113 Balmes de les Baconeres i balma de la Palla

Photo of113 Balmes de les Baconeres i balma de la Palla Photo of113 Balmes de les Baconeres i balma de la Palla Photo of113 Balmes de les Baconeres i balma de la Palla

March 26, 2019
March 2019

near Santa Maria de Corcó, Catalunya (España)

Per arribar al punt d’inici i final d’aquesta ruta:

Al Pla de can Codina, en una recta que hi ha el qm. 4,5 de la BV-5207 en direcció a Tavertet, cal seguir la pista de quitrà que surt per la dreta i a 100 metres trobem una bifurcació on deixem la pista de la dreta que va a sant Bartomeu Sesgorgues i continuem per la de l’esquerra uns 100 metres més fins un prat amb 3 contenidors de deixalles, amb un ampli aparcament.

Iniciem la caminada per la pista de terra amb indicador a Sobiranes, passant per can Trasserra per continuar per una pista de desembosc que ens deixarà davant de can Tafura; a uns 700 m. ja trobem el monticle de terra i pedres on havia el dolmen de Tafura, avui malauradament desaparegut.

Es continua per la pista carenera de la Solella de Tafura fins una fita, que ens convida a baixar pel rocam escalat a la nostra esquerra, sense camí fresat, pel que cal estar pendent de les fites, que ens porten a veure la Roca Llisa.

Tot seguit es baixa per un pas estret i lliscant, on trobem la Baconera l i després continuem fins el torrent de les Valls, seguint-lo per la dreta amb un pas per sota una llosa al mig del torrent, i a pocs metres trobem el corriol de pujada a la segona Baconera, on trobem balmes, rocam, cova i un pas estret amb forma de “S” sols apte per gent esvelta.....on la majoria va seguir pel pas alternatiu a pocs metres…
Es continua per una pista de desembosc feta recentment, que després d’uns 400 m. comunica amb una altra de travessera i la seguirem per l’esquerra, direcció nord uns 400m. a trobar l’indicador del collet de la Creu,on empalmem amb la que puja del sud i ens porta a voltejar per la dreta el mas Sobiranes.

Poc metres passat el mas, a l'alçada de les plaques solars que es veuen sota la pista, baixem per la dreta per visitar les encimbellades balmes de la Palla, just davant de les Roques de la Corbera i bones vistes sobre el Noguer.

De retorn a la pista, seguim per la cruïlla de l’esquerra amb pal indicador a can Trasserra, que en poca estona ens arriba de nou fins a l’aparcament de l’inici.

Per si voleu fer el recorregut més ampli, visitant altres indrets propers...
Balmes Baconeres, de la Palla, sota cingle de sta. Cilia,Cova dels Teixidors, st. Miquel de Sorerols”

Inici i final

Aparcament al voral herbat de la carretera, pel cantó esquerre. Caminar 50 m. fins l'indicador i seguir direcció Sobiranes.

can Trasserra

can Trasserra i Pedrò a prop del mas.

En aquest punt, continuar per la pista de desembosc de la dreta.

can Tafura

en arribar a can Tafura, continuar per la pista de l'esquerra

Dolmen de can Tafura

en aquest petit monticle, hi havia el dolmen de can Tafura, avui dia desaparegut.

Cavorca es sinònim de cova o caverna. Deixar pista i continuar per l'empedrat de l'esquerra.

La Roca Llisa

Gran roca amb solcs treballats per l'aigua. A dia d'avui han desemboscat i el camí és mig tapat per les branques.

PictographCave Altitude 2,140 ft

Balma de Baconera l ( o Cavorca)

Segons el GEB (grup d'espeleologia de Badalona) aquesta cavorca té unes dimensions màximes de 14 m de fondo per 50 m de llargada i 11 d’alçada

PictographCave Altitude 2,123 ft
Photo ofTorrent de les Valls o de Sobiranes Photo ofTorrent de les Valls o de Sobiranes Photo ofTorrent de les Valls o de Sobiranes

Torrent de les Valls o de Sobiranes

Dins el torrent de les Valls es pot travessar ajupit per un pas sota una gran llosa, ajaguda a la llera. Bonic veure la molsa penjant de les branques.

gir a l'esquerra

Seguim uns metres al costat del torrent i ens enfilem a la nostra esquerra per un corriol que comença damunt una gran roca.

PictographCave Altitude 2,147 ft
Photo ofBalma i cova de Baconera ll ( o Cavorca) Photo ofBalma i cova de Baconera ll ( o Cavorca) Photo ofBalma i cova de Baconera ll ( o Cavorca)

Balma i cova de Baconera ll ( o Cavorca)

Baconera significa "cort rural de porcs". En un gran bloc de pedra, d'uns 25 x 18 metres, i 15m. d'alçada. on a la part de sota es troben una cova i una balma.

PictographCave Altitude 2,169 ft

cova o galeria subterrània

La galeria subterrània que travessa el bloc al seu llarg de 17 m té una amplada aproximada de 3m. per 1m. d’alçada, segons mesures del GEB ( grup d'espeleologia de Badalona)

Escletxa

Pas estret en forma de "S" entre roques, sols apte per persones primes. Camí alternatiu a 10 metres.......

A la dreta sortiríem davant de les ruïnes del castell de Sorerols. Avui anirem en direcció a Sobiranes.

gir a l'esquerra

Continuar per la pista ,direcció a Sobiranes

mas Sobiranes

Noble i antiga masia amb detalls arquitectònics d'interès; surt citada el 1138 com "Mas de Cassessubiranas ab totes les sues pertinenties" en un capbreu.

Gir a la dreta.

Passat Sobiranes, es troba aquest pal d'electricitat. Baixar en direcció a les plaques solars i desprès cap l'esquerra, en direcció a l'altre pal de corrent.

PictographCave Altitude 2,535 ft

balma de la Palla l

La primera de les balmes és més aviat una petita coveta, foradada en una roca sorrenca. No és gran, però sí pintoresca.

PictographCave Altitude 2,495 ft

balma de la Palla ll

La seva localització es espectacular., doncs a la part de davant hi ha una gran roca que li fa de mirador sobre el Noguer i les balmes de la Corbera.