190419 La Foz de Arbayún circular desde Usún.

Photo of190419 La Foz de Arbayún circular desde Usún. Photo of190419 La Foz de Arbayún circular desde Usún. Photo of190419 La Foz de Arbayún circular desde Usún.

June 2, 2021
April 2019

near Usún, Navarra (España)

Presentació:
Espectacular, atractiu i variat recorregut circular des de Usún i que ens porta a recórrer un apart de la Foz de Arbayún. No la farem fins al final i retornant pel mateix lloc sinó que farem la primera part, molt atractiu i ja força aèria i amb algun pas incòmode, pero no tant perillós com el segon tram que no farem. Es tracta d'una circular molt atractiva, amb molt bones vistes sobre la vall de la Foz de Arbayún, seguim pel barranc de Valdelaco i retornant pel Pardo i la Portilla.

Recorregut circular fent en sentit horari, que és l'aconsellable. Així si no ens veiem en cor de passar podem tirar enrere, mentre que si la féssim al revés hauriem de desfer quasi tota la ruta per tirar enrere.- Per tant millor no invertir-la.

Accessos:
Sortida i arribada: Usun. Hi ha un aparcament abans de l'entrada de la població on cal deixar el vehicle.

Època:
Recorregut que es pot fer tot l'any ja que es molt boscós i no és una zona excessivament calorosa pel que es pot fer a l'estiu. Cal anar en compte amb terreny mullat o glaçat ja que incrementaria el risc de caiguda, ja de per si bastant notable.

Dificultat:
Moderada Te passos aeris i delicats, molt estrets i amb un considerable precipici. Abstenir-se a fer-la les persones amb vertigen. Caldrà posar les mans en diferents punts del recorregut, malgrat que el tram més perillós és el de la Canaleta. El desnivell se situa en els 660 m. acumulats, tant de pujada com de baixada.

Senyalització:
Escassa. Trobarem l'indicador explicatiu de la canaleta i poca cosa mes., amb algunes fites al barranc, el canal i ala baixada, però el camí és visible i no hi ha problema per seguir la ruta.

Descripció:
Sortim de Usún per la pista que va al riu Salazar, convertint-se en corriol abans d'arribar-hi. El creuarem per un bonic pont a tocar del cabalós riu i girem a l'esquerra entrant a la Foz de Arbayún. Poc després trobem un encreuament. Anem a l'esquerra mentre que tornarem aquí pel de la dreta. El corriol es preciós, agafant altura i aviat veurem el riu al fons de la vall. Passarem per la Canaleta i s'indica que és un camí perillós amb risc de caiguda. Te alguns passos més delicats, al costat de la canalització d'aigua de boca construïda l'any 1928. Haurem de passar algun pas delicat al costat d'una canonada d'aigua i el corriol és estret amb un bon tallat a l'esquerra que fa que sigui aeri. Les persones amb vertigen poden passar-ho malament.

Un cop arribem a la vall del barranc de Valdelaco, seguirem a la dreta per un bonic corriol remuntant el barranc i pujant per una canal més estreta amb un tram més costerut a la part superiors que ens porta al corriol principal que planeja al voltant de la cota 1000 m, paral·lel però sota de la carretera de Arangoiti, a la que no arribarem. primer el camí es molt boscós, després amb un tram més assolellat per arribar a l'entorn conegut amb el nom del Pardo.

A partir d'aquí baixa de valent, entrant una mica més avall al bosc per la zona de la Portilla. A la part baixa enllacem amb el camí que hem fet de pujada per retornar a Usún pel mateix camí que hem fet a l'anada.

Es considera que els recorregut penjats a Wikiloc són per seguir-los amb GPS, cosa que es recomana portar, ja que no es es pot garantir el seguiment del recorregut sense aquest aparell i passar-nos de llarg algun trencall. L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut només amb la descripció, que en cap cas és una guia de la ruta.

----------------------------------------------------------------- CASTELLANO / ESPAÑOL ---------------------------
Presentación:
Espectacular, atractivo y variado recorrido circular desde Usun y que nos lleva a recorrer un aparte de la Foz de Arbayún. No la haremos hasta el final y retornando por el mismo lugar sino que haremos la primera parte, muy atractivo y ya fuerza aérea y con algún incómodo, pero no tanto peligroso como el segundo tramo que no haremos. Se trata de una circular muy atractiva, con muy buenas vistas sobre el valle de la Foz de Arbayún, seguimos por el barranco de Valdelaco y retornando por Pardo y la Portilla.

Descripción:
Salimos de Usun por la pista que va al río Salazar, convirtiéndose en sendero antes de llegar. El cruzaremos por un bonito puente junto al caudaloso río y giramos a la izquierda entrando en la Foz de Arbayún. Poco después encontramos un cruce. Vamos a la izquierda mientras que volveremos aquí por el de la derecha. El sendero es precioso, cogiendo altura y pronto veremos el río al fondo del valle. Pasaremos por la Canaleta y se indica que es un camino peligroso con riesgo de caída. Tiene algunos pasos más delicados, junto a la canalización de agua de boca construida en 1928. Tendremos que pasar algún paso delicado junto a una tubería de agua y el sendero es estrecho con un buen cortado a la izquierda que hace que sea aéreo. Las personas con vértigo pueden pasarlo mal.

Una vez en el valle del barranco de Valdelaco, seguiremos a la derecha por un bonito sendero remontando el barranco y subiendo por una canal más estrecha con un tramo más empinado en la parte superior que nos lleva al sendero principal que planea en torno a la cota 1000 m, paralelo pero debajo de la carretera de Arangoiti, en la que no llegaremos. primero el camino es muy boscoso, luego con un tramo más soleado para llegar al entorno conocido con el nombre de El Pardo.

A partir de ahí baja duro, entrando un poco más abajo en el bosque por la zona de la Portilla. En la parte baja enlazamos con el camino que hemos hecho de subida para devolver a Usun por el mismo camino que hemos hecho a la ida.

Época:
Recorrido que se puede hacer todo el año ya que es muy boscoso y no es una zona excesivamente calurosa por lo que se puede hacer en verano. Hay que tener cuidado con terreno mojado o helado ya que incrementaría el riesgo de caída, ya de por sí bastante notable.

Dificultad:
Moderada Te paso aéreos y delicados, muy estrechos y con un considerable precipicio. Abstenerse mejor personas con vértigo. Habrá que poner las manos en diferentes puntos del recorrido, aunque el tramo más peligroso es el de la Canaleta. El desnivel se sitúa en los 660 m. acumulados, tanto de subida como de bajada.

Recorrido circular haciendo en sentido horario, que es lo aconsejable. Así si no nos vemos en corazón de pasar podemos echar atrás, mientras que si la hiciéramos al revés deberíamos deshacer casi toda la ruta para sacar enrere.- Por tanto mejor no invertirla.

Señalización:
Escasa. Encontraremos el indicador explicativo de la canaleta y poca cosa más., Con algunos hitos en el barranco, el canal y a la bajada, pero el camino es visible y no hay problema para seguir la ruta.

Se considera que los recorrido colgados en Wikiloc son para seguirlos con GPS, lo que se recomienda llevar, ya que no se puede garantizar el seguimiento del recorrido sin este aparato y pasarnos de largo algún desvío. El autor no se hace responsable del seguimiento del recorrido sólo con la descripción, que en ningún caso es una guía de la ruta.

accesos:
Salida y llegada: Usun. Hay un aparcamiento antes de la entrada de la población donde se deja el vehículo.