1/11 Rota Vicentina Historisch, Santiago do Cacem - Vale Seco

Photo of1/11 Rota Vicentina Historisch, Santiago do Cacem - Vale Seco Photo of1/11 Rota Vicentina Historisch, Santiago do Cacem - Vale Seco Photo of1/11 Rota Vicentina Historisch, Santiago do Cacem - Vale Seco

January 10, 2019
January 2019

near Santiago do Cacém, Setúbal (Portugal)

De Rota Vicetina is een netwerk van wandelroutes in Zuid-West Portugal. Totaal ongeveer 400km lang.
Het omvat het "Historisch pad", een "Vissersman pad" en diverse rondwandelingen.
Het beste seizoen om te lopen is van september tot juni.

De kustlijn volgend gaat de "Fishermen's Trail" over de paden die de lokale Portugezen gebruiken om op de stranden en bij de beste visplekken te komen.
Het is in totaal 120km over en langs de kliffen met veel zand onderweg en kan alleen lopend worden gedaan.

De "Historical Way" is een klassieke GR die loopt tussen de belangrijkste plaatsen en dorpen in het ruige binnenland met meerdere eeuwen geschiedenis.
Het totaal is 230km en kan zowel lopend als op een mountainbike worden gedaan.
In 2016 is de "Historische" uitgeroepen tot de beste GR in Europa.

De eerste etappe op het Historische pad van de Vicentina gaat van Santiago do Cacem naar Vale Seco.

Start is bij het kasteel in Santiago wat ook de moeite van het bekijken waard is.
Mocht je tijd hebben dan is de rest van het stadje ook de moeite waard.

Vanaf het kasteel dalen we eerst af richting het park waar een mooie fontein staat. Hier vandaan gaan we de heuvels in door de kurkeik bossen.

Op de hoger gelegen plekken hebben we mooie uitzichten. Terugkijkend op Santiago en de burcht of op de natuurlijke bosrijke omgeving.

Het hoogste punt op de route wordt niet specifiek aangegeven, maar hiervandaan kijken we op de laagvlakte richting de kust en zien we de energiecentrale, raffinaderijen en de haven van Sines.
Niet direkt het mooiste gezicht maar het is er nu eenmaal.

Verder lopend blijft het alleen maar groen en bosrijk, passeren we een ruïne van een 15e eeuw's klooster en diverse verblijven voor geiten en schaapskuddes.

Na 18km komen we aan bij Vale Seco het eindpunt van deze etappe.

Link naar de 2e etappe;

PictographCastle Altitude 1,019 ft

Start bij kasteel

Start en foto van de eerste routepaal met 213km te gaan.

PictographFountain Altitude 763 ft

Fontein in park

Zicht op Santiago en een kurkeiken pad

PictographMonument Altitude 1,005 ft

PictographTree Altitude 707 ft

Gepelde kurkeik

PictographTree Altitude 860 ft

PictographTree Altitude 786 ft

• jannoordegraaf Jan 14, 2019

Jaloers makend😡en dan bedoel ik hoofdzakelijk het weer. Erg gemeen om die foto in die stalen toren te plaatsen. Jullie weten toch hoe wij moeten lijden in die regen. 🌧💨🌧⛄️😤

Wicky en Erick Jan 14, 2019

En het ergste is dat het voorlopig nog mooi blijft. Hoewel het in de ochtend als we van start gaan wel onder nul is, dus best fris.
    Ik heb bij de 4e etappe een paar bevroren foto's geplaatst.