Photo of190818 Coma d'Or - Cap de la Llosada , estany de Coma d'Or i bassa de Mercader des de la Coma d'en García Photo of190818 Coma d'Or - Cap de la Llosada , estany de Coma d'Or i bassa de Mercader des de la Coma d'en García Photo of190818 Coma d'Or - Cap de la Llosada , estany de Coma d'Or i bassa de Mercader des de la Coma d'en García

May 16, 2021
August 2019

near L'Hospitalet-près-l'Andorre, Occitanie (France)

Presentació:
Preciosa ascensió al Coma d'Or, un cim potent amb una grimpada final una mica aèria des de la Coma de'n Garcia. Habitualment se surt del Coll de Puimorens , pero nosaltres aprofitant que la pista es bona pugem un troç mes amunt, a la Coma d'en Garcia a la cota 2.120 m. Pujarem seguint el traçat habitual per lHRP (Alata ruta pirinaica) o GR-10, pujant per la Portella de la Coma d'en Garcia (2.534 m.) , des d'on enfilem cap el Coma d'Or. Sortim a la carena per un coll i d'allà pugem al cim secundari, molt senzill i continuem fins el Pic de Coma d'Or, aquest ja de més dificultat superant una escarpada bretxa i una grimpada final una mica aèria, per pujar al petit cim, de la Coma d'Or, a 2.826m. Vistes espectaculars sobre l'estany de Lanós , Carlit i molt més.

Per no baixar pel mateix lloc, seguim la carena per baixar pel Coll del Pic de Cortal Rossó per agafar més avall la carena que ens porta al Cap de la Llosada (2.724 m.). D'aquí baixarem per un lloc, quasi be sense camí fins el llac de Coma d'Or. Seguirem per la Portella de Cortal de Rossó i d'allà a la Portella de Coma Garcia. De baixada ens desviarem per passar per la Basa de Mercader, abans de finalitzar aquest preciós i espectacular recorregut.

Recorregut bàsicament d'anada i tornada al Pic del Coma d'Or per la Portella de Coma Garcia, pero per no repetir la baixada fem una mica de circular, en sentit horari desviant-nos després per anar a la Basa de'n Mercader.

Accés: Habitualment se surt de l'aparcament del Coll de Puimorens, a la carretera que va
de Puigcerdà al Port d'en Valira per la Tour de Carol. Però com que la pista es bona pugem uns 2,2 Km. mes amunt fins a un punt que la pista gira a la dreta i que hi ha lloc per deixar el vehicle, ja que d'aquí en amunt la pista està més degrada.

Època:
Recorregut d'estiu, de juny a setembre o primer d'octubre. Al juny encara hi pot haver força neu i al mes d'octubre també, pel que cal anar més en compte i es pot complicar més.

Dificultat: Moderada. Recorregut d'alta muntanya per terreny trencat pedregós, amb desnivell important, més de 900m. de pujada i baixada , la major part dels quals es fan be sense dificultat tècnica, tret del tram entre el cim secundari i el Com d'Or incloent la baixada a la bretxa que els separa i la grimpada final al cim que després s'haurà de desfer. Hi ha un tram aeri i en funció del nivell i aptituds de cadascú, una mica de delicat. Dubtava entre moderada i difícil , pero opto per la primera i qui no es vegi en cor només ha de recular o no passar del cims secundari.

Senyalització: Seguirem marques blanques i vermelles del GR -10 o HRP, de la sorttida fins la Portella de la Coma d'en Garcia. Després haurem de seguir fites. A la baixada per la carena del Cap de la Llosada pràcticament no hi ni fites.

Descripció: Sortim d'on deixem el vehicle i remuntem per un tram de pista fins que es converteix en corriol seguin les marques del GR-10 pujant per la coma de'n Garcia. La pujada a la Portella es fa llarga, a 2534m. Les vistes s'obren al nord cap al Com d'Or que ja veiem davant, Baixem una mica a la Portella de Cortal Rossó, 2501m. i partir d'aquí ja amunt per terreny pedregós pero amb corriol ben definit , que puja de valent. sobre tot al final, per arribar al coll a la carena que separar el Coma d'Or del Pic de Cortal Rossó. seguim a la dreta i coronem el cim secundari del Coma d'Or al voltant dels 2800m. A partir d'aquí fins el cim, tot i que proper la cosa es complica i molt. Cal baixar a una bretxa que separa els dos cim i pujar per una grimpada una mica aèria fins a coronar el Pic de Coma d'Or. Vistes fantàstiques sobre la vall de Lanós, Carlit, i gran part de Pirineus.

baixem a la bretxa amb cura i després enfilem la carena al cim secundari. De baixada farem una variant seguim la carena fins el coll del Pic de Cortal de Rossó, al que no amen, però si pot anar fàcilment i ens desviem baixant una mica per assolir una carena secundària que torna a pujar per fe rel cim del Cap de la Llosada, de 2.724 m. Podríem seguir la carena amb un filet de camí cap a la Portella de Cortal de Rossó , però optem a baixar per un llom, dret i sense camí , però que es baixa prou be, per així passar per l'estany de Coma d'or. Aqui agafem un corriol a la dreta que ens porta ràpidament a la Portella de Cortal de Rossó, pugem a la Portella de Garcia i baixem per on hem pujat, però farem una variant de desviar-nos a la dreta per passar per la bonica bassa de Mercader, tot i que és més un bonic estany que no pas una bassa. Recuperem el camí de baixada fins a l'aparcament per finalitzar aquesta bonica i completa ascensió amb extres al Coma d'Or.

ALTRE INFORMACIÓ:
Aquest recorregut s'ha realitzat sobre el terreny i amb base a dos dispositius GPS, GARMIN G66 i OREGON700 i han sofert un procés de depuració correcció per oferir un suficient grau de fiabilitat.

Cal tenir en compte que els dispositius GPS o telèfons poden perdre el senyal en zones d'orografia complicada i desviar-se del recorregut seguit sobre el terreny.

Es considera que el recorregut aquí detallat és per seguir-lo amb GPS, que és molt necessari, per no dir imprescindible per evitar pèrdues o embarrancades.

La descripció és una orientació per on va el recorregut proposat i un petit resum dels principals llocs de pas, per saber que ens trobarem i decidir si realitzem aquesta activitat. En cap cas és una guia de la ruta.

Cal tenir en compte que sempre la dificultat sempre és subjectiva i està en base al nivell de cadascú. Partim de la base que està adreçat a muntanyencs, excursionistes i senderistes iniciats i coneixedors de la muntanya i amb condició física adequada per l'activitat a realitzar.

L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut, dels incidents que puguin succeir, dels canvis que hagi pogut sofrir el recorregut del dia de la seva realització, ni de les condicions meteorològiques en que es realitza.

Aquesta és una informació que es posa a disposició dels apassionats de la muntanya, de manera altruista, amb la finalitat de divulgar les activitats de muntanya, la natura i el territori que ens envolta, amb respecte i conservació de l'entorn.