Photo of18. FAR DE ROSES. L’ALMADRAVA. PUNTA FALCONERA.CALA MONTJOI. DOLMENS DE LA QUARENTENA I COLL DE CORBERTELLA. FARS DE CATALUN Photo of18. FAR DE ROSES. L’ALMADRAVA. PUNTA FALCONERA.CALA MONTJOI. DOLMENS DE LA QUARENTENA I COLL DE CORBERTELLA. FARS DE CATALUN Photo of18. FAR DE ROSES. L’ALMADRAVA. PUNTA FALCONERA.CALA MONTJOI. DOLMENS DE LA QUARENTENA I COLL DE CORBERTELLA. FARS DE CATALUN

January 12, 2023
November 2022

near Roses, Catalunya (España)

En els 580 km de costa catalana des de les Cases d’Alcanar fins a Portbou, un element que crida l’atenció son els FARS. Ubicats en indrets de gran interès paisatgístic, esdevenen excel·lents miradors del litoral. Tenen a més una aura de misteri i llegenda, i de nit la seva llum crea una atmosfera màgica. Fem una caminada entorn de cada un d’aquest fars.
El far de Roses és a la punta de la Poncella, un paratge dominat pel puig Rom i l'antic castell de la Trinitat. Ocupa el terreny del que va havia estat un antic destacament militar de costa ara situat a 200 metres per sota el castell. L’edifici es una torre cilíndrica blanca de 12 metres d’altura, damunt d’una casa blanca fonamentada a 12 metres sobre el nivell del mar, fet que situa l’altura focal del far en 24 metres, amb un abast de 12 milles. Les seves coordenades son: 31T 515111 4677092)
Arribar fins al far des de Roses es un petit passeig de 2 quilometres. Allargar-lo fent el camí de ronda fins a l’Almadrava es afegir-hi gairebé 3 quilometres més que ens permeten resseguir la costa per els vell camins de ronda. Aquest tram es troba totalment condicionat. Per afegir-hi més interès i un camí més feréstec fugim de les urbanitzacions i ens dirigim a la cala Montjoi tot caminant entre penya-segats, roques escarpades, cales solitàries, vegetació de pineda i brolla mediterrània. En total des de Roses haurem fet un xic més de 10 quilometres. A fi de no retornar per la mateixa ruta tornem per l’interior on en 8 quilometres descobrirem alguns dels espais prehistòrics i zones megalítiques a més de gaudir de bones panoràmiques d’aquest racó de la costa.

RUTA*: Roses (1 m) – Far de Roses (12 m) – Platja de Canyelles Petites (7 m) – L’Almadrava (Platja de Canyelles Grosses) (1 m) – Punta Falconera (24 m) – Mirador de cala Lledó (43 m) – Cala Murtra (6 m) – Cala Rostella (5 m) – Cala Montjoi (1 m) – Coll de Fràguem (204 m) – Cista del Pla de les Gates (301 m) – Dolmen del rec de la Quarentena I (226 m) – Dolmen del rec de la Quarentena II (227 m) – Dolmen de la Creu de Cobertella (159 m) – Riera de la Quarentena (15 m) – Roses (1 m)

DIFICULTAT*: Mitjana. Els camins de ronda amb les seves constants pujades a les puntes i baixades a les cales requereixen el seu esforç. La zona de muntanya no te cap dificultat especial més enllà de pujar i baixar.

PUNT D’INICI*: Roses. Avinguda de Rhodes. Entre les platges Nova i la de la Punta

CAMINADA**: Comencem caminant en direcció sud tot vorejant la platja de la Punta. Deixem a un costat el port de Roses i seguim la nostra ruta per el GR-92 (que no deixarem fins a cala Montjoi), passem per la Punta dels Palangrers fins arribar a la Punta de la Bateria on hi trobem el Far. A més del far gaudim de una bona vista de tota la badia de Roses.
Ara entrem en el camí de ronda, totalment condicionat amb escales que pugen i baixen i baranes. El camí ha girat a llevant i anem seguint la línia de la costa on el paisatge ja comença a ser abrupte. Als roquissars propers hi podem veure diferents tipus d’ocells marins. Aviat trobem la Punta de la Murtra i tot seguit arribem a la cala de Canyelles Petites, una bonica platja. El sender segueix per el passeig i ens porta fins a la platja de Bonifaci, tancada per la punta de l’Omella. Més endavant arribem a la Punta de l’Ullastrell -que es prolonguen dins al mar amb un parell d’illots- i ja veiem la platja de Canyelles Grosses, coneguda també com l’Almadrava. Caminem per la sorra de la platja.
El GR el trobem senyalitzat a l’esquerra i escales amunt es dirigeix a la Punta de l’Almadrava, sense arribar-hi del tot. Deixem les darreres edificacions i entrem en el tram més abrupte. El primer que trobem es el racó de la Figuerassa i tot seguit la punta Blanca, el port del Reig, cala Mosques i la Punta de la Falconera. Mirem enrere per donar el darrer cop d’ull a la costa amb la vista que arriba fins el far. Mirant endavant ja veiem majestuós el Cap de Norfeu. Ara el camí es dirigeix al nord i el primer que fa es enfilar-se fins als búnquers de la Falconera. També hi trobem el mirador de cala Lledó. Voregem la cala a una certa alçada i al endinsar-nos a la pineda un rètol ens desvia del camí fins a baixar a la font del Lledó. (no raja). Retornem al GR que s’enfila per damunt del Cap Trencat, límit de la solitària cala de la Murtra. Nova pujada al Cap Blanc i baixada a la també solitària cala Rostella. Nova pujada sobre la punta del Bergantí des d’on ja veiem la badia de Montjoi amb la seva platja de sorra. Arribem a la cala i aprofitem per acomiadar-nos del camí de ronda contemplant el cap de Norfeu que tanca majestuós aquesta bonica cala.
El camí de retorn a Roses el comencem pujant al coll de Fràgam per l’antic “camí de la Costa” que s’enfila entre matolls, pins i alguna surera gran. Arribats el coll contemplem la badia de Roses amb el Pirineu nevat al fons. Ara la ruta seguiria per un corriol al nord, però ens hem despistat hi hem seguit per el camí de les Escombraries, una ampla pista de la que hem sortit tan aviat com hem pogut per anar directes a la Cista del Pla de les Gates, tomba megalítica de la que tan sols es conserva una de les lloses laterals de pissarra que delimitaven la cambra. Des d’aquest punt tenim unes bones vistes panoràmiques.
Seguint el nostre camí cap a Roses ens dirigim a l’oest caminant un metres per pista fins a trobar un corriol senyalitzat a la dreta que ens porta fins a les pedres de la Quarentena I-II , conjunt de gravats prehistòrics. Tot seguit el dolmen de la Quarentena I, sepultura megalítica que aprofita una cavitat natural com a cambra funerària. Seguim la baixada i a pocs metres ens desviem del camí per un corriol a l’esquerra que s’enfila fins a la cova-dolmen de la Quarentena II, tomba prehistòrica dins una roca, tancada amb parets de pedra seca i completada amb un corredor fet amb lloses de pedra. Retornem al camí de baixada que voreja unes vinyes i acaba a la carretera de Roses a cala Montjoi. Pocs metres de carretera i per un camí ample perfectament empedrat ens enfilem fins al Dolmen de la Creu d’en Corbatella que per les seves dimensions es considerat com un dels més importants de Catalunya.
Acabada la visita megalítica que hem anat trobant per la ruta, emprenem el darrer tram de camí que ens baixa fins a Roses. Des del dolmen tornem uns metres enrere fins a trobar un corriol a la dreta que arriba a un nou de carretera que travessem i per el camí entre el torrent i la carretera fem el darrer tram de la caminada. Entrem a Roses i per els seus carrers al costat de la riera baixem fins al Pont de la Quarentena, a tocar de la Platja de la Punta. Per el passeig marítim retornem al punt d’origen.