Photo of03 FAROLA DEL CAP DE TORTOSA. (FAR DE L’ILLA DE BUDA). FAR DEL GARXAL. DESEMBOCADURA DE L’EBRE. FARS DE CATALUNYA DE SUD A NO Photo of03 FAROLA DEL CAP DE TORTOSA. (FAR DE L’ILLA DE BUDA). FAR DEL GARXAL. DESEMBOCADURA DE L’EBRE. FARS DE CATALUNYA DE SUD A NO Photo of03 FAROLA DEL CAP DE TORTOSA. (FAR DE L’ILLA DE BUDA). FAR DEL GARXAL. DESEMBOCADURA DE L’EBRE. FARS DE CATALUNYA DE SUD A NO

-35 ft
January 2, 2023
April 2022

near Riumar, Catalunya (España)

En els 580 km de costa catalana des de les Cases d’Alcanar fins a Portbou, un element que crida l’atenció son els FARS. Ubicats en indrets de gran interès paisatgístic, esdevenen excel·lents miradors del litoral. Tenen a més una aura de misteri i llegenda, i de nit la seva llum crea una atmosfera màgica. Fem una caminada entorn de cada un d’aquest fars.
La practica totalitat dels fars catalans es troben en terra ferma. La Farola del Cap de Tortosa es l’excepció, i a més es un històric. La primera construcció, datada del 1860 es trobava situada a l’extrem de l’illa de Buda i amb els seu 51,5 m d’altura fou el far metàl·lic més alt del món. La regressió del delta feu que quedes envoltat d’aigua que minvà la seva estructura fins a descalçar-lo, per acabar caient i enfonsant-se la nit de Nadal de 1961. El far actual data del 1984 i es una torre d’alumini situada davant de la desembocadura de l’Ebre i a unes dues milles de la costa.
Com que tan sols s’hi pot arribat en barca o caiac, la caminada l’hem anat a buscar el far del Garxal (Coordenades: 31T 319230 4510006), des d’on podem albirar l’estructura del nou far. Caminem entre platja i dunes, passem pel costat de basses, observem la vegetació salobrar i ens enfilem a un bon nombre de miradors, des d’on gaudir de l’avifauna de les llacunes i del paisatge del Delta.

RUTA*: Riumar. Passeig Marítim – Observatori del Garxal – Port del Garxal – Mirador del Garxal – FAR DEL GARXAL – Mirador de Zigurat – Mirador del Passeig Fluvial – Mirador del Muntell de les Verges – Port de Deltebre – Embarcador Passeig Fluvial – Estany Les Illes – Platja de Riumar – Mirador de Riumar - Riumar

DIFICULTAT*: Baixa.

PUNT D’INICI*: Passeig Marítim de Riumar. Deltebre.

CAMINADA**:
Al Passeig Marítim comencem el recorregut rumb al sud-est i aviat trobem els rètols de l’itinerari Garxal-desembocadura del riu. Com que ens trobem trams del camí inundats d’aigua caminem per camins paral·lels, respectant sempre les zones accessibles. Entre dunes i una vegetació salobrar arribem a l’observatori del Garxal, on a tocar de les basses ja veiem les primeres aus, destacant els flamencs. Uns metres més enllà arribem al port del Garxal, petit embarcador, i just al costat el Mirador.
La ruta segueix i a poc més de 400 metres, a la dreta del camí hi trobem una columna groga: es el FAR DEL GARXAL. I a 100 metres més enllà, a tocar de l’Ebre hi ha el Mirador de Zigurat. Hi pugem i gaudim de l’espectacle. El primer que ens crida l’atenció, mirant a llevant es una cosa borrosa dins el mar: LA FAROLA DEL CAP DE TORTOSA. A més gaudim de la visió de la desembocadura, amb les illes de Sant Antoni i Buda a l’est i el sud, mentre que al nord hi ha les basses del Garxal i al darrera mirant al oest els darrers trams del riu i al fons la serra del Montsià.
Ara la ruta canvia de sentit girant al sud-oest i tot caminant pel costat del riu aviat trobem el mirador del Passeig Fluvial. Caminem pel GR-99 riu amunt, trobem un petit bosc de ribera, amb passeres de fusta. Més endavant el mirador del Muntell de les Verges. Voregem el port de Deltebre i encara riu amunt ens arribem l’Embarcador del Passeig Fluvial.
Retornem fins al port de Deltebre, on just abans d’arribar-hi travessem lo desaigüe del Bufón. Caminem per camí ample paral·lel a lo desaigüe i envoltat d’arrossars fins arribar a l’estany Les Illes. Girem al nord-est per dirigir-nos a Riumar que voregem. Arribem a la esplèndida platja de Riumar, delimitada per les dunes. Al nord-oest hi tenim la gran platja del delta que arriba fins a la punta del Fangar, i darrera tancant l’horitzó, les muntanyes de Vandellós i Tivissa.
La nostra ruta gira a la dreta i per unes amples passeres de fusta anem entre l’aigua i les dunes fins arribar al Passeig Marítim.

CARTOGRAFIA**: Parc Natural del Delta de l’Ebre Escala 1:30.000 Editorial Piolet