084 Tematik Samanlı Dağları Geçişi / İhsaniye-İznik

April 6, 2022
April 2022

near İhsaniye, Bursa (Türkiye)

Buradan 2 km’lik bir dik iniş rotamızı Roma Devri’nden beri kullanılan su kaynaklarına ulaştırıyor. Roma Devri’nden kalan su sistemine yöre halkı ‘Gâvur Arkı’ ismini vermiş. Roma, İznik’e bu bölgedeki dört su kaynağının da suyunu götürmüş. Yerin altından geçen bu su kaynağı; 2 bin yıldır kullanılmakta. Yöre halkı bu su kaynağı için Hıdırellez zamanı kurban kesiyorlar. Eğer suya kurban kesilmezse bu kaynağın kuruyacağına, azalacağına inanıyorlar.

Bu bölümden aşağıya baktığımızda İznik Ovası’nı, karşıya baktığımızda Katırlı Dağları’nı rahatlıkla görebiliriz. Rotamız üzerinde bulunan Dereköy’de (277 m) bir zamanlar tam dokuz değirmen varmış. Yakın coğrafyadaki tüm köyler ürettikleri buğdayları un haline getirmek için bu değirmenlere getirirlermiş. Geçmişin bir sanayi tesisi olan bu değirmenlerden bugün sadece üçü ayakta kalabilmiş.

Bu bölümde rotamız Akdeniz iklimine giriyor. Dereköy’den İznik’e doğru rotamız üzerinde bizi Abdulvahap Hazretleri Türbesi ve Roma Dönemi su kaynaklarının ayakta kalan kısmı karşılıyor. Bu su kaynağının ulaştığı son nokta; İznik surlarındaki Lefke Kapısı (122 m).