04 Keszthely - Tapolca (OKT-04)

December 11, 2020
December 2020

near Bolgárkert, Veszprém (Magyarország)

A Balaton-felvidék tanúhegyeinek látványa szinte szimbóluma a Kéktúra e szakaszának. A szigetszerűen kiemelkedő hegykoronák szoknyáján zöldellő szőlőstelkek közül a pazar kilátást kínáló hegytetőkre is felkapaszkodunk, és közben leereszkedhetünk a borospincék hűvös mélyére is.

Keszthely (OKTPH 24)

A bélyegzőt a keszthelyi vasútállomás mozgássérült melléhelyiségének külső falán állandóan elérhetitek.

Balatoni Múzeum

A múzeumot eredetileg létrehozó Balatoni Múzeum-Egyesület már 1898-ban megalakult. A kiállítás alapjait kezdetben bérelt termekben mutatták be, és megkezdődött a gyűjtemény gyarapítása. A múzeum neobarokk épülete 1928-ra készült el, az 1930-as években kezdődött el a kiállítási darabok költöztetése. 1936-ban a sümegi Darnay Múzeummal való egyesülésnek köszönhetően jelentősen bővült a gyűjtemény. Sajnos a második világháború alatt, 1945-ben sok értékes darab semmisült meg, amikor a becsomagolt anyagokat vagonokra rakták, és a szállítás során a zalaegerszegi vasútállomáson bombatalálat érte a szerelvényt. A múzeum az 1949-es államosítást követően indult újra fejlődésnek. / Mára 11 termen keresztül vezeti a látogatókat a kiállítás, bemutatva a tó keletkezését és geológiáját, élővilágát, történelmét, néprajzi emlékeit és a balatoni hajózás múltját. A 2009 második felében megnyílt új állandó kiállítás korszerűsített installációval, újszerű szemléletmóddal tárja a látogatók elé a Balaton jelenkori és régi világát. Az állandó kiállítások mellett számos, különböző profilú időszaki kiállításnak, népművészeti, zenei, irodalmi, oktatási és társadalmi programnak is otthont ad a múzeum, így egyfajta szellemi, kulturális központként működik. A különböző interaktív játékok a gyerekek számára is vonzóvá teszik a kiállítást. A múzeumban a segítséggel élőkre is gondoltak. A látogatóterek akadálymentesítettek, a hallás- és látássérült látogatókat pedig indukciós hurok és hangostérkép is segíti. / A múzeum boltjában könyveket, ásványokat és kisebb ajándéktárgyakat is tudtok vásárolni.

MOL kút (Keszthely, Festetics György u.)

Szolgáltatások: / Shop / Gépi autómosó / Euró elfogadás / Bringás szerszámkészlet, pumpafej / Palackos PB-GÁZ / Gyógyszer /

Tourinform Keszthely

Az irodában információkat kaphattok Keszthely város és a Nyugat-Balaton régió színvonalas városi és térségi látnivalóiról, a nyaralás tartalmas eltöltésének lehetőségeiről, kulturális programokról, szórakozásról, aktív időtöltés és kirándulási lehetőségekről. / Szezonban kerékpárokat is lehet bérelni, erről érdemes előre egyeztetni az irodával. / A Tourinform irodában az alábbi kiadványokat érhetitek el: / Keszthely - A Balaton fővárosa / Info map / Letéphető várostérkép / Kerékpáros térkép / Sétatérkép / Gyalog és nyeregben / West-Balaton képes / West-Balaton Travel Magazin - szállás kínálattal / West-Balaton rendezvénynaptár / West-Balaton Kártya tájékoztató füzet / Az iroda ad otthont a Keszthelyi Turisztikai Egyesület székhelyének is.

MOL kút (Keszthely, Tapolcai út)

Szolgálatatások: / Shop / EURO elfogadás / Palackos PB-GÁZ /

Festetics Imre Állatpark

A 2012 óta működő állatpark névadója, gróf Festetics Imre (1764-1847) a Horvátországból a 17. században Magyarországra települt Festetics család leszármazottja zoológusként, genetikusként és állatnemesítőként tevékenykedett. Merinói juhait hosszas kísérletezéssel annyira tökélyre fejlesztette, hogy idővel a tenyésztők az ő állományát ítélték a világ legjobbjának. A természet genetikai törvényei című műve fontos alapját adta Gregor Mendel munkásságának, akit később a genetika atyjának neveztek. Imre testvére, Festetics György szintén a genetikával, főként a tulajdonságok öröklődésével foglalkozott.  / Az állatpark óriási területén sétálva a számtalan őshonos háziállaton (szarvasmarhafajták, juhfajták, lófajták, sertésfajták, kutyafajták, nemesített magyar kecske, stb.) kívül gímszarvas, őz, dámvad, muflon, vaddisznó, fácán és fogoly látható. A gyerekeket kisállat-simogató, homokozó és játszótér várja. A szervezett programok között játszóház, előadások, népi játékok is szerepelnek. Ha valaki megéhezik, felkeresheti a büfét.  / Az állatparki sétát érdemes összekötni a közeli Természet Háza Látogatóközpont felkeresésével, ahol a Keszthelyi-hegység élővilágát, természeti kincseit mutatják be nektek.

Természet Háza Látogatóközpont (Gyenesdiás)

A központban látható kiállításon interaktív látványelemek, fotóillusztrációk, akusztikus és vizuális effektek és élethű diorámák segítségével ismerhetitek meg a hegység földtörténetét, domborzatát, állat- és növényvilágát és a térség erdő- és legelőgazdálkodását, szőlő és gyümölcstermesztését. A bemutatótér fő látványeleme az a dioráma, amely a Balaton nádasaitól egészen az északi bazaltokig mutatja be a Balaton-melléki táj növény- és állatvilágát. Az ismeretterjesztő anyagokat többféle formában alakították ki, így minden korosztályt megszólítanak. A kiállításhoz egy vetítő- és egy foglalkoztató terem is kapcsolódik, ahol izgalmas természetismereti programokon vehetnek részt a gyerekek. A központ a közeli Festetics Imre Állatparkkal szoros együttműködésben még teljesebb képet tud nyújtani a térség növény- és állatvilágáról. / A Természet Háza Látogatóközpont a térség információs pontjaként is nagy szerepet kap, ezzel is segítve a turizmus élénkülését. A központ több gyalogos és kerékpáros túra kiindulópontja. Az Országos Kéktúra Keszthely ésTapolca közötti szakasza, valamint a Balatoni Bringa Körút az épülettől 900 méterre halad.

Festetics-kilátó

Bár mindössze 231 méteres magasságban állunk (a Varsás-hegyen), a kilátóból pazar panorámát kapunk Keszthely felé. A város előtt a Balaton nyugati öble terül el - a színe kissé elmarad a tó nagyobb részének jellegzetes zöldjétől. Ide érkezik meg az elsődleges vízutánpótlást biztosító Zala, melynek hordaléka szétterül a part közelében, de az öböl helyzete miatt a víz mozgásai is mérsékeltebbek, mint a Balaton nagy részén - ezért sekély, kissé sötét színű vízfelület jön létre. / Szemben a Pipa-hegy felhagyott murvabányája fehérlik a fenyvesben. Láthatjuk a Keszthelyi-hegység alacsony, de meredek oldalú hegyeit, és a közeli csúcsokon néhány hasonló küllemű kilátótornyot. A hegység déli részére mély völgyek által szabdalt alacsony bércek, gerincvégződések jellemzők, ezek a balatoni panoráma miatt ideális helyszínek a kilátók számára. Nyugaton a Zalai-dombság erdős hátai hullámoznak. A Keszthelyi-hegységre tekintve nagy területen erdőirtásokat, kiszáradt fenyveseket látunk az erdőt legyengítő betegség miatt, melyet a fák kivágásával orvosoltak. / A faszerkezetes Festetics-kilátó 2000-ben született újjá, 3 emeletet kell megmásznunk a legfölső szint eléréséhez. Az alatta található Nagy-réten halad el az Országos Kéktúra jelzése. A Nagy-mező felől rövid, de igen meredek ösvény (K▲) tör át a bokrokon a hegytető felé.

Láz-tetői kilátó

Körülkémlelve több környékbeli nevezetességen is megakadhat a szemünk: északon Rezi vára, pontosabban annak romjai uralják a tájképet, a Zalaszántó fölötti erdő sűrűjében pedig ott fehérlik a buddhista sztúpa. Látszik a Tátika piramisszerű vulkáni hegye, az Országos Kéktúra által is meglátogatott Kő orra, és a Keszthelyi-hegység nagy része. Kiszúrhatjuk Tapolcát is, előttünk pedig Várvölgy fekszik. / A fagerendás épület a 380 méter magas Láz-tetőn épült 2014-ben. A 16 méter magas kilátó legfölső szintjén nincs szükségünk különösebb tájékozódási képességre, hogy az alattunk elterülő táj jellegzetes pontjait azonosítani tudjuk, ugyanis ehhez fényképes tábla áll rendelkezésünkre. / A kilátót a Medvehagyma-tanösvény is érinti.

Vállus (OKTPH 25)

A bélyegzőt a bezárt vegyesbolt épületének falán találjátok.

Alsó-szőlőhegyi kilátóhely

Az Alsó-Szőlőhegy tipikus Balaton-felvidéki magaslat: alacsony, erdős hátát szelíd lejtők szegélyezik, lábán hosszú sorokban szőlők, a hozzájuk tartozó épületek és nyaralók sorakoznak. A napnak kitett, délies fekvésű bércorról a Tapolcai-medence széles lapályának távoli végén a tanúhegyek (többek közt a Badacsony, a Gulács, a Szent György-hegy) szögletes formái köthetik le leginkább a figyelmünket, de a Balaton is széles sávban tűnik fel. / Szigliget hegyecskéinek hátterében tiszta időben a Tihanyi-félsziget is látható, de nincs takarásban a Bakony, sőt, a Somló sem, ahogy észlelhetjük - ellenkező irányban - a zalai dombvidéket is. Szemben, minden magaslat közül a legközelebb a Keszthelyi-hegységet vehetjük szemügyre.. / A kilátóhelyen áthalad az Országos Kéktúra.

Kő orra

A Kő orra beszédes név, ahogy egyre feljebb lépdelünk a füves domboldalon, eredete mégis némi magyarázatra szorul. Ahhoz, hogy követ lássunk, valójában beljebb kell merészkednünk az apró magaslat fái közé, az Öreg-erdőbe. Itt szembesülünk vele, hogy a Balaton-felvidék egy tipikus hegyén járunk: legalsó részein szőlőskertek és nyaralók sorakoznak, kissé feljebb füves lankáról nyílik balatoni panoráma, a legmagasabb régióban pedig napsütötte akácost találunk, amely egyébként sötét bazaltoszlopok rejteke (alighanem innen a név). / De amiért egy túra során érdemes idelátogatni, az a lankás lejtő által mutatott széles kilátás: a Balaton és a szigetszerűen elkülönült tanúhegyek „összefoglaló" látványa. Tapolca és a Balaton között járatva a tekintetünket, a Bakony előterében számos bazaltsapkás tanúhegyet látunk (pl. a két leglátványosabbat, a Badacsonyt és a Szent György-hegyet). / A tanúhegy érdekes természeti jelenség: ha például a Badacsonyra emeljük tekintetünket, tetőszintjében az egykori felszín magasságát láthatjuk, és azonnal felmérhetjük, mennyit pusztult, pontosabban alacsonyodott a külső erők hatására a Tapolcai-medence. A Tátikától Tihanyig tartó vulkáni működést bazaltos láva jellemezte. Mivel viszonylag rövid utat kell megtennie a felszínig, a bazalt igen forró olvadéka lassan hűl le, ezért megszilárdulása előtt nagy területen képes szétterülni. Egy apró mélyedést kitöltő lávató keletkezik, ami lapos, lepényszerű védősisakot képez az alatta lévő kőzetek számára. A felszín folyamatosan alacsonyodik az erózió hatására, de a kemény, ellenálló bazalt sikeresebben dacol a lepusztulással: így maradhatott környezeténél több száz méterrel magasabban a Tapolcai-medence tanúhegyeinek tetőszintje - tanúskodva az egykori magasságról.

Lesenceistvánd (OKTPH 26 2)

A bélyegzőt a Falusi Sarki kiskocsmával szembeni OKK információs táblán találjátok.

Lesenceistvánd (OKTPH 26 1)

A bélyegzőt a kocsma ajtórácsán, kint egy befőttesüvegben találjátok.

MOL kút (Tapolca , Keszthelyi út)

Szolgáltatások: / Shop / Gépi autómosó / Gyógyszer / Palackos PB gáz /

Glázer-Szálló

A házban egy apartman és három szoba található, a szobákhoz egy közös konyha tartozik. Az apartman összkomfortos, külön fürdővel, felszerelt konyhával és egy szobával, amiben egy faranciaágy és egy kihúzhatós kanapé van. A szobák közül az egyik 2 fős (1 db kétszemélyes ággyal). a másik 4 fős (1 franciaágy és 1 kihúzható kanapé), a harmadik pedig 5 fős, családok számára ideális (1 franciaágy, 1 kihúzható kanapé és 1 szimpla ágy). Minden szobához saját fürdő tartozik. Tévé nincs a házban. A vendégek az udvarra is kiülhetnek, ahol 2 asztal van padokkal és napernyővel. / A szálláshely önellátó. Több éttermet is pár száz méteren belül, egy boltot pedig 50 méterre találhattok. / Szolgáltatások: / wifi / parkolás (5 autó számára) / Látnivalók a környéken: / Malom-tó / Tapolcai Tavasbarlang és Látogatóközpont / Csobánc (kilátóhely és várrom) / Kő orra / Ify-kápolna / Kecskevár-kilátó (Uzsa) / Szigligeti vár /

Tópart Bisztró

A hangulatos, családi vállalkozásban üzemeltetett éttermet trendi design, kedves kiszolgálás jellemzi. Akár bent, akár kint leülhetünk, sőt a tóba nyúló stégre is letelepedhetünk. Finom, hazaias ízek közül válogathatunk az étlapról, de megkóstolhatjuk a kompakt menüt vagy a napi ajánlatban szereplő ételeket is.  / A kávézóban az ínyencek sem fognak csalódni: kávékülönlegességek, szezonális italok, számos borfajta közül választhatunk - és persze a finom süteményekről se feledkezzünk meg! / Wifivel akár a helyszínen a mobilunkról is rápillanthatunk az étterem interaktív, videókkal és ínycsiklandó fotókkal honlapjára - ez garantáltan meghozza az étvágyunkat.

Tapolcai Tavasbarlang és Látogatóközpont

A barlang felfedezését a véletlennek köszönhetjük: 1903-ban egy kőművesmester kutat ásva bukkant rá az egyik járatára. Rövidesen kiderült, hogy kiterjedt barlangrendszer húzódik Tapolca alatt, melynek egy részét azóta a látogatók számára is megnyitották. / A tavasbarlangot bezáró kőzet a miocén kor végének szarmata korszakában, 12 millió éve képződött. Kőzettömegét az egykori Szarmata-tengerben lerakódott mésziszapos üledékekből összecementálódott mészkőrétegek alkotják. A tavasbarlang vízutánpótlása két úton történik, amely egyben magyarázatot ad a járatok kialakulására is. A fiatal szarmata mészkő a 210-230 millió éve képződött felső-triász dolomitra támaszkodik, amelyből hideg karsztvizek érkeznek a Tapolcai-medence térségébe. Ugyanez a dolomit a felszín alatt több száz méterrel lejjebb is megtalálható, ahol a medence tájképét alapvetően meghatározó, napjainkra kihunyt tűzhányók utóvulkáni működésének köszönhetően az oda lejutó víz kb. 40°C-ra felmelegszik, majd a repedéseken keresztül feláramlik. Ez a karsztvízzel keveredve immár 18-20°C-os, a mára már nagyrészt száraz Kórház-barlang felől a Malom-tó forrásai felé lassan áramló víz alakította ki a járatokat. A tó visszaduzzasztása tette lehetővé a barlangi csónakázást.  / A tavasbarlang élővilágának közismert és legfeltűnőbb képviselője a fürge cselle (Phoxinus phoxinus), egy apró halfaj, amelyet a helybeli lakosok csetrinek hívnak. / A létesítmény fogadóépületében látogatóközpontot alakítottak ki, ahol tíz terem különleges látnivalói kalauzolnak minket a titokzatos barlangok világában. A gyerekekre kúszóbarlang vár, míg a felnőttek érzékelési képességét „kőtapogató” teszi próbára. A letűnt korok élővilágába ősföldrajzi festmények engednek bepillantást. A térhatású fotók és egy film segítségével magunk is felfedező útra indulhatunk a föld alá, ahol a természet egzotikus művésze, a karsztvíz gyönyörű alakzatokat formál a mészkőből. Dél-Kína toronykarsztjaitól a cseppkövek birodalmán át a tapolcai barlangok törékeny szépségű kristályvilágába jutunk. / A látogatóközpont megtekintése kb. 1,5 órát vesz igénybe. Az élményt a rövid, de kalandos csónakázás koronázza meg a zegzugos, föld alatti járatban.

Tourinform Tapolca

Szolgáltatások: / kerékpárbérlés / könyvek, térképek / programajánlók / helyi termékek értékesítése /

MOL kút (Tapolca, Kossuth út )

Szolgáltatások: / Shop / Kézi autómosó / Palackos PB-GÁZ / Bringás szerszámkészlet, pumpafej /

Malom-tó (Tapolca)

A Malom-tó környezete hétezer éve lakott terület, és amint azt a látvány is sugallja, már a középkorban is ez volt a városközpont. A patakot már a rómaiak is felduzzasztották. A ma is látható malom - az épület stílusjegyei alapján - a 13-14. században épülhetett, de már az Árpád-korban is működött itt elődje. A malomépület jellegzetessége a vakolatlan alsó szint. A következő tó végében egykor másik malom is működött. / Tapolca szláv jelentése meleg víz - a forrásvíz 18 fokon tör elő a város alatti karsztos barlangrendszerből. Hőmérsékleténél fogva a tó vize nem fagy be télen. Egyetlen alkalommal volt erre példa, amikor a Bakonyban folyó bauxitbányászat során a karsztvízszintet a szivattyúzás annyira lecsökkentette, hogy a forrás majdnem elapadt. A város alatt az ország 4. leghosszabb barlangrendszere húzódik. / A tóhoz legközelebbi házak telkei korábban egészen a vízfelületig értek, de mára szerencsére a parton sétányt és vendéglátóhelyekhez tartozó teraszokat találunk, így bármikor kiélvezhetjük a tér egyedi hangulatát.

Malom-tó Vendégház

A vendégházban 5 szoba és egy 2 szobás apartman található. Az apartman az emeleten van, 2 szobás (mindkettő klimatizált), 6 ágyas, felszerelt konyhával és kádas fürdőszobával. A következő szobák közül választhatunk: / emeleti "zöld" szoba: 3 férőhelyes, egy franciaággyal és egy szimpla ággyal. Klimatizált, saját fürdőszobával. / emeleti "standard" szoba: 3 férőhelyes, egy franciaággyal és egy szimpla ággyal. Klimatizált, saját fürdőszobával. / emeleti "családi" szoba: 5 férőhelyes, egy franciaággyal és három szimpla ággyal (igény esetén összetolhatók). Klimatizált, saját fürdőszobával. / "udvarra néző családi" szoba: földszinti, 4 férőhelyes, egy franciaággyal és két szimpla ággyal (igény esetén összetolhatók). Klimatizált, saját fürdőszobával. / földszinti "belső" szoba: a reggelizőből nyíló két légterű szoba. 3 férőhelyes, az egyik szobában két, a másikban egy szimpla ággyal. Saját fürdőszobás. / "teraszos családi" szoba: 4 férőhelyes, egy franciaággyal és két szimpla ággyal (igény esetén összetolhatók). Klimatizált, saját fürdőszobával. Terasz tartozik hozzá, bejárati ajtaja a belső zárt kertre nyílik. / Szolgáltatások: / wifi / igény esetén reggeli / parkolás / Látnivalók a környéken: / Malom-tó / Tapolcai Tavasbarlang és Látogatóközpont / Csobánc (kilátóhely és várrom) / Kő orra / Ify-kápolna / Kecskevár-kilátó (Uzsa) / Szigligeti vár /

Mónika Vendégház

A Mónika Vendégházban két 2 ágyas szoba, egy különálló apartman és egy 3 szobás lakrész - amihez egy nagy nappali, egy teakonyha és két fürdőszoba tartozik - van. Összesen 12+4 fő kényelmes elhelyezésére nyújt lehetőséget. Mind a 3 szobás lakrész, mind pedig a két kétágyas szoba, illetve az apartman külön bejáratú, szobánként fürdőszobával, TV-vel, hűtőszekrénnyel és terasszal rendelkezik. / Szolgáltatások: / wifi / bográcshely / parkolás / Látnivalók a környéken: / Tapolcai Tavasbarlang és Látogatóközpont / Malom-tó / Csobánc / Kecskevár-kilátó / Kő orra / Alsó-szőlőhegyi kilátóhely / Bazaltorgonák / Ify-kápolna / Szent György-hegy, kilátóhely / Liliomkert (Káptalantóti piac) / Szigligeti vár / Almádi monostor romjai / Hegyestű Geológiai Bemutatóhely / Szent Miklós kolostor romja, Vállus / Szigligeti vár /

Tapolca (OKTPH 27)

A bélyegzőt a terasz faoszlopán találjátok.

Nohab-emlékhely (Tapolca)

Ha van Magyarországon mozdonytípus, aminek kultusza van, az a Nohab. Az M61-es típusjelzésű dízelmozdonyokból összesen 20 darabot szerzett be a MÁV 1963-64-ben a svéd Nydqvist & Holm AB-tól (innen az elnevezés is, a gyártó rövid neve adja ki a mozaikszót), elsősorban gyorsvonatok továbbítására, bár feltűntek tehervonatok élén is. Persze húsz mozdony nem oldotta meg a MÁV akkori gondjait, a fővonali dízelesítés (azaz a gőzmozdonyok lecserélése) elsősorban a Szovjetunióból beszerzett 288 Szergej becenevű M62-es mozdonnyal oldódott meg. A svéd gépek Záhonytól Hegyeshalomig gyakorlatilag bárhol felbukkantak az országban. / A főbb vasútvonalak villamosítása során az M61-esek is újabb és újabb vonalakról szorultak ki, és az 1990-es évek elejére mindegyik megmaradt példányt Tapolcára állomásították, és ettől kezdve szinte kizárólag a Balaton északi partjának forgalmában vettek részt. Az emlékhely főszereplője, az M61 004-es mozdony 1993-ban visszakapta gyártáskori festését (a dízelmozdonyok egyébként egyen-narancssárga színben pompáztak ekkortájt), illetve ezt a mozdonyt jelölték ki múzeumi megőrzésre, bár még aktívan falta a kilométereket. 1999. június 4-én azonban végzetes balesetet szenvedett Badacsonylábdihegynél: az orkánerejű szél fát döntött a sínekre, a Budapestre tartó vonat pedig kisiklott. / A mozdonyvezető így emlékezett vissza az eseményre az Indóház magazin 2009. júniusi számában: „(…) közeledett Badacsonylábdihegy megállóhely. Hosszú »Figyelj« jelzést adtam, majd még egyszer oldalra pillantottam és az úton rengeteg falevelet, vékony gallyat észleltem, valamint egy kék színű autót láttam, amely igen lassan haladt. Ezután még közelebb hajoltam a szélvédőhöz, hogy legalább azt lássam nagyjából, merre vagyok. Pár másodperc múlva hirtelen zöld »foltokat« láttam körülbelül húsz méterre a mozdony előtt. Átvillant az agyamon, hogy biztos letörött egy ág és belóg az űrszelvénybe. Ezzel egy időben a fékezőszelepet gyorsfék, a kiegészítő fékszelepet fékezőállásba helyeztem, a kontrollert előrecsaptam, majd bal oldalra elhajolva bal kézzel a kontrollerkerékbe kapaszkodva felálltam a székből, hogy az orrkamraajtó elé beálljak. Becsuktam a szememet és vártam, mikor törik be az ablak. Ezután egy koppanást és furcsa sustorgó hangot hallottam, majd éreztem, hogy a mozdony megemelkedik és elindul jobbra a Balaton felé. Ekkor a jobb kezemmel is belekapaszkodtam a kerékbe, és megpróbáltam magamat megtartani, de ez nem sikerült. Valaminek háttal nekicsapódtam, aztán előreestem, majd ezután valószínűleg az eszméletemet is elvesztettem.” / A mozdony olyan sérüléseket szenvedett, amelyek következtében 1999. november 23-án Tapolcán leselejtezték. A balesetben nem sérült orrát levágták, és 2001-ben a Közlekedési Múzeum elé került, hasonló módon, mint ahogy most van kiállítva Tapolcán. „Négyeske” torzója 2015-ben tért vissza Tapolcára, ahol a helyiek (és a Nohab-kultuszt ápoló vasútbarátok) az emlékhelyet folyamatosan szépítgetik, csinosítgatják. Legutóbb az M61 005-ös gépből kimentett motorforgató lendkerék került az emlékhelyre, asztallá átlényegülve. 2016-tól kezdve minden decemberben különvonat indul Budapestről Tapolcára, igazi Nohab-ünnepet varázsolva pár órára a mozdonyok egykori utolsó fellegvárába.