190421 Señorío de Bertiz, circular ampliada al Coll d'Otaltzu

Photo of190421 Señorío de Bertiz, circular ampliada al Coll d'Otaltzu Photo of190421 Señorío de Bertiz, circular ampliada al Coll d'Otaltzu Photo of190421 Señorío de Bertiz, circular ampliada al Coll d'Otaltzu

June 5, 2021
April 2019

near Señorío de Bertiz, Navarra (España)

Presentació:
Atractiva, boscosa i completa circular pel parc natural del "Señorío de Bertiz", dins de la Vall del Baztan, què és un dels grans atractiu de la zona nord de Navarra, per gaudir de la grandiositat i esplendorositat del bosc, on el verd, els arbres, l'aigua i els ponts son protagonistes. Es tracta d'un recorregut una mica més ampli del que es fa habitualment en aquest espai. Afegim a la tornada la variant de pujar al Coll d'Otaltzu amb la intenció. de pujar a l'Amaburu de 448 m. Nosaltres vam fer només el recorregut senderista que presentem però no la clàssica i turística visita als seus famosos jardins, però que és molt recomanable

Accessos:
Sortida i arribada: Señorio de Bertiz a la NA-8303. Hi ha un gran aparcament a l'entrada del Palau i els jardins.

Època:
Recorregut que es pot fer tot l'any ja que es molt boscós i no és gen calorós a l'estiu, pel que és molt agradable.

Dificultat:
Fàcil. Sense cap mena de dificultat tècnica. La variant feta al final incrementa el desnivell de la zona pero tampoc afegeix gran dificultat a part de la baixada camp a través, pero com que no es mol aconsellable fer-la, el més habitual es seguir la volta clàssica, que és atractiva i senzilla.

Recorregut circular fent en sentit anti-horari horari, tot i que no hi ha inconvenient a invertir-la.

Senyalització:
Escassa, Trobarem un plafó del parc natural i alguna senyalització vertical puntual. Els camins son molt evident i estan ben conservats, amb molt s pontets que faciliten el pas pels petits torrents i zones més humides.

Descripció:
Sortim de l'aparcament del Señorio de Bertiz, per darrera el palau agafem el primer corriol que sortim a la dreta, amb intenció d'evitar les amples pistes. El corriol puja suaument, passem una edificació, seguint paral·lels a la pista, a la que sortim just quan gira a la dreta per anar a la Araneko Borda. Nosaltres ens desviem i seguim recte pel corriol. molt boscós i planer que acaba sortint a un camí, més ample. El seguim a l'esquerra resseguint la vall del torrent fins que la pista es desvia a l'esquerra en forta pujada. Nosaltres seguim recte per un bonic corriol que ressegueix la vall passant per un pontet i un torrent. El camí és preciós, sempre per dins la fageda, vorejant la vall canviant progressivament de sentit, creuant diversos torrents i ponts. Camí molt agradable. El recorregut planeja per tornar cap al punt de sortida, que es el recomanable.

No obstant això, nosaltres per allargar la ruta al trobar un trencall al bosc de Bornalegi, ens desviem a la dreta pujant de valent per planejar a la zona alta per sortir a la collada de Otaltzu. Veiem el proper cim d'Amaburu pero hem de passar una tanca amb filat una mica delicada i el camí es veu una mica brut pel que optem seguir de baixada cap el punt de sortida., No desfem el camí, que seria més llarg però més còmode i optem baixar pel bosc camp a través per una zona força dreta per sortir de nou al camí principal.

Si opteu per no fer aquesta variant, cal seguir el bonic i planer corriol que ens portarà al camí principal pel que hem sortir i seguint a la dreta tornem a l'aparcament.

Es considera que els recorregut penjats a Wikiloc són per seguir-los amb GPS, cosa que es recomana portar, ja que no es es pot garantir el seguiment del recorregut sense aquest aparell i passar-nos de llarg algun trencall. L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut només amb la descripció, que en cap cas és una guia de la ruta.

---------------------------------------------- CASTELLANO / ESPAÑOL ------------------------------------------------

Presentación:
Atractiva, boscosa y completa circular por el parque natural del "Señorío de Bertiz", dentro del Valle del Baztán, que es uno de los grandes atractivo de la zona norte de Navarra, para disfrutar de la grandiosidad y esplendorosidad del bosque, donde el verde, los árboles, el agua y los puentes son protagonistas. Se trata de un recorrido algo más amplio de lo que se hace habitualmente en este espacio. Añadimos a la vuelta la variante de subir al Coll de Otaltzu con la intención. de subir al Amaburu de 448 m. Nosotros hicimos sólo el recorrido senderista que presentamos pero no la clásica y turística visita a sus famosos jardines, pero que es muy recomendable

Accesos:
Salida y llegada: Señorio de Bertiz en la NA-8303. Hay un gran aparcamiento en la entrada del Palacio y los jardines.

Época:
Recorrido que se puede hacer todo el año ya que es muy boscoso y no es enero caluroso en verano, por lo que es muy agradable.

Dificultad:
Fácil. Sin ningún tipo de dificultad técnica. La variante hecha al final incrementa el desnivel de la zona pero tampoco añade gran dificultad a parte de la bajada campo a través, pero como no se muele aconsejable hacerla, lo más habitual es seguir la vuelta clásica, que es atractiva y sencilla .

Recorrido circular haciendo en sentido anti-horario horario, aunque no hay inconveniente en invertirla.

Señalización:
Escasa, Encontraremos un panel del parque natural y alguna señalización vertical puntual. Los caminos son muy evidente y están bien conservados, con mucho s puentes que facilitan el paso por los pequeños torrentes y zonas más húmedas.

Descripción:
Salimos del aparcamiento del Señorio de Bertiz, por detrás del palacio tomamos el primer sendero que salimos a la derecha, con intención de evitar las amplias pistas. El sendero sube suavemente, pasamos una edificación, siguiendo paralelos a la pista, en la que salimos justo cuando gira a la derecha para ir a la Araneko Borda. Nosotros nos desviamos y seguimos recto por el sendero. muy boscoso y llano que termina saliendo a un camino, más ancho. Lo seguimos a la izquierda siguiendo el valle del torrente de Erreka hasta que la pista se desvía a la izquierda en fuerte subida. Nosotros seguimos recto por un bonito sendero que recorre el valle pasando por un puente y un torrente. El camino es precioso, siempre por dentro el hayedo, bordeando el valle cambiando progresivamente de sentido, cruzando varios torrentes y puentes. Camino muy agradable. El recorrido planea para volver hacia el punto de salida, que es el recomendable.

Sin embargo, nosotros para alargar la ruta al encontrar un desvío en el bosque de Bornalegi, nos desviamos a la derecha subiendo duro para planear en la zona alta para salir a la Collada de Otaltzu. Vemos la próxima cumbre de Amaburu pero debemos pasar una valla con alambrada un poco delicada y el camino se ve un poco sucio por lo que optamos seguir de bajada hacia el punto de salida., No deshacemos el camino, que sería más largo pero más cómodo y optamos bajar por el bosque campo a través por una zona bastante derecha para salir de nuevo al camino principal.

Si opta por no hacer esta variante, hay que seguir el bonito y llano sendero que nos llevará al camino principal por lo que hemos salir y siguiendo a la derecha volvemos al aparcamiento.

Se considera que los recorrido subidos en Wikiloc son para seguirlos con GPS, lo que se recomienda llevar, ya que no se puede garantizar el seguimiento del recorrido sin este aparato y pasarnos de largo algún desvío. El autor no se hace responsable del seguimiento del recorrido sólo con la descripción, que en ningún caso es una guía de la ruta.

PictographBridge Altitude 1,027 ft

Entrada finca

Entrada_finca

El suspiro

zona amb diversos ponts i corriol preciós