100- CIMS Cogulló de Cal Torre

November 16, 2017
November 2017

•   3 2 Reviews

near Castellfollit del Boix, Catalunya (España)

El Cogulló de cal Torre de 881 metres, és un cim situat al sud de la comarca del Bages, a tocar de la Serra de Rubió i al municipi de Castellfollit de Boix que serà d'on començarem la caminada.
Sortim de Castellfollit pel camí de Can Vidales fins al trencall de Can Miqueló, en aquest punt, hi ha una pedra llarga i prima posada verticalment a mode de menhir al costat d'un pal indicador que ens mena cap al Cogulló. Aquí comença un corriol fent drecera que torna a enllaçar amb la pista. A pocs metres trobem una barraca de pedra seca, en aquest punt surt un corriol que vorejant Punta Palomes pel costat de llevant s'enfila cap el Cogulló.
El Cogulló, de 881 metres, està situat a l'extrem oriental de la serra de Can Torre i coronat per un vèrtex geodèsic,un pessebre,una taula d’orientació, una caseta de guaita forestal i una gran senyera, i és un dels punts que es disputen ser el centre geogràfic de Catalunya.
Seguim la caminada en direcció a ponent, pel camí del Cogulló, una pista que transcorre entre garrics, carrasques i algun que altre roure i en el punt on es creua amb el camí de Castellfollit del Boix hi tornem a trobar un altre monòlit de pedra. Continuem de recte en direcció a Sant Miquel de Grevalosa, una ermita preromànica del S.IX, en un lamentable estat ruïnós, ha perdut totalment les cobertes i la part superior dels murs.
Al fons ja veiem Santa Cecília de Grevalosa, aquesta església ja apareix documentada pels volts de 1154, i de l'edifici originari romànic en resta ben poca cosa.
Comencem a baixar cap a la vall de Grevalosa i passem per Cal Ton i Ca l’Isidre. Entre aquestes dues masies cal posar atenció al track doncs hem d'agafar un corriol una mica amagat. Arribem a la llera del la riera de Grevalosa, d’aigües que tributen al Cardener per la riera de Rajadell. Passem pel costat del petit embassament de Montaner. Ara la pista és enquitranada i la seguirem fins poc després del trencall de Cal Ponç on continuant per un camí poc transitat farem drecera per dirigir-nos a l'Ajuntament, punt on hem iniciat la caminada.

Cogulló de cal Torre

Sant Miquel de Grevalosa

Trencall de Can Miqueló

• Photo of JanK
    JanK Feb 12, 2019

La ruta està prou bé. El problema rau en que hi ha dos trams en els que han "llaurat" els camins. El primer, poc abans de Cal Ton, vàrem atrevessar el camp. El segon ja no ho vam veure clar i no vam deixar la carretera fins a Castellfollit.

• Photo of torrapey
    torrapey Feb 15, 2019

Gràcies JanK. En el moment de fer aquesta ruta els camps eren erms i sense conrear i el corriol era prou visible.
    Agraeixo la puntualització de la ressenya, així queda constància per qui la consulti
    Salut i muntanya.

• Photo of gepsitaradell@gmail.com
    gepsitaradell@gmail.com Jan 14, 2020

Personalment crec que si es penja una ruta es te de tenir en compte de no passar per el mig de camps, ja que amb data gener 2020 estaven tots sembrats i per lògica no es pot passar, valoració 0 patatero.

• Photo of torrapey
    torrapey Jan 15, 2020

Gràcies per haver triat aquesta ruta gepsitaradell.
    Els camps un dia poden estar erms i abandonats i al cap d'un temps es poden recuperar, els corriols de tota la vida els poden tancar amb una cleda i fins i tot hi ha qui posa portes als camins.
    Els planells i les ressenyes al llarg de temps canvien i necessiten actualitzacions.
    Quant surts a la muntanya el GPS es una eina de suport i el telèfon mòbil per seguir rutes val més deixar-lo de banda.
    Cal saber-se orientar, portar cartografia de la zona, saber interpretar els planells i tenir la capacitat de resoldre els imprevists.
    Valoracions com la que has fet amb aquest despropòsit, tiren per terra les ganes i feina que molta gent que s'estima la muntanya i penja les rutes sense esperar res.
    Espero que reflexionis i pensis abans el escrius als teus comentaris, si no val més que et quedis a casa