Photo of100 CIMS SANT PATLLARÍ - Banyoles - Estanyol del Vilar - Sant Patllarí - Les Estunes - (IBP - 57 - HKG) Photo of100 CIMS SANT PATLLARÍ - Banyoles - Estanyol del Vilar - Sant Patllarí - Les Estunes - (IBP - 57 - HKG) Photo of100 CIMS SANT PATLLARÍ - Banyoles - Estanyol del Vilar - Sant Patllarí - Les Estunes - (IBP - 57 - HKG)

May 27, 2022
May 2022

•   4.3 1 review

near Banyoles, Catalunya (España)

1 FONT DE LA FILOSA
7 PEDRA DE LA MÀ DE DÉU
8 BOSC DE LES ESTUNES

PictographCar park Altitude 833 ft

Inici ruta (Aparcament al costat del Camp de Fútbol)

PictographFountain Altitude 512 ft

FONT DEL FERRO Banyoles El disseny és de l'artista local Jordi Gratacós 'Soco'

PictographFountain Altitude 509 ft

FONT DE LA FILOSA Banyoles Abans era coneguda com a font de la Carpa. El disseny és de l'artista local Carme Pujol

PictographFountain Altitude 512 ft

FONT DEL VILAR Porqueres La font té la forma d'una porta convencional, està feta ferro rovellat, l'aigua emana de la maneta. És obra de l'escultor Lluís Vilà (1952-2010). El lloc és ideal per fer una parada i contemplar el paisatge

PictographLake Altitude 492 ft

ESTANYOL DEL VILAR L'Estanyol del Vilar és l'estanyol més conegut de la comarca del Pla de l’Estany. Es troba just a la riba sud de l'estany, i, igual que el mateix estany, recorda la forma d'un 8 degut a les dues cubetes que el formen. L'aigua entra pel fons d'aquestes i es comunica amb l'estany a través d'un canal artificial format l'any 1949, sobre el qual hi ha un pont. Les seves dimensions: té 12.450 metres quadrats i una fondària màxima de 9 metres. Al seu costat hi ha la font del Vilar, actualment amb una escultura de l'artista Lluís Vilà que marca el límit entre els municipis de Banyoles i Porqueres. Hi ha dos motius que fan especial l'estanyol del Vilar: primerament perquè en aquest mateix estanyol fa més de cent anys que s'hi celebra el concurs de pesca per les Festes de la Mare de Déu d'Agost. Els pescadors participants es troben davant de l'Ajuntament i acompanyats d'una orquestra desfilen fins a l'estanyol on comença l'esdeveniment. Tan bon punt s'acaba la festa, els animals es tornen a l'aigua. El segon motiu és perquè està a tocar d'un dels paratges més emblemàtics de l'estany, els Desmais; lloc de descans, trobada, on la mainada juga i on es troben dues fonts més: La Filosa i la font del Ferro. A més a més, entre l'estanyol del Vilar i l'estany s'hi troba una esplanada que condueix a una petita passera que s'endinsa a les aigües de l'estany, per a poder-lo contemplar tranquil•lament.

PictographIntersection Altitude 518 ft

Creuar carretera a la dreta

PictographIntersection Altitude 525 ft

Girar a l'esquerra camí asfaltat

PictographIntersection Altitude 571 ft

Camí a la dreta asfaltat "Can Lluti"

PictographPanorama Altitude 817 ft

09 MIRADOR DE L'ESTANY

Vistes Estany de Banyoles

PictographIntersection Altitude 850 ft

Seguir camí a l'esquerra

11 INTERSECCIÓ

Seguim recta a la dreta, una mica més endavant hi ha una senyal amb fletxa blava al costat esquerra de la pista

12 INTERSECCIÓ

Cruïlla seguir a la dreta

13 INTERSECCIÓ

Cruïlla d'anada i tornada a Sant Patllarí, girar a la dreta

14 INTERSECCIÓ

Seguir a la dreta, senyalització

15 SANT PATLLARÍ

SANT PATLLARÍ Sant Patllari és una muntanya de 646 metres que es troba al municipi de Porqueres, a la comarca del Pla de l'Estany. Al cim podem trobar-hi un vèrtex geodèsic i l'Ermita de Sant Patllari. Ermita documentada des del principi del segle XIV formada per una sola nau capçada a l'est per un absis semicircular. Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.

16 ERMITA DE SANT PATLLARÍ

ERMITA DE SANT PATLLARÍ L'Ermita de Sant Patllari és una església romànica de Porqueres (Pla de l'Estany) inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Descripció És un temple romànic de planta rectangular, d'una sola nau i absis semicircular. A la banda dels peus (a ponent), s'aixeca un cos rectangular de dos habitacions, sobre les restes d'una antiga torre, que servia com a habitatge de l'ermità. Per aquest edifici annex es va haver d'obrir una porta d'accés al temple en el mur lateral de migdia; aquest tipus de solució és força freqüent en esglésies preromàniques i romàniques catalanes. La façana queda rematada per un senzill campanar de cadireta. El parament de tot l'edifici és de pedruscall i la coberta és a dues aigües. A l'interior, el sostre només és de volta a la zona del presbiteri, mentre que la resta està sostingut per cairats de fusta. Història Sembla que en un principi era la capella castellera d'una fortalesa anomenada Specula, documentada el 1182. Però aquest edifici no apareix documentat fins al 1327, en unes deixes testamentàries. L'any 1727 s'hi van fer unes remodelacions que van donar l'aspecte actual al temple. Es té notícia de la presencia d'ermitans fins a la segona meitat del segle XIX. L'any 1985 l'ermita va ser restaurada pel Centre Excursionista de Banyoles. Aquesta restauració es va centrar en els taulats, el presbiteri i l'absis. Es revisà també la casa de l'ermità. Actualment, cada any per setembre s'hi celebra un aplec en honor del Sant.

17 INTERSECCIÓ

Corriol a la dreta a la Ma de la Mare de Deu

PEDRA DE LA MÁ DE DÉU Localització: Porqueres (Pla de l’Estany) (coordenades UTM: 4763499 - 4662255 - 614) Descripció: A la banda nord de la pedra hi ha tres incisions que podrien semblar tres dels braços d’una creu. La mà que s’hauria de veure gravada a l’altra cara de la roca no hi és. Llegenda: Segons una llegenda local, recollida per membres del Centre Excursionista de Banyoles, des d’aquesta pedra la Mare de Déu va agafar empenta per pujar al cel. En fer això, hi hauria deixat la mà gravada. Accés: Des de Banyoles agafem la carretera que va cap a Pujarnol i el Santuari de Rocacorba. Poc abans d’arribar al nucle de Pujarnol, a la dreta hi ha una pista que està indicada com “Sant Patllari”. Es pot deixar el cotxe a l’inici de la pista, o provar de seguir-la una mica, fins a l’entrada de can Camós (a partir d’allà el seu estat és molt desastrós). La pista deixa la masia de can Camós a l’esquerra (N), tot i que no es veu i fa un gran flanqueig. Unes marques grogues i alguns cartells us conduiran al cim. Tot i que es pot fer una petita drecera, val la pena de passar pel mirador, amb molt bones vistes sobre l’estany de Banyoles (indicat). La pedra és pocs metres abans d’arribar a l’ermita de Sant Patllari, a la nostra esquerra. Un corriol molt visible (20 m) ens hi condueix. Un petit cartell ens indica on es troba.

A l'esquerra Mirador de Sant Patllarí

Vistes

Agafem pista a l'esquerra

Cami a la dreta

Agafar camí a l'esquerra

PictographRisk Altitude 1,519 ft

Baixada pronunciada prudència per baixar

PictographRisk Altitude 1,232 ft

Seguim baixant amb força pendent vigilar!!

PictographIntersection Altitude 932 ft

Agafem pista a la dreta

PictographIntersection Altitude 804 ft

Agafar camí a l'esquerra cap a Les Estunes

PictographIntersection Altitude 692 ft

La Canova, vigilar, camí particular i l'han esborrat, passar pel costat dret de la casa a baix

PictographIntersection Altitude 515 ft

Corriol dreta a les Estunes, pel pas de les tanques de fusta

PictographCave Altitude 518 ft

Comencen Les Estunes BOSC DE LES ESTUNES El Bosc de Les Estunes o les Tunes és un bonic i frescal paratge on s’hi combina una vegetació densa i ombrívola, un conjunt d’esquerdes, baumes i coves enmig de la roca de travertí, que conjuguen un conjunt de valors naturals, geològics i socials com les llegendes d’elevat valor. Es tracta d’un dipòsit de travertins que, a conseqüència de la precipitació de la sals carbonatades que porta dissolta l’aigua, ha anat formant esquerdes i baumes que es poden recórrer, convertint-se en un indret d’espectacular bellesa. En altres èpoques geològiques, el nivell de l’estany arribava a aquesta zona la qual cosa va permetre la formació del travertí, una roca d’origen sedimentari de formació lenta. Un cop dipositats, aquests materials van patir fractures a causa, segons alguns autors, de moviments sísmics (terratrèmols) o a processos propis del cicle càrstic (enfonsaments del terreny per formar estanyols) d’aquesta zona lacustre. Enmig del blocs de travertí trobarem multitud de fòssils. Les Tunes han estat lloc d’inspiració literària i origen de llegendes; la tradició popular banyolina convertia aquest indret en el refugi de les goges, unes peculiars fades que passaven la nit filant vora l’estany. La senyalització ens indica el camí per arribar als seus palaus de pedra i fer una ruta per aquest bonic racó de Porqueres. Al damunt hi ha un bosquet d’alzines i roures amb alguns arbres de mides notables. Hi destaca, prop del mas Corralot, el roure Gros, un exemplar remarcable de roure martinenc (Quercus humilis). El conjunt –tot i que té unes dimensions relativament reduïdes- és pintoresc i singular, de visita ben recomanable.

PictographPicnic Altitude 479 ft

31 ZONA DE PICNIC DE LES ESTUNES

Zona de pícnic amb taules

PictographRisk Altitude 509 ft

Creuar carretera a la dreta seguir itinerari marcat senyals

PictographCar park Altitude 482 ft

Fi de la Ruta

• Photo of tebeme
    tebeme Nov 1, 2022

Avui hem fet la ruta i ens ha agradat molt. Moltes gràcies per compartir-la. Però hem tingut una dificultat al quilòmetre 11 ja que han posat una barrera que no deixen passar ni caminant. Per tant hem hagut d'improvitzar ruta alternativa per arribar al Bosc de les Estunes i finalitzar la ruta. Moltes gràcies

• Photo of JORDI BLANCO ROCA
    JORDI BLANCO ROCA Nov 1, 2022

M'en alegro que us hagi agradat, i em sap greu lo de la tanca, sempre poden haver imprevistos