMACIÓ, que desconeixia i m'ha sorprès, ja que no te gaire sentit tallar el tram d'accès a les Planes des de l'estació d'Err - Puigmal. ES UNA INFORMACIÓ IMPORTANT, UTIL I QUE CAL TENIR EN COMPTE ABANS DE FER LA RUTA. A banda que queda aqui per a tos els que ho consultin, ho posaré també a la informació de la ruta. MOLT AGRAIT i Molta muntanya.