180 Còdol Dret de Roda de Ter

2055
February 26, 2020
February 2020

near Roda de Ter, Catalunya (España)

Caminada pels la zona del Còdol Dret de Roda de Ter, apta per fer en família, que transcorre tothora per pistes, menys el petit tram del Cargol a la zona final dels Graus.
Es troben pal indicadors a totes les cruïlles, fins i tot amb indicacions de variants per fer drecera a punts determinats i de retorn al punt d’origen, tot ben senyalitzat.

Començo la caminada a prop del museu de l’Esquerda, fent un tram urbà cap els dipòsits municipals d’aigua i per pista fins el veïnat de les Cases Noves, on després de passar el torrent, continuo per la pista que surt direcció sud i va a la Punta de sant Salvador, amb indicador i cruïlla per baixar directe al pantà.

Continuo per la pista carenera que puja suaument per la Serra Llarga, fins l’esplanada anomenada la Barraca d’en Vallecona,(on no s’hi veu cap barraca) i en trobar l’indicador, seguir per la pista ferma direcció sud, que passa per les granges de la Bruguera i el Bosc de Còdol, on hi ha l’opció de seguir la pista de l’esquerra pel Serrat del Bosc fins la punta de la Vinya per anar ha trobar un mirador amb una estelada onejant i després cal retornar a aquest punt per continuar.
Opto per continuar per la pista de la dreta, que tot baixant passa per un mirador sobre Fussimanya i el meandre del Ter, avui crescut i assimilat amb el pantà, després per una antiga cantera i arribar al mas del Sangles Vell, voltejant la propietat i per pista planera que voreja el Ter, arribo a les runes que sobresurten del fang i aigua del que havia estat la colònia tèxtil del Còdol Dret; arribo fins la font de Sant Salvador, amb un bon doll d’aigua però intueixo que saturada de nitrats....

Continuant uns 400 m. per la pista, a ma dreta i enlairada sobre un turonet assolellat, es troba l’ermita dedicada al taumaturg sant Salvador d’Horta o de Còdol, anomenada també així doncs formava part de la colònia.

Caminats uns 400 m. més, es travessa un torrent pel Pont de Còdol i es deixa la pista per enfilar un corriol que voreja els Graus i per un pas ben arranjat amb esglaons de pedra, conegut com el Cargol, es salva el desnivell que et deixa a sobre la cinglera; continuant pel Passeig de les Mirandes, amb vista d’ocell sobre les runes de la fàbrica de Salou a l’altra banda de riu, en poca estona s’arriba al punt d’inici de la passejada.

La Font de Sant Salvador d'Horta

Salvador Pladevall i Bien (1520, Santa Coloma de Farnés - † 18 de març de 1567, Càller, Sardenya – Itàlia) va néixer a la comarca de la Selva i l’any 1534 va quedar orfe, anant a viure a Barcelona per aprendre l’ofici de sabater, i el 1540 va entrar al convent de Santa Maria de Jesús com ajudant de cuina.

El folklorista Joan Amades va recollir, al seu Costumari Català, les llegendes que associaven aquest sant català amb algunes fonts.
En un dia molt calorós, quan anava de camí amb el beat Dalmau Moner, varen caure defallits, doncs la set els abrusava i no trobàvem gota d’aigua; en Salvador va picar amb el palmell de la ma una roca i en aquell lloc brollar aigua fresca i neta.

Amades situa una d’aquestes fonts "vora de Còdol Dret" on diu que hi ha una font de "Sant Salvador"; esmenta, també, que "en record del miracle, allí a la vora fou aixecada una capelleta" que li va ser dedicada.

Per si voleu saber més del Còdol Dret podeu visitar :

01 Inici i final

Al costat del Museu de l'Esquerda

PictographTree Altitude 1,540 ft

02 Arbre xinès

Deixar pista de formigó i seguir per pista de terra, a la dreta.

PictographBridge Altitude 1,514 ft

05 Torrent de les Cases Noves

Travessat el pont, baixar per la pista de la dreta.

PictographRiver Altitude 1,560 ft

06 Torrent de Serra Xica

07 Punta de sant Salvador

Cruïlla amb variant opcional per baixar directe a san Salvador d'Horta.

08 Mirador

10 Indicador a la cruïlla

Continuar recte

12 Barraca d'en Vallecona

En trobar el pal indicador, continuar per la pista a la dreta.

13 Granja Bruguera

14 El Bosc de Còdol

15 Mirador sobre l'embassament

Antiga pedrera, on encara es veuen les marques dels taladres per l'extracció.

17 Pal indicador

Senyalitza una variant per baixar per la font de l Gàrgola

18 el Sangles Vell

Masia senyorial del segle XVll que es veu reformada recentment.

19 Pal Indicador

Punt d'enllaç amb la variant que ve del desviament

PictographRuins Altitude 1,472 ft

20 el Còdol Dret

21 Font de sant Salvador

Vora del torrent de Sant Salvador, a uns 3 metres sobre la part superior, es veuen les restes d'antigues canalitzacions entremig del fullatge.

Photo of22 Sant Salvador d'Horta o de Còdol Photo of22 Sant Salvador d'Horta o de Còdol Photo of22 Sant Salvador d'Horta o de Còdol

22 Sant Salvador d'Horta o de Còdol

En aquesta capella del segle XlX, cada segon diumenge de maig, s'hi celebra un Aplec amb sardanes i arrossada. En tancar la colònia el 1964, caigué en l'abandonament, siguent rehabilitada el 1987 per Josep Montmany, nou propietari de l'indret.

23 Gir a l'esquerra

Passat el pont de Còdol, deixar la pista i continuar pel corriol que surt per l'esquerra.

24 Pujant del Cargol

Camí amb esglaons de pedra, que amb ziga-zaga salven el desnivell per la cinglera.

25 Passeig de les Mirandes

Restes de la fàbrica tèxtil Salou-Baurier, que va abandonar l'activitat industrial el 1963 , a l'estar situada en la zona inundable del pantà de Sau