0485 Rond Cuijk: Het Maasdal en het Duits lijntje

Photo of0485 Rond Cuijk: Het Maasdal en het Duits lijntje Photo of0485 Rond Cuijk: Het Maasdal en het Duits lijntje Photo of0485 Rond Cuijk: Het Maasdal en het Duits lijntje

March 25, 2021
March 2021

near Cuijk, Noord-Brabant (Nederland)

Begin en Eind: Treinstation Cuijk
Voor het eerst weer eens met de trein een ritje gemaakt naar Cuijk om het Maasdal te verkennen naar het zuiden.
Ik realiseerde me het niet, maar Cuijk en omstreken wordt al heel lang bewoond. De Kelten waren hier al 700 jaar BC. Ze geven Cuijk de naam Keukja, wat bocht in de rivier betekent. De Maas stroomde hier dus al. Toen de Romeinen hier kwamen noemden ze het Ceuclum, en dan is Kuuk niet ver meer. Recentelijk zijn er nog opgravingen gedaan waar oud aardewerk en stukken muurschildering zijn aangetroffen. Ja Cuijk kan zich wat dat betreft meten met Novio Magus. De spoorlijn uit 1883 zorgde voor de ontsluiting van dit Noord Brabantse dorp en industrie vestigde zich hier. Zo ongunstig aan de Maas is het natuurlijk niet.
Vanuit Cuijk lopen we via een heuse Maasboulevard naar het zuid-oosten langs de oevers van de Maas, waarbij we aan de overkant in de verte het stuwenlandschap kunnen zien met een doorkijkje naar het Genneper huis. Het was destijds een romeinse fortificatie en later een burcht, die zoals altijd weer, door de Fransen werd verwoest. In de verte ontwaren we de fundamenten. We passeren hier ook een groot klooster Sint Agatha van de Kruisheren. Het is het oudste nog bewoonde klooster in Nederland.
Er is koffie To Go in 't Veerhuis, dat een mooi uitzicht biedt op de Maas en de oude spoorbrug van Gennep. Hier slaan we westwaarts af, om het oude tracé te volgen van het Duitse Lijntje (zie wandeling "312 Milsbeek Haps Oorlogse Sporen). De verhalen kun je onderweg lezen en via de link. Het spoor loopt langs het Vilt, een prachtig natuur gebied waar het goed toeven was. Eenmaal bij het Cuijk-Roermondse spoor slaan we noordwaarts af en lopen we zoveel mogelijk langs de hoge spoordijk van deze Noordelijke Maaslijn, die ooit aansloot op de lijn Kesteren Amersfoort. Toen de staatsmijnen dichtgingen en het Duits lijntje dicht gingen, werd de Maaslijn een regionale lijn, waarmee heden ten dage weer grote plannen zijn voor een betere verbinding met het zuiden te realiseren (frequenter, elektrisch, breder).