Photo of04. FAR DE LA PUNTA DEL FANGAR. PLATJA DE LA MARQUESA. FARS DE CATALUNYA DE SUD A NORD Photo of04. FAR DE LA PUNTA DEL FANGAR. PLATJA DE LA MARQUESA. FARS DE CATALUNYA DE SUD A NORD Photo of04. FAR DE LA PUNTA DEL FANGAR. PLATJA DE LA MARQUESA. FARS DE CATALUNYA DE SUD A NORD

-17 ft
January 2, 2023
April 2022

near Riumar, Catalunya (España)

En els 580 km de costa catalana des de les Cases d’Alcanar fins a Portbou, un element que crida l’atenció son els FARS. Ubicats en indrets de gran interès paisatgístic, esdevenint excel·lents miradors del litoral. Tenen a més una aura de misteri i llegenda, i de nit la seva llum crea una atmosfera màgica. Fem una caminada entorn de cada un d’aquest fars.
A la punta del Fangar, extrem nord del Delta de l’Ebre hi veiem una torre blanca de 20 metres d’alçada i amb una franja vermella sota la llanterna. Es el FAR DEL FANGAR. (Coordenades: 31T 311727 4517897). Aquest far fou construït l’any 1986 i la seva llum té un abast de 12 milles. No es el primer far, ja que el 1860 hi hagué una torre provisional que el 1864 fou substituïda per una estructura de ferro que fou destrossada durant la Guerra Civil. Actuacions substitutoris posteriors foren realitzades els anys 1956 i 1972 fins arribar a l’any 1986 en que s’inaugurà l’actual far. La seva ubicació i la seva forma i color característics fan que sigui molt visible, podent-lo albirar des de l’Ampolla de Mar fins a la platja de l’Aulet (Trabucador)
La Punta del Fangar es una península de sorra de 7 km de llarg per 3 d’amplada que s’endinsa dins el mar. Un paisatge desèrtic on el més encantador son les seves dunes mòbils, les més grans i ben conservades del litoral català. A més a les hores de màxima intensitat de sol s’hi poden veure miratges. L’única manera d’accedir-hi es a peu, habitualment caminant pel davant de la platja i fins arribar al far. La tornada durant la temporada d’abril a setembre s’ha de fer obligatòriament desfent el trajecte, ja que l’accés al interior està limitat. Els altres mesos es pot tornar per l’interior, seguint una antiga traça mig senyalitzada per on anteriorment hi podien circulat cotxes

RUTA*: Platja de la Marquesa – Platja del Fangar – FAR DEL FANGAR – Mirador Punta del Fangar – Camí del Fangar – Platja de la Marquesa

DIFICULTAT*: Baixa. (sinó bufa el vent)

PUNT D’INICI*: Platja de la Marquesa. Deltebre. Hi ha aparcament.

CAMINADA**:
La anada la fem caminant en sentit nord i a tocar de l’aigua. Tot fent atenció a la força de les onades per no mullar-nos el calçat anem gaudint del mar i la sorra, el gran nombre de petxines, el vol dels ocells habitants de la zona, el soroll de l’aigua i la brisa del vent. També ens distrèiem amb els troncs i les fustes que l’aigua a fet embarrancar a la platja, i sobretot de les dunes que no ens deixen veure el far fins que no hi som força a prop. Caminats gairebé 4 km el far el tenim a l’esquerra on hi arribem travessant les dunes.
L’entorn te quelcom d’especial, amb una visió panoràmica del que es la badia del Fangar. Aprofitem l’ombra del far per fer un petit descans i també per hidratar-nos.
El retorn encara el podem fer per l’interior de la península, així que emprenem rumb al sud i per una traça senyalitzada per estaques a banda i banda anem caminat per terreny planer. Aviat comencem a veure miratges. El camí gira al sud-est i ja notem el vent que ens ve de cara dificultant-nos la progressió. Ben aviat anem trobant dunes a la dreta que ens limiten la visió de la badia, mentre que a l’esquerra hi veiem una petita torre, el mirador del Fangar. Força deteriorat i amb unes escales metàl·liques oxidades per on aviat no s’hi podrà pujar. Nosaltres encara ho hem pogut fer i hem pogut gaudir de la visió 360º, amb el mar, la platja, el far, el desert pla, les dunes fixes i mòbils, i també els miratges.
El darrer tram de la ruta segueix vers el sud-est, apropant-nos cada vegada més a les dunes, els senyals es van perdent, però finalment arribem a una pista; es el camí del Fangar per on seguim caminat fins que es bifurca. Girem a l’est per anar a trobar de nou la platja del Fangar per on fem els darrers metres fins arribar a la platja de la Marquesa.

CARTOGRAFIA**: Parc Natural del Delta de l’Ebre Escala 1:30.000 Editorial Piolet