Photo of130504 100 Cims (E) + GR 92 Etapa 6. Torroella-L'Escala. Pel ' Castell de Montgrí ' Photo of130504 100 Cims (E) + GR 92 Etapa 6. Torroella-L'Escala. Pel ' Castell de Montgrí ' Photo of130504 100 Cims (E) + GR 92 Etapa 6. Torroella-L'Escala. Pel ' Castell de Montgrí '

May 5, 2013
May 2013

•   5 4 Reviews

near Torroella de Montgrí, Catalunya (España)

Per logística del bus, vam fer el recorregut en sentit invers al de l’explicació treta de la web de la FEEC. De fet només cal invertir el track per fer-los coincidir.
Segons diu la web oficial, la baixada del Castell és més de GR 11 que de GR 92 i és cert. També és una mica tècnic el tram que baixa de la Punta Ventosa a la Cala Montgó. Inclòs té un parell de passos un punt aeris. En zones muntanyoses ja haurien posat passamans.
Als comentaris dels waypoints faig una petita explicació del recorregut entre els punts de referència. Si voleu podeu llegir la descripció de l’etapa treta de la FEEC.

Presentació :
Interessant i variada etapa a cavall entre les comarques de l'Alt i el Baix Empordà, que alterna trams en 1a. línia de costa, vistes llunyanes sobre el mar, paisatges interiors i els miradors privilegiats del Montplà i del Montgrí. El terreny és molt més accidentat que en les dues etapes anteriors. També hi ha bona quantitat de punts d'interès situats a prop del GR que es poden visitar fent petites derivacions.
Durada : 5:20h
Distància : 21,523km
Comarques :
Alt Empordà
Baix Empordà
Punts principals de l'itinerari : L'Escala, cala Montgó, castell de Montgrí i Torroella de Montgrí.
Descripció :
(Distàncies totals)
(Temps totals)
00,000km
0:00h L'ESCALA (10 m).- Cap de la Punta. A l'esquerra es veu la platja de l'Escala i el nucli antic, amb el campanar de l'església al fons i la casa del Gavià, per on passa el GR 92, actual escola de música, que a modus de baluard tanca aquesta cala. Al davant, la Roca del Caragol, amb el rerafons de les runes d'Empúries, d'on sobresurt el Pirineu des del Puigmal fins a l'Albera, destaca principalment el massís del Canigó. Més a la dreta, el golf de Roses, amb les muntanyes des del coll del Portús fins al Cap de Norfeu. Es comença l'etapa, resseguint la costa en direcció sud. Es passa pel port d'en Perris i l'Olla.
00,420km
0:06h Passeig de Mar.- Es continua seguint la costa, sempre per zona urbana.
01,400km
0:19h PLATJA DE RIELLS.- Es ressegueix aquesta important platja.
02,400km
0:33h Clota Petita.- Un cop passada la petita cala, es segueix pel carrer Romeu de Corbera, just a sobre de les instal•lacions del Club Nàutic.
02,900km
0:39h Entrada al Club Nàutic.- Port de La Clota. Es vorejen les instal.lacions del Club Nàutic i en el seu final es gira a la dreta en un encreuament, deixant a l'esquerra les instal.lacions del Port de Pescadors.
03,400km
0:46h Fi del port.- Davant la barrera del port es gira a la dreta, deixant a l'esquerra una drassana. Aviat es deixa el terreny urbanitzat i es pren el camí de ronda que s'endinsa en una zona militar actualment fora d'ús.
03,800km
0:52h Bifurcació.- El GR 92 pren el camí de l'esquerra tot deixant una pista a la dreta. S'entra en un tram de Camí de Ronda de gran interès.
04,200km
0:58h CALA DEL BOL ROIG.- Aviat el camí comença una suau pujada per vorejar els penya-segats sobre la Punta i la Cala del Salpatx, nom donat per una curiosa roca situada en el mar a uns 400 m de la costa, anomenada roca del Salpatx, que té una característica forma de bota. La panoràmica que es pot veure des d'aquest punt és extraordinària: un primer terme de costa sinuosa i retallada, que combina el blau del mar amb el verd de les pinedes que l'envolten, miraculosament salvades de l'especulació urbanística gràcies a que aquests terrenys eren zona militar.
04,900km
1:08h Cruïlla.- Es creua un camí que baixa cap a la Punta dels Cinc Sous. El GR s'endinsa per una pineda a la sortida de la qual es té al davant la Punta Montgó. Després el sender baixa tot costejant sobre el bonic paratge de la cala i l'illa Mateua.
05,400km
1:14h Gir.- El GR es separa de la costa girant a la dreta (sud) entre les primeres construccions de l'urbanització de la Punta Montgó. D'aquesta manera, el GR92 evita vorejar tota la Punta Montgó i es dirigeix directament a la cala Montgó que ja s'endevina a la dreta.
05,460km
1:15h Carretera (L'Escala-Punta Montgó).- S'arriba a una plaça on s'agafa el carrer Port del Rei en direcció a la Cala Montgó (sud-est).
05,840km
1:20h Bifurcació.- Es tomba a la dreta (sud-oest) i es baixa per un altre carrer de l'urbanització a trobar la carretera principal.
05,960km
1:22h Carretera (L'Escala-Cala Montgó).- Cal seguir-la a l'esquerra. En la propera bifurcació es pren a la dreta en direcció a l'esmentada cala que ja és molt a prop.
06,100km
1:24h CALA MONTGÓ(5 m).- Es surt d'aquest lloc privilegiat pel costat de garbí pel Camí de Ronda. Fins al pk. 7,600 el GR va a ran de l'estimball amb la remor del mar sota els peus. Cal anar amb compte, sobretot si es va de nit o amb boira. En aquest tram el GR 92 és mediterrani i muntanyenc al mateix temps. Es deixen a la dreta diversos trencalls.
06,955km
1:40h Cala.- Es baixa a una primera platja de còdols, es travessa una torrentera i es segueix vora del mar per terreny més obert.
07,600km
1:51h Restes d'una fortificació.- Punt de referència. El GR segueix a la dreta pujant per una petita vall. Si en aquest punt se seguí a ran de la costa s'arribaria a la Punta del Milà, tot enllaçant aviat amb el GR una altra vegada.
08,000km
2:00h Mirador de Punta Ventosa (90 m).- Impròpiament anomenat Punta del Milà; amb restes de bateries de costa. La panoràmica del litoral és impressionant, amb la presència de la amable cala Montgó i l'extrema duresa del espadats de la costa del Montgrí. Es pren una pista encarada al sud-oest que s'allunya del coster pel mig d'una atapeïda pineda.
08,886km
2:11h Bifurcació.- Es tomba a l'esquerra direcció sud per un antic camí carreter molt pedregós.
09,250km
2:17h Doble bifurcació.- Se segueix cap a l'esquerra.
09,770km
2:21h Base militar abandonada.- Es continua per un camí carreter que segueix un tallafocs en direcció sud. Es deixen dues pistes a la dreta i un camí a l'esquerra. Se segueix sempre la direcció sud.
10,998km
2:46h Bifurcació.- Poc després de l'acabament del bosc. El GR 92 segueix direcció sud. El camí de l'esquerra mena a Cala Ferriola, indret de gran bellesa vorejat per pinedes i parets rocoses.
11,850km
2:56h Bifurcació de tallafocs.- El camí carreter continua en direcció sud. Cal deixar-lo i prendre un corriol dins del tallafocs de la dreta. A l'esquerra es deixa un camí que mena a Cala Pedrosa, lloc també de gran bellesa i amb l'illa Pedrosa davant.
12,020km
2:58h Cruïlla.- Es travessa l'ampla pista que va de l'Estartit a l'Escala i se segueix per un camí carreter tot dret cap a l'oest encarat al Montplà i al Montgrí. Es revolta per sender una propietat privada i després es recupera el camí carreter.
13,944km
3:26h COMA LLOBERA.- Punt baix del camí, que deixa el pla y comença a pujar suaument. S'observa que aquest tram està cobert bàsicament de boscos de pins. Això es deu a repoblacions fetes per l'home, ja que amb anterioritat en el Montgrí hi havia més alzinar; de fet en el sotabosc predomina el garric, que és cosí-germà de l'alzina.
14,133km
3:44h Bifurcació múltiple.- Per darrera de les cases de la urbanització de la Torre Vella cal seguir la mateixa direcció que es portava. La bifurcació no és problemàtica en el present sentit de la marxa, però cal posar atenció si es va en sentit contrari.
14,603km
3:49h Bifurcació doble. De primer es pren a l'esquerra i després a la dreta, sempre pel darrera de la urbanització. Es deixa a la dreta un gran dipòsit d'aigua. Immediatament la pista esdevé asfaltada. A la dreta en la propera bifurcació es pren a la dreta.
15,276km
3:57h Esplanada.- A la dreta de la pista, hi ha restes d'un monument. Es deixa la pista i es pren l'únic camí que fa pujada. La pujada aviat es redreça ja que el sender ataca de front el Montplà. És un tram més propi del GR 11 que del GR 92. El paisatge, però, s'eixampla per moments. Al final de la pujada, prop de les roques del cim, el sender flanqueja cap a la dreta.
16,086km
4:17h Bifurcació.- El GR 92, molt muntanyenc, segueix a l'esquerra. Per la dreta es va a l'ermita de Santa Caterina i a Bellcaire.
16,206km
4:20h Caseta blanca de bombers (315 m).- Situada en el començament del cim del Montplà, el qual caldrà travessar. Cap al nord la plana alt-empordanesa s'estén fins a l'Albera i al sud la plana baix-empordanesa s'allarga fins el massís de Begur.
17,086km
4:37h Coll.- Entre el Montplà i el Montgrí. Cruïlla de camins. El de la dreta va a Santa Caterina, el de l'esquerra cap a Torruella. El GR 92 segueix dret cap al castell de Montgrí. La pujada és interessant i divertida, però cal posar atenció als senyals.
17,526km
4:49h CASTELL DE MONTGRÍ (297 m).- Punt de referència típic del límit entre l'Alt i el Baix Empordà i mirador privilegiat. Es pren de baixada el camí normal d'accés al castell en direcció nord-oest.
18,236km
5:02h COLL DE LA CREU (199 m).- Per la dreta hi ha el camí a Santa Caterina. Es pren el de l'esquerra en direcció a Torruella de Montgrí. El sender es va acostant a l'amable plana del Baix Empordà que contrasta amb la duresa del terreny que està passant.
19,056km
5:13h Bifurcació.- S'empalma amb un camí carreter erosionat que s'ajunta per l'esquerra. A partir d'aquí hi ha diversos trencalls menors als dos costats. El camí a seguir és sempre evident en direcció sud. S'entra a Torroella pel Camí de les Dunes i es segueix pel carrer Fàtima.
19,516km
5:20h TORROELLA DE MONTGRÍ (30 m).- Passeig Catalunya.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

IMPORTANT : La dada del temps emprat en fer la ruta és refereix al que estem en moviment , no al temps total que òbviament és més alt.

NOTA del 18-10-20 : A la època en la que vaig fer aquesta ruta , no acostumava a posar-hi massa comentaris. Amb el temps he anat desenvolupant una espècie de fitxa que permet tenir una idea més clara del recorregut i de tota una sèrie de paràmetres a tenir en compte.
Recomano a tothom que vulgui fer aquesta ruta i per extensió a totes les que tenen 3 anys o més que contrasti amb tracks més actuals ja que amb el pas del temps els camins canvien força.
El usuaris "PREMIUM" del wikiloc, 10€ a l'any, disposen d'una bona eina per fer recerca de rutes semblants a una d'antiga. Així és pot visualitzar al mapa rutes amb zona de pas o inici comú a la que ens interessa. Posteriorment podem filtrar per usuaris, època de gravació i tota una sèrie de paràmetres

PictographCar park Altitude 64 ft

1. Torroella Mongrí

1. Torroella Mongrí 04-05-13 Comencem a caminar a l'avinguda de catalunya per anar buscar el camí que puja al castell. Un primer tram suau ens duu a la creu. Després la pujada és torna més exigent.

PictographCastle Altitude 1,007 ft
Photo of2. 100 Cims (E). ' Castell de Montgrí ' Photo of2. 100 Cims (E). ' Castell de Montgrí ' Photo of2. 100 Cims (E). ' Castell de Montgrí '

2. 100 Cims (E). ' Castell de Montgrí '

2. Castell de Montgrí 04-05-13 LLoc de visita obligada amb unes vistes privilegiades. A la baixada cal posar cul a terra endiversos llocs.

PictographPanorama Altitude 988 ft

3. Vista

3. Vista 04-05-13 Després de la baixada el GR torna a pujar, ara més suau. Passem per aquest lloc que recorda a "el maño".

4. Montplà

4. Montplà 04-05-13 Punt més alt que el Castell. També amb vistes espatarrants. Ara el GR baixa bastant decidit per terreny pedrós.

PictographPicnic Altitude 430 ft

5. Coll de les Sorres

5. Coll de les Dunes 04-05-13 Area de lleure amb retolació confusa. Seguim per pista tot vorejant una bonica urbanització.

PictographIntersection Altitude 361 ft

6. Bif Ruta Vents

6. Bif Ruta Vents 04-05-13 En aquest punt agafem la "Ruta dels Vents". El track i l'explicació ens hi porta, però les noves pintures de GR segueixen recta per acabar-se juntan els dos recorreguts al waypoint Nº7. Encara hi ha alguna pintura sense esborrar a l'antic traçat.

PictographIntersection Altitude 417 ft

7. Entr GR 92

7. Entr GR 92 04-05-13 Punt de trobada de les dues opcions de pas des del waypoint Nº 6. No vaig perdre massa temps esbrinant-ho, però em sembla una mica liada la senyalització entre aquest dos punts de referència.

PictographPanorama Altitude 273 ft

8. Punta Ventosa

8. Punta Ventosa 04-05-13 Des del waypoint Nº 7 el camí carreter és pura solana. Al estiu deu ser mortal. El premi és veure el mar. Hi trobem unes restes de trinxeres i nius d'ametralladores. Ara toca baixar decidits per un terreny complicat. Després anirem pujant i baxant per salvar els penyasegats amb un parell de curts passos amb certa exposició.

PictographBeach Altitude 0 ft

9. Cala MONTGÓ

9. Cala MONTGÓ 04-05-13 Lloc per descansar de l'exigent tram de penya-segats. La senyalització és millorable. Deixem a la dreta la punta Montgó per anar a buscar el camí de ronda que ens duu fins l'Escala.

PictographCar park Altitude 66 ft

10. L'ESCALA Bus

10. L'ESCALA Bus 04-05-13 Un cop arribats al port seguim pel passeig maritim fins la rotonda on anem a l'esquerra per l'avd Riells que ens duu a la parada del bus on acaba el track. Com anàvem errats ja que per aquesta parada no s'atura el bus, agafem l'av de Girona ( 300 mts ) fins la plaça de les Escoles on sí podem agafar el bus a Montgrí. ( 17:45 )

GERCA May 6, 2013

Baixant cap a la Cala Montgó des de la punta Ventosa. Trobem algun tram complicat ... https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234/photo-2208675

Comencem a caminar a l'avinguda de catalunya per anar buscar el camí que puja al castell. Un primer tram suau ens duu a la creu. Després la pujada és torna més exigent. /outdoor-trails/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234#wp-4426235

GERCA May 6, 2013

LLoc de visita obligada amb unes vistes privilegiades. A la baixada cal posar cul a terra endiversos llocs. /outdoor-trails/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234#wp-4426236

Després de la baixada el GR torna a pujar, ara més suau. Passem per aquest lloc que recorda a "el maño". /outdoor-trails/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234#wp-4426237

GERCA May 6, 2013

Punt més alt que el Castell. També amb vistes espatarrants. Ara el GR baixa bastant decidit per terreny pedrós. /outdoor-trails/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234#wp-4426238

Area de lleure amb retolació confusa. Seguim per pista tot vorejant una bonica urbanització. /outdoor-trails/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234#wp-4426239

GERCA May 6, 2013

En aquest punt agafem la "Ruta dels Vents". El track i l'explicació ens hi porta, però les noves pintures de GR segueixen recta per acabar-se juntan els dos recorreguts al waypoint Nº7. Encara hi ha alguna pintura sense esborrar a l'antic traçat. /outdoor-trails/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234#wp-4426240

Punt de trobada de les dues opcions de pas des del waypoint Nº 6. No vaig perdre massa temps esbrinant-ho, però em sembla una mica liada la senyalització entre aquest dos punts de referència. /outdoor-trails/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234#wp-4426241

GERCA May 6, 2013

Ara toca baixar decidits per un terreny complicat. Després anirem pujant i baxant per salvar els penyasegats amb un parell de curts passos amb certa exposició. /outdoor-trails/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234#wp-4426242

GERCA May 6, 2013

Deixem a la dreta la punta Montgó per anar a buscar el camí de ronda que ens duu fins l'Escala. /outdoor-trails/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234#wp-4426243

GERCA May 6, 2013

Un cop arribats al port seguim pel passeig maritim fins la rotonda on anem a l'esquerra per l'avd Riells que ens duu a la parada del bus on acaba el track. Com anàvem errats ja que per aquesta parada no s'atura el bus, agafem l'av de Girona ( 300 mts ) fins la plaça de les Escoles on sí podem agafar el bus a Montgrí. ( 17:45 ) /outdoor-trails/130504-100-cims-gr-92-etapa-6-torroella-lescala-pel-castell-de-montgri-4426234#wp-4426244

• TARRACO55 Oct 7, 2013

Preciosa aquesta travessa. Dureta !!!!!!

• Photo of IgnasiAliguer
    IgnasiAliguer Apr 21, 2014

Vaig fer la ruta diumenge 20 d'abril de 2014. Des de Torroella (Inici del camí de les Dunes) fins a l'Escala (Extrem sud de la platja de Riells). Ruta molt interessant i distreta gràcies al paisatge de gran bellesa i poc edificat.
    Un parell de comentaris que espero siguin d'interès:
    -Gairebé tota la ruta transcorre pel GR92, això fa que la navegació sigui força fàcil.
    -La baixada del Castell té trams bastant verticals i amb molta roca. En el meu cas plovia i relliscava força..
    -Per córrer, el tram de l'Estartit fins a la Punta Ventosa és força ràpid però amb molta roca.

• Photo of sabategalofre
    sabategalofre Feb 8, 2018

Hem fet un tram de la ruta, el que va de Torroella de Montgrí a la cala Montgó. Molt maca i molt fàcil de seguir