Harz, Braunlage Hohegeiss F27km

July 21, 2022
June 2022

near Braunlage, Niedersachsen (Deutschland)

Fietstocht Braunlage, Hohegeiss, Sorge, Braunlage 27km
Start vanaf de Camping Am Campingplatz 1 in Braunlage.
De Fietstocht gaat vooral over gravelwegen die goed te fietsen zijn. Wij reden op E-bikes, gewone toerfietsen.
De fietsroutes zijn hier, op het radtourennetz Harz, duidelijk bewegwijzerd bij vrijwel alle kruisingen. Neem een goede fietskaart mee. Wij kochten bij de ANWB-Ede de ‘Outdoorkarte Brocken – Oberharz schaal 1:35.00. Een prima fietskaart die tegen een stootje kan en waarop veel fietsroutes zijn ingetekend.
Aangekomen in Hohegeiss een grensplaatsje met de voormalige DDR, pauzeerden we op het terras van het voormalige douanekantoor dat nu een snack-restaurantje is. We reden het dorp in om de lokale toeristeninfo te bezoeken. Ook daar kun je een uitstekende regionale fietskaart, schaal 1:50.000 kopen (Fahradkarte Harz 12,95 euro).
Van Hohegeiss gaat de route naar Sorge, een plaatje waar op het stationnetje een grensmuseumpje is gevestigd. Daarna rijd je ca 2km over de niet zo drukke B242 waarna je weer in het woud rechtsafslaat en langs de Warme Bode, een fraaie beek naar Braunlage fietst.
Deze route? Volg gewoon de track, als je van de route afwijkt zie je dat direct. Of ga gewoon op avontuur met de fietsroutes op de fietskaart. Wij hebben er erg van genoten.

PictographCampsite Altitude 1,904 ft

Am Campingplatz

PictographProvisioning Altitude 1,836 ft

Forellenteich

Een restaurant dat je alleen te voet of per fiets kan bereiken. Klasse en betaalbaar . . .