1629. Flémalle

October 8, 2022
October 2022

near Oneux, Wallonia (Belgique)

Ten zuid-westen van Luik ligt aan de Maas het industriestadje Flémalle. Tijdens deze pittige Ardennentocht wandelt u via mooie bospaden naar Flémalle-Haute en dan loopt u verder door de bossen naar het laag gelegen dorp Awirs. Hier loopt u door steegjes en trappenpaden en dan klimt u omhoog naar een transportband die u nog nooit gezien heeft. De band is 1,8 km lang en loopt van een groeve helemaal naar de Maas. U daalt af in de kloof Grottes Schmerling met een enorme rotswand en dan bereikt u een schitterend rotszadel met inkijk in de groeve. Nadat u ook beneden in de groeve een kijkje hebt genomen klimt u een pad omhoog naar het mooie rode kasteel Chateau d’Aigremont. U struint door weilanden naar de transportband en via bospaden passeert u rechts Chateau de Cockier. U loopt door natuurreservaat Aux Rochers langs enorme hoge rotswanden en via een bosweg komt u weer in de stad. Via het mooie park wandelt u terug naar uw auto. Voor de steile trappenpaden en rotsachtige paadjes dient u goed ter been te zijn. Niet doen bij nat weer. Neem voldoende drinken mee.