130704 Pics de Casamanya circular des del Torrent de Montaup

Photo of130704 Pics de Casamanya circular des del Torrent de Montaup Photo of130704 Pics de Casamanya circular des del Torrent de Montaup Photo of130704 Pics de Casamanya circular des del Torrent de Montaup

November 23, 2017
July 2013

near Canillo, Canillo (Andorra)

Meravellosa i fantàstica ascensió als Pics de Casamanya, des de la vall de Montaup, pujant pel coll de les Arenes o Arenys , per les cadenes i baixant per la carena del Casamanya fins el Coll d'orino i retorn a la vall de Montaup per la carretera.

Cal tenir en compte que si volem evitar els 3,5 Km més de carretera entre el Coll d'Ordino i on hem deixat el vehicle al costat del torrent de Montaup (en un petit aprcament per un parell de cotxes), un tram que no val la pena i desmereix més la ruta que una altre cosa, podem fer combinaciosn de vehicles i deixar-ne un al Coll d'Ordino i l'altre a la vall de Montaup.

Molt recomanable fer el recorregut amb aquest sentit, pujant per la Vall de Montaup i baixant pel Coll d'Ordino j aque d'aquesta manera el tram més complicat, entre el Coll de les Arenes o dels Arenys (segons el mapa) i el Pic N de Casamnaya, en que pugem per una canal amb dos trams de cadenes, aquestes queden de puajda i de baixada seria més complicat encara.

Ja sabem que la dificultat sempre és subjectiva. El qualifiquem de moderat, pel desnivell , per la canal i per les cadenes, però cal tenir en compte que per persones poc avesades a fer alta muntanya la prenguin com a dificil ja els passos son una mica complicats per perosnes no acosutmades a fer grimpades.

Cal tenir en compte l'epoca de l'any ja que podrem trobar neu fins a priemrs o mitjans de juliol o a partir d'octubre o novembre.

Accés: Feta circular tan podem deixar el vehicle al Coll d'Ordino on l'aparcament es més ample, entre les poblaciosn d'ordino i Canillo o be pujant de Canillo on creuem la vall del riu Montaup. despres de qeu veiem el cartell de fusta on indica el cami del casamanya, on trobarem un petit aparcament per un parell de vehicles. En cas que preferiu deixar-lo al Coll, millor baixar per la carretera primer per no variar el sentit i fer les cadenes de pujada, a la vegada que sino ens tocaria fer la carretera de puajda i també es millor baixar-la.

Breu descripció. Si deixem el cotxes a al corba on pasa per sota el riu Montaup de la carretera de Canillo al Port d'Ordino, a la cota 1.850m., haurem de recular uns metres per la carretera fins a trobar el corriol, ben indicat amb un rètol de fusta . Comencem a pujar i aviat deixem dues petites bordes, la primera de Pere Joan i la segona del Roig. Aqui deixem la pista qeu dona la volta als bonics Plans de Montaup que retornaria a la carreterai agafem el corriol que remunta la preciosa i desconeguda vall de Montaup, pujant primer a l'esquerra del riu i creuant-lo força amunt. Mentre remuntem la vall els pics de Casamanya ens queden a l'esquerra, i a la dreta ens qeuda la Serra dels Estanys, de la que destaca el Cap de la Serra dels Isards (2491m.), mentre qu la serra de l'Estanyó tanca la vall per la capçalera.

La pujada es gradual i continuada fins a coronar el Coll de les Arenes o dels Arenys (l'hem trobat anomenat de les dues maneres en funció de la cartografi. Ens trobem a 2.538m., en aquest bonic coll que separa dos dels cims emblemàtics d'Andorra , a l'esquerra els Pics de Casamanya i a la dreta el Pic de l'estanyó de 2,915m., un dels pocs gegants d'andorra que forma part del selecte club dels 2900m, amb el Coma Pedrosa al davant (2948m.) El camí està ben indicat, seguint marques grogues.

Sortim del coll a l'esquerra, primer planejant per anar a buscar la canal per on pujarem al pic N del Casamanya, amb un parell de trams amb cadenes que es pugen força be i arribant aixi al primer dels 3 cims que conformen el Pic de Casamanya, a una altura de 2.749 m., el més alt dels tres. Seguim per la carena o la cresta tot i que és ample i senzilla per coronar el Pic del Mig (el més baix) de 2,724 m. i finalment pugem al cim S o W (en funció del mapa) de 2.739m.

Començarem a baixar pel costerut llom o carena qeu baixa del darrer cim, que va directe al Coll d'Ordino, gairebé sempre per l'aresta o la carena i amb una primera meitat força pendent , suavitzant-se en el tram final. A la part més baixa, per sota de la cota 2200m entrem al bosc i, com deiem, el pendent no es tan dret, passant pel costat del Cap de l'Astarell de 2.159 m. i una mica més avall, la Collada de les Vaques a 2.104m. Poc després, de manera encara més suau, arribem al Coll d'Ordino, que separa la vall d'Ordino de la Vall del Valira.

Seguirem bona part dels 3,5 Km que ens falten per la carretera, però en el darrer revolt que està aprop de la vall de Montaup, després de passar pel monument dels 4 troncs de fusta qeu estan al Coll de Montaup, deixarem la carretera i i fem drecera camp a través ja que per la carretera encara allargariem 1,5 Km. més ja que la cartretera fa un tomb enorme. Cal Viigilar l'ultim trm, a prop del riu per sortir a la carretera, que es una mica més pendent però es pasa be.

Recorregut molt i molt recomanable, que us encantarà, però penseu que cal superar una peteita canal amb dues cadenes.

Encara que la descripció sigui una mica detallada s'aconsella fer la ruta amb GPS. L'autor no es fa responsable del seguiment de la ruta sense GPS ja que la descripcióp no és, en cap cas, una guia detallada del recorregut.

Roig

Pere Joan. Pla de Montaup

Cap de l'Astarell

Cap_de_l'Astarell

Coll d'Arenes

Coll d'Arenes o d'Arenys (2538m.)