Photo of190713-De Grau Roig als Cortals d'Encamp pels estanys de Pessons i Pic de Pessons o Gargantillar Photo of190713-De Grau Roig als Cortals d'Encamp pels estanys de Pessons i Pic de Pessons o Gargantillar Photo of190713-De Grau Roig als Cortals d'Encamp pels estanys de Pessons i Pic de Pessons o Gargantillar

June 12, 2021
July 2019

near Bordes d'Envalira, Canillo (Andorra)

Presentació:
Sortida 24a. de la temporada de 2019 del cicle de rutes guiades Tot Natura de Cunit amb una espectacular i potent travessa per l'alta muntanya andorrana, sortint des de l'aparcament inferior del Grau Roig i arribant als Cortals d'Encamp, remuntant per la vall dels Pessons, resseguint tots els llacs i coronat el Pic de Pessons o del Gargantillar de 2.864 m., amb vistes impressionants de bona part de la muntanya andorrana, Pica d'Estats, Cadí i molt més. Baixarem per la vall d'Ensagents menys coneguda i més solitària, passant pel refugi, i amb una baixada més boscosa i molt agradable.

Format:
Travessa, en sentit E-W, amb sortida de Grau Roig i arribada als Cortals d'Encamp.Aquest recorregut s'ha fet mitjançant aproximació en autocar.

Recorregut ideal per fer en grups o centres excursionistes que es mouen en autocar.
Si no és aquest el cas haurem de contemplar mitja de transport, fer combinacions amb vehicles, que ens portin o vinguin a recollir o valorar les possibilitat de fer-ho en transport públic.

Accessos:
Sortida: A l'aparcament inferior de l'estació d'esquí del Grau Roig (el de la dreta quan arribem a l'estació

Arribada: Als Cortals d'Encamp. Hi accedim des d'Encamp per la carretera CS-220 , concretament davant de l'encreuament del camí asfaltat que porta a les Bordes de Rigoder.

Dificultat: Moderada. Desnivell important, pujada llarga i força pendent per terreny pedregós amb una pujada finals a la Collada dels Pessons dura amb un seguit ziga-sagues en terreny pedregós per no dir de tartera. Haurem de posar les mans en algun punt. No hi ha dificultats destacables ni passos exposats. . Presenta un desnivell de 780 m. pujats i de 965 m. de baixada, amb pendents de més del 35% tant de pujada com baixada.

Època: Recorregut d'estiu qeu es pot fer entre juny i octubre, tot iq ue en aquests dos mesos hi podem tromar congestes de neu, la resta de mesos no. En ple estiu cal portar aigua abundant i anar en compte amb la calor, sobretot a la pujada a la Collada de Pessons.

A l'hivern, de novembre a maig la travessa no te res a veure, tot canvia i es un recorregut més tècnic, amb neu, raquetes o grampons en funció de les condicions.

Senyalització: Recorregut majoritàriament senyalitzat. Seguirem el GRP i el GR.7 des de l'estany Primer fins quasi be sota mateix del Pic de Pessons. De baixada a partir de la Collada de Pessons i per la vall d'Ensagents seguirem marques grogues, comunals d'Andorra. Trobarem fites i senyalització vertical de diferents formats en diversos punts de la ruta i en els encreuaments principals.

Descripció:
Sortim de l'aparcament inferior de Grau Roig per un camí ample i planer però aviat agafarem una drecera que ens evita un bon tram de pista. Al retrobar-la la seguim coincidint la pista de terra amb una pista d'esquí. Just ala cota 2220 m, quan la pista es desvia una mica a la dreta agafem un corriol que surt a la dreta. És un corriol bonic que puja per dins del bosc i ens porta a l'estany Primer. A partir d'aquí pujarem pel circ de Pessons, gairebé a tocar del riu i passant pels set estanys que recorren la vall més un estanyol.
Just aquí enllacem amb el GRP i el GR7 que seguirem fins la Collada de Pessons, passant per gran part dels estanys del circ de Pessons. Després d'un tram curt però pendent pugem a l'estany Forcat,. Despres passarem per un estanyol i poc després l'Estany rodó. Seguirem per l'estany del Meligar, l'estany Sisé, l'estany de les Fonts i finalment el del Cap de Pessons. A partir d'aquí el terreny encara és més pedregós., primer pujant progressivament i a l'arribar a la tartera ,al tram més dret el corriol pujar per la canal fent un seguit de curtes però dretes ziga-sagues per tartera. Un cop a la collada, el paisatge és sublim. Ens queda només el tram final per coronar el Pic del Pessons o Grgantillar de 2864 m. amb vistes espectaculars sobre el Montmalús, la Vall del Madriu amb l'estany de l'Illa als nostres peus i molt més.

Baixarem pel llom que hem pujat i deixarem el corriol per on hem vingut a la dreta, seguint recte, vorejant el circ de Pessons a la nostra dreta , fins a trobar el corriol que baixa cap a la Vall d'Ensagents a l'esquerra veient els estanys del Gargantillar i Ensagents. Passarem pe refugi lliure d'Ensagents. Una mica més avall entrarem el bosc, molt bonic, creuant petits rierols, amb algunes passeres de fusta, per on seguirem baixant fins els Cortals d'Encamp on finalitzem aquesta fantàstica travessa.

ALTRE INFORMACIÓ:
Aquest recorregut s'ha realitzat sobre el terreny i amb base a dos dispositius GPS, GARMIN G66 i OREGON700 i han sofert un procés de depuració correcció per oferir un suficient grau de fiabilitat.

Cal tenir en compte que els dispositius GPS o telèfons poden perdre el senyal en zones d'orografia complicada i desviar-se del recorregut seguit sobre el terreny.

Es considera que el recorregut aquí detallat és per seguir-lo amb GPS, que és molt necessari, per no dir imprescindible per evitar pèrdues o embarrancades.

La descripció és una orientació per on va el recorregut proposat i un petit resum dels principals llocs de pas, per saber que ens trobarem i decidir si realitzem aquesta activitat. En cap cas és una guia de la ruta.

Cal tenir en compte que sempre la dificultat sempre és subjectiva i està en base al nivell de cadascú. Partim de la base que està adreçat a muntanyencs, excursionistes i senderistes iniciats i coneixedors de la muntanya i amb condició física adequada per l'activitat a realitzar.

L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut, dels incidents que puguin succeir, dels canvis que hagi pogut sofrir el recorregut del dia de la seva realització, ni de les condicions meteorològiques en que es realitza.

PictographLake Altitude 7,509 ft

Travesía de 10 .... Babeando con todos sus entornos , muy variada 😍😍😍

• Photo of totnatura
    totnatura Jun 14, 2021

Muchas gracias Mjrdh por tu comentario y valoración.

Siiii. Tienes toda la razón. Travesía fantástica para llevar el babero puesto. Una ruta de lujo, de las buenas , buenas que se pueden hacer por Andorra, como muchas otras.
    És que el pais dels Pirineus es això i no falla mai !!!