150811 Circ de Perafita des dels Estanys de la Pera

Photo of150811 Circ de Perafita des dels Estanys de la Pera Photo of150811 Circ de Perafita des dels Estanys de la Pera Photo of150811 Circ de Perafita des dels Estanys de la Pera

1903
December 12, 2017
August 2015

•   5 3 Reviews

near Ràmio, Escaldes-Engordany (Andorra)

Presentació:
Espectacular, exigent i complet recorregut circular des del refugi dels Estanys de la Pera pujant al Port de Perafita i d'allà fent el circ complet de Perafita, pel cantó andorrà, en sentit horari, pujant a un munt de cims con són: Pic de Parafita (Tossal de la Truita), Monturull (Torre dels Soldats), Pic Negre d'Urgell, Pic Negre de Claror, Pic de la Collada Maiana i la Tossa Plana, a part de passar pel refugi de Claror, l'estany de la Nou, el refugi de Perafita i la Collada Maiana, per tornar al Port de Perafita i d'aquí al refugi pels estanys de la Pera. Recorregut intens, molt variat i molt atractiu, amb grans panoràmiques sobre les muntanyes andorranes i sobretot per la Vall del Perafita, Madriu i Claror

Època:
Recorregut per fer sobretot a l'estiu, de finals de maig a finals d'octubre. Fora d'aquestes dates trobarem neu i no te res a veure amb l'itinerari descrit aquí.

Dificultat:
Recorregut exigent físicament, d'una certa distància, 16,8 Km, fent lo des del refugi i amb un desnivell important, de 1150m. tan pujats com baixats i amb un constant puja i baixa. Per tant si volem baixar fins a les Pollineres haurem de comptar 2 km més i si volem fer la ruta en un sol dia sortint d'on deixem el cotxe, que és possible, però hauriem de contemplar que serien 20 Km. i uns 1350 m de desnivell. Cal destacar que és un recorregut trenca-cames per un terreny molt variat i havent de grimpar una mica en el darrer cim, a la Tossa Plana, on haurem de posar les mans en un parell de passos, pel que amb tot lo exposat el qualifiquem de moderat, però requereix una certa condició física.

Per si hem deixat el vehicle a les Pollieneres o voleu fer el recorregut complet us passem al link al tram del refugi per poder-hi accedir:

Tipus de recorregut:
Recorregut circular des del Port de Perafita i d'anada i tornada des del Port al refugi dels Estanys de la Pera. Fet en sentit horari. S'aconsella fer-lo en aquest sentit ja que a la inversa quedarien pel final la pujada als Monturull i el Perafita els més alts i llargs i podria fer-se dur portant ja molt desnivell a les cames.

Altre informació: El tram de pujada al Port de Perafita seguirem el GR-11.10. El tram de carena fons el Pinc Negre de Claror el farem per un corriol amb fites, per trobar allà el GRP, amb marques grogues i vermelles que seguirem fins prop de la Collada de Maiana per continuar amb fites esporàdiques per la Tossa Plana i al Port de Perafita.

Es considera que els recorregut penjats a Wikiloc són per seguir-los amb GPS, cosa que es recomana quasi be imperiosament, ja que no es es pot garantir el seguiment del recorregut sense aquest aparell i passar-nos de llarg algun trencall. L'autor no es fa responsable del seguiment del recorregut només amb la descripció, que en cap cas és una guia de la ruta.

Accessos:
Sortida i arribada: Del refugi dels Estanys de la Pera. Per arribar-hi anirem a Aransa, dallà a l'estació d'equí de fons i continuarem en direcció als Estanys de la Pera, havent de deixar el vehicle a l'aparcament de Les Pollineres.

Itinerari: Sortim del refugi agafant baixant lleugerament a buscar el camí que va l'estany i d'allà agafem el corriol que entronca amb el GR 11.10 que seguirem i que ens puja al Port de Perafita de 2573m. Deixem el GR que baixa cap Andorra per Perafita i agafem la carena a l'esquerra que separa Andorra de Catalunya, pujant al pic de Perafita o el Tossal de la Truita (2752m.). Continuarem baixant per la carena que ens portarà a fer una bona baixada, perdent molta altura fins el Coll de Claror a 2.569 m. D'aquí tornem a pujar per la carena, a estones estreta i posant en algun moment les mans, per pujar al pic de Monturull o la Torre dels Soldats, el més alt de la ruta, de 2.759m. Aquí hi ha una mica de confusió ja que no quadra la nomenclatura catalana amb l'andorrana. A la cartografia andorrana s'anomena Torre dels Soldats i el Perafita com a Monturull!).

Continuarem per la carena que segueix a la dreta, amb una baixada més curta, per seguir per una carena més planera que ens portarà a pujar el Pic Negre d'Urgell de 2698m. Continuem la carena baixant al Port Negre de 2605 m., per tornar a pujar al Pic Negre de Claror, de 2648m. Baixarem per un petit corriol, estret, pedregós, pendent i desdibuixat que ens porta sota el coll i a la Vall de Claror, que seguirem amb marques del GRP, grogues i vermelles, que ens portaran amb una bona baixada al refugi de Claror. Cal anar en compte a no perdre les marques ja que hi ha un tram on el corriol que queda més desdibuixat.

Continuarem seguint el GRP amb una bona baixada que ens portà als Tolls de l?olla on hi ha un pal indicador de neu i algunes torrenteres que creuarem, sempre seguint el corriol que ens portarà, pujant una mica a l'Estany de la Nou. El deixem a l'esquerra i seguim el corriol baixant suaument per sortir al refugi de Perafita, on retrobem el GR, que no seguirem. Continuem pel GRP deixant el refugi a l'esquerra i pujant per un terreny pedregós i poc boscós per sortir a una coma que ens portarà a un altiplà amb un petit estanyol. Si seguíssim recte aniríem a la Collada Maiana, però ens desviem per pujar al Pic de la Collada Maiana de 2.519m.. A l'altre cantó veiem la Vall del Madriu. Baixem cap a la Collada Maiana per la carena .

Un cop aquí deixem el GRP que baixa cap a l'Estall Serrer i a la Vall del Madriu. Nosaltres pugem pel llom de carena que ens quedava davant quan baixavem del Pic de la Collada Maiana. Anem a buscar la carena que ens porta al darrera cim del dia i que tanca el circ, per coronar la Tossa Plana 2616m., on cal posar les mans a la part superior, on hi ha mes bosc. També cal anar amb cura de baixada per sortir el Coll de Sirvent. A l'esquerra ens queda la Tossa de Sirvent però ja ens allunyaríem massa i decidim flanquejar-la per sota, amb un corriol molt estret i perdedor però com que hem de sortir al Port de Perafita, que el veiem davant no te cap mena de pèrdua.

Un cop al Port de Perafita baixarem en direcció al refugi, resseguint sempre el GR, deixant a la dreta el trencall que porta a l'estany superior de la Pera pel que anem directes al Refugi, per acabar aquest potent i original recorregut.

PictographLake Altitude 7,718 ft

7._Collet

8. Carena

8._Carena

Photo ofPic de Perafita o Tossal de la Truita Photo ofPic de Perafita o Tossal de la Truita Photo ofPic de Perafita o Tossal de la Truita

Pic de Perafita o Tossal de la Truita

16. Turó

16._Turó

17. Desviació

Deixem camí i seguim a la dreta per la carena

18._Turó

Inici. Grimpada Tossa Plana

• Photo of hector624
    hector624 Jul 2, 2018

Hem realitzat parcialment aquesta ruta, concretament fins a l'Estany de la Nou i a partir d'allà hem retallat el retorn fent via directament cap al coll de Perafita: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/pollineres-estanys-de-la-pera-pic-de-perafita-monturull-estany-de-la-nou-coll-de-perafita-refugi-es-26210472 .

Respecte a aquest track, simplement comentar que no entenc per què una vegada al Port Negre no es gira avall a la dreta vessant andorrà avall cap al sender que baixa; seguir fins a la fita "Pi negre claror" per després baixar un pendent més empinat i que retrocedeix no ho vam trobar necessari una vegada arribats al sender.

Ruta molt recomanable en qualsevol cas.

• xavigx Aug 13, 2018

Hem seguit aquesta ruta i perfectes totes les indicacions. Merci!

• Photo of xemarianox
    xemarianox Aug 9, 2019

Gran ruta, molt ben especificada i amb unes vistes espectaculars.
    Molt recomanable!!

• Photo of juanjo46
    juanjo46 Aug 2, 2020

Fantástica ruta fácil de seguir . Sólo tiene un punto algo complicado que es la desgrimpada de la Maiana pero con cuidado de hace bien. En el Estany de la Pera hay bar para tomar algo después del baño