رکابزنی از بی‌بی شهربانو تا روستای توچال، پاییز.

Photo ofرکابزنی از بی‌بی شهربانو تا روستای توچال، پاییز. Photo ofرکابزنی از بی‌بی شهربانو تا روستای توچال، پاییز. Photo ofرکابزنی از بی‌بی شهربانو تا روستای توچال، پاییز.

December 2, 2023
December 2023

near Maḩalleh-ye Amīnābād, Tehran (Iran)

تاریخ: 9 آذر 1402
Suunto ambit 2
تفکیک‌پذیری: 1 نقطه در هر دقیقه
این مسیر قرار بود از پارکینگ مقبره بی‌بی شهربانو آغاز شود و پس از عبور از دیدنی های منطقه و صعود و فرود قله 1500 متری راگا از جاده خاکی، در روستای کوهستانی و انارخیز توچال به اوج برسد. سپس از مسیری اندک متفاوت از میان باغ و مزرعه بازگردد.
اما پارکینگ بی‌بی شهربانو مناسب برای پارک و رها کردن ماشین نبود، جاده خاکی منتهی به قله نظامی و ورود ممنوع بود، بخش کوچکی از مسیر هم یادم رفت مسیر بردارم که البته تاثیر خاصی بر کیفیت مسیر نداشت. بازار گل و علی‌ویچ هم جذابیت‌های پیش‌بینی‌نشده بودند که از آن بهره بردیم.
مقبره بی‌بی شهربانو در دل کوهی با همین نام است که در اطراف آن چند کارخانه سیمان، مناطق نظامی، بازار گل، مرکز بازگشت اتباع خارجی و غیره وجود دارد. عبور از این مناطق برای آشنایی با برخی واقعیات تلخ جامعه مفید است، واقعیاتی همچون فقر و زباله و آلودگی آب و زمین و هوا و تخریب محیط زیست. ما در مسیر احساس ناامنی نکردیم اما شرایط وجود نامنی در آن مهیاست.
توچال نیز نام روستایی کوهستانی است که انار ان معروف است.
مسیر از جاده و اتوبان و خاکی و آسفالت تشکیل شده است. چند جا نیز باید دوچرخه را دست گرفت و از پل عابر گذر کرد. یک جا با دست دوچرخه را از بلوک سیمانی بین جاده رد کردیم، احتمالا در سال های آینده جاده تکمیل و شلوغ بشود و دیگر امکان این عبور فراهم نباشد.
مسیر برای بهار و پاییز مناسب است. تابستان گرم و طاقت فرساست. بخش های خاکی مسیر در شرایط بارانی یا وقتی روزهای قبل باران آمده باشد گِلی می‌شود و مناسب نیست.

ماشین را روبروی مغازه‌ای که دوربین نیز داشت پارک کردیم

سیمان تهران 1

درب یکی از واحدهای سیمای تهران که به ما اجازه ورود ندادند

استودان ری

سیمان تهران 2

دربی دیگر از مجموعه سیمان تهران که تابلوی عدم ورود داشت. اما کسی جلوی عبور ما را نگرفت.

ورود به فرعی- توقف مسیربرداری

در اینجا وارد خروجی‌ای شدیم که هنوز باز نشده بود و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته بود. حواسم نبود و مسیربرداری را در اینجا قطع کردم.

جاده و منطقه نظامی

در اینجا منطقه نظامی می‌شد و تابلوی ورود ممنوع داشت. جلوتر جاده نظامی منتهی به قله راگا بود که به دلیل ممنوع بودن از آن صرف نظر کردیم.

ادامه مسیربرداری

اینجا متوجه شدم مسیربرداری متوقف شده و دوباره ادامه‌اش دادم.

بزرگراه

در اینجا مسیر چندین کیلومتری از کنار بزرگراه آغاز می‌شود. سرازیری بود و سرعت زیاد، شانه آسفالت هم داشت. اما با این حال احساس ناامنی داشتیم.

PictographFlora Altitude 0 ft

بازار گل امام رضا

دیدنش خالی از لطف نیست. توالت عمومی هم داشت.

PictographProvisioning Altitude 0 ft

علی‌ویچ

غذای خیابانی علی‌ویچ. ساندویچ‌هایی داشت متشکل از استیک مرغ و جگر مرغ و بندری و ماکارونی و امثالهم که آن ‌ها را با هم ترکیب هم می‌کرد. قیمت همه‌شان یکسان و 37 هزار تومن بود. ما نفری نیم پرس ماکارونی بندری خوردیم و انرژی حاصله در باقی مسیر بسیار کمکمان کرد.

PictographBridge Altitude 0 ft

پل عابر

دوچرخه را از پل عابر دست گرفته و از بزرگراه رد شدیم البته قبلش هم پل عابری برای این کار بود، اما حواسمون نبود و ردش کردیم.

PictographRiver Altitude 0 ft

کانال آب

آغاز رکاب‌زنی در کنار کانال آب. در کنار کارگاه‌های تولیدی. هم آب کانال آلوده بود و هم منطقه.

PictographProvisioning Altitude 0 ft

استراحت و گرفتن چای از دکه روزنامه‌فروشی. آماده شدن برای سربالایی.

یکی از خانه‌های روستای توچال که در آن انواع انار و رب انار می‌فروختند. انار تا کیلویی 40 تومن، رب انار شیرین 200 تومن.

انار توچال 2

محلی دیگر برای خرید محصولات انار انار تا کیلویی 35 تومن (البته ظاهرش به خوبی قبلی نبود) و رب انار شیرین 180 تومن.

PictographSummit Altitude 0 ft

نقطه اوج

بیشترین ارتفاع مسیر در اینجا ناهار خوردیم.

جاده شهری

پایان جاده کوهستانی

PictographBridge Altitude 0 ft

پل عابر 2

گذری دیگر از پل عابر با دست گرفتن دوچرخه‌ها

PictographRisk Altitude 0 ft

مانع میان جاده‌ای

در اینجا جاده‌ای در دست احداث بود که هنوز بهره‌برداری نشده بود و ماشین از آن عبور نمی‌کرد. در میان آن بلوک‌های سیمانی بود که دوچرخه‌ها رو با دست بلند کرده و از آن عبور دادیم.

تقریبا از اینجا به بعد رکابزنی میان مزارع و در جاده خاکی آغاز می‌شود

سیمان تهران 3

در اینجا وارد جاده سیمان تهران شدیم که تابلوی عدم ورود وسایل نقلیه شخصی داشت. ما وارد شدیم و کسی نبود مانعمان شود. در میان راه هم ماشین گشت سیمان تهران از کنارمان عبور کرد و چیزی بهمان نگفت.

مقبره بی‌بی شهربانو

مقبره‌قدیمی و کوچک و نقلی. ارزش دیدن دارد. آن را به مادر امام سجاد نسبت می‌دهند. البته ان را منسوب به دیگران هم می‌دانند. مغازه و توالت عمومی داشت.

غار

غاری در محوطه مقبره بی‌بی شهربانو.