031 Sora-castell del Boixader-Rocafiguera

Photo of031 Sora-castell del Boixader-Rocafiguera Photo of031 Sora-castell del Boixader-Rocafiguera Photo of031 Sora-castell del Boixader-Rocafiguera

November 21, 2017
November 2017

near Sora, Catalunya (España)

Deixem el cotxe a l'aparcament de l'entrada a Sora, davant el restaurant can Coromines, per pujar pel carrer Major; als 400 m. passarem pel mas la Plaça i seguint la pista rural fins el punt 1,6 qm. on agafarem la pista de desemboscar que puja per la dreta i amb constant pujada ens durà al punt 3,1 qm.
En aquest lloc hi trobarem una fita on tranquem a la dreta pel sender de pujar al castell. Després, de baixada, tornarem a aquest punt per continuar per la pista de la dreta.
Amb uns 500 metres de pujada per la carena rocosa arribem al punt més alt on unes fites indican el lloc on havia el castell. Continuant uns metres pel corriol de l'esquerra, trobarem un pas amb cadenes per ajudar a baixar-pujar un curtet mal-pas i en pocs metres ens durà al morro on gaudirem d'una bona atalaia de vistes de l'entorn.
Tornem pel mateix lloc fins al punt 3,1qm, i ara seguirem la pista per la dreta uns 200 metres, on trobarem una fita alta que ens marca un cami que baixa amb forta pendent i ens durà a un espalanada, on un altre fita ens mena cap la dreta per una pista de desembosc que seguint-la ens durà fins una pista transitable; la seguirem per l'esquerra ins dura al punt 5,6 qms. on trobarem la font del Boixader.
Pujarem 300 metres fins la casa de Rocafiguera on gaudirem de la monumental sequoia “la bella Antonia”, per retornar a la font i seguir la pista de la dreta, fins el punt 6,8 qms. i aquí continuar cap la dreta, travessarem un torrent i al punt 7,8 seguirem la pista que surt a l'esquerra que sense gaire desnivell ens durà de forma planera fins el lloc de sortida.

Continuar per la pista de la dreta

Pista a la dreta. Es torna fins aquest punt, de tornada del mirador

PictographRuins Altitude 3,095 ft

emplaçament on diuen hi havia el castell

Castell del Boixader o de Duocastella. Castell termenat. Documentat el 1023. Dit també castell de Rocafiguera, per trobar-se prop d'aquest mas. L'any 1224 Bernat de Manlleu deixa a la seva mort sense hereus el castell a l'ordre hospitaler. El 1336 després de nombrosos conflictes, el castell passà en mans del senyor de Sant Agustí. El 1358 el Rei Pere el Cerimoniós ven el castell per 5.000 a Guillem Sa Sala. El 1628 des Sa Sala es vengueren el castel a la família Descatllar, aleshores senyors de Besora i Montesquiu

petit pas amb cadenes, que ajuden a aguantar l'equilibri

Mirador

Deixar la pista i continuar pel camí en forta baixada.

Masia situada sota l'antic Castell de Rocafiguera per la seva banda de migjorn i obrint-se a la Vall de Sora. Aquest mas ja és citat l'any 1338 com el mas "Boxader". Segons un capbreu del 21 de febrer de 1621 s'uní al mas Estrada. Posteriorment es convertirà amb una masoveria de Rocafiguera. Degut a la seva proximitat, el seu topònim sovint s'uneix a l'antic Castell Duocastella i més tard Rocafiguera.

Rocafiguera és una masia gòtica de Sora, on a la façana principal del cos central, hi ha un rellotge de sol datat el 1671 i l'esquerra una capella dedicada a Sant Joan, coneguda des del 1686. És probable que el Mas Rocafiguera indiqui l'emplaçament de l'antiga vil·la Duocastella. Rocafiguera es va refondre amb el Mas Casa Gueralda de Joanet. El llinatge Rocafiguera s'ha conservat fins ara, i els actuals hereus (1983) hi vivien en un gran casal al carrer dels Caçadors de Vic.

PictographTree Altitude 2,521 ft

La bella Antònia

Sequoia de Rocafiguera, coneguda per “La Bella Antònia” Envoltada de pins, a la propietat de Rocafiguera, hi ha una gran sequoia de Wellington coneguda per La Bella Antònia. Aquest nom és una degeneració popular del nom científic: "Wellingtonia", antic sinònim de Sequoiadendron. L’arbre fa entre 28 i 35 metres d’alçada i té un perímetre de cinc metres a 1 metre del nivell de terra. Calen tres persones per abraçar-lo. A mitjans del segle XIX va estar de moda, entre certes classes socials, plantar aquesta espècie forastera d’arbres en les proximitats de les grans cases pairals del país.

Camí de Porta-vella. Per l'esquerra, tornaríem directament a Sora

Als Quintans de Villa Solana, continuar per l'esquerra que ens torna cap a Sora.