107 Ribes de Freser - Ruta del Freser - Rialb - Batet - collet de Segura

Photo of107 Ribes de Freser - Ruta del Freser - Rialb - Batet - collet de Segura Photo of107 Ribes de Freser - Ruta del Freser - Rialb - Batet - collet de Segura Photo of107 Ribes de Freser - Ruta del Freser - Rialb - Batet - collet de Segura

March 5, 2019
March 2019

•   3.7 1 review

near Ribes de Freser, Catalunya (España)

Ruta circular que comencem a l’aparcament de l’Estació Ribes Vila del Cremallera a Núria, passant pel carrer de sota el castell de Sant Pere, recentment condicionat per ser visitat i continuant per la pista de formigó que puja pel Resguard dels Vents fins mas Ventaiola, amb una cruïlla de pistes on seguirem la de l’esquerra, que era l’antic camí carreter al mas de can Cerdà, pista que puja suaument i es veu desbrosat de fa poc.
Arribats a las ruïnes de can Cerdà, el camí ens fa baixar fort de nivell fent un parell de llaçades, per continuar baixant més suament fins la Central Hidroelèctrica de Rialb, on es deixa el camí de la Ruta del Freser just abans de baixar pel pont del viaducte; aquí es continua, passant per sota el pont de la via del cremallera i pujant a la carretera de Queralbs, que seguim fins la residència de Rialb i allà es troba a l’esquerra el Camí Vell de Batet.
Es un camí assolellat i molt net de matolls, amb marques de franja groga, que ens arriba al bonic nucli de Batet, amb la seva capelleta dedicada a la Mare de Déu del Carme, coronada amb un campanar d’espadanya i amb una viga a l’atri amb l’inscripció 1686- 1986; un cop vista, es baixa per la carretera principal uns 300 metres, fins trobar una pista a la dreta, amb un pal vertical d’un metre amb senyal groga, que et guia cap la mina de ferro de can Possons i després al collet de can Segura, on s’inicia una forta baixada fins arribar a l’oratori de sant Cristófol; ja ha tocar Ribes entrem pel carrer de Cerdanya i enllaçant varis carrers secundaris ens dirigim a l’aparcament del cremallera on havien començat la ruta.

PictographCar park Altitude 0 ft

Inici i final

A l'aparcament de l'estació Ribes Vila, del cremallera de Vall de Núria

PictographCastle Altitude 3,231 ft

castell de sant Pere

La vila de Ribes de Freser va néixer a l’empara del castell de Sant Pere. Les ruïnes del castell són un vestigi arquitectònic de l’edat mitjana, la construcció del qual no està datada amb exactitud, però es fixa cap al segle XI.

PictographThermal waters Altitude 3,389 ft

hotel Resguard dels Vents

mas Ventaiola

Passat el mas, a 25 metres seguirem la pista de l'esquerra.

desviament a l'esquerra

PictographRuins Altitude 3,922 ft

can Cerdà

En arribar a les ruïnes de can Cerdà, cal seguir per l'esquerra, amb tram curt de forta baixada.

Continuar per l'esquerra

Per la dreta es continua per la ruta de les Centrals. Aquí baixem per l'esquerra cap el riu Freser.

PictographRiver Altitude 3,516 ft

Central Hidroelèctrica de Rialp

Palanca metàl·lica per travessar el Freser

Gir a la dreta

Seguir carretera, en direcció a Queralbs, uns 100 metres.

Gir a l'esquerra

A les envistes de Rialp, continuar per la pista que puja per l'esquerra, en direcció a Batet pel camí Vell.

Capella Mº de Deu del Carme

Gir a la dreta.

Deixar carretera i continuar per la pista de la dreta.

PictographRiver Altitude 3,733 ft

Torrent de la Fernanda

PictographMine Altitude 3,723 ft

Mina de can Possons

A 1.100 m d’altitud, aquestes mines de ferro foren explotades el 1904 . El color rogenc del ferro és el fet més destacable de les seves galeries interiors, fosques i humides.

can Possons i can Segura

collet de Segura

En aquest coll trobem el Pal d'indicació, però amb les "banderoles capades".( desaparegudes)

Oratori de sant Cristófol

Oratori i font de sant Cristòfol, situats on passava l'antic camí cap a la Cerdanya.

font de Cerdanya

Església de Santa Maria

PictographRiver Altitude 3,179 ft

riu Segadell

• Photo of Ferran Lorenzo
    Ferran Lorenzo Jan 2, 2020

Recorregut interessant. Cal prestar atenció en un parell o tres de punts on hi han molts camins o corriols. En general convé seguir les fites grogues.
    La baixada final a Ribes requereix precaució especialment si ha plogut.