Graveleo per Monte Perdido

one day 2 hours 46 minutes
October 3, 2022
October 2022

near Aínsa, Aragón (España)

Aquesta és una variant que hem fet a partir de la ruta Grand Gravel Sobrarbe creada per unparderuedas.com per encàrrec de Monteditorial. Us recomanem la seva compra, ja que per pocs diners disposeu d'un mapa en paper amb alternatives, la ruta completa i els tracks gps. Més info a https://conunparderuedas.com/grand_gravel_sobrarbe_bikepacking/

He juntat els dos dies del cap de setmana en un track ja que considerem que en un dia es pot arribar a fer i sempre és més fàcil quedar tota la colla sense fer nit a cap lloc.

Sortim de Tarragona i ens plantem a L'Ainsa per preparar les bosses (que no calen si fas un dia) i esmorçar una mica i deixar que s'aixequi el dia.

La sortida es paral·lela al riu Cinca direcció nord, en pista de pedra de riu solta i terra, amb la Peña Montañesa a la dreta, anem pujant i baixant pistes asfaltades que ens van apropant a la seva falda i passant pobles petits fins que en forta baixada tornem cap al riu i creuem la carretera. Estem a Escalona. (Km 19)

Sortim del poble i a mà esquerra surt una carretera que ens porta al Càmping Valle de Añisclo, justament abans d'arribar-hi hi ha un trencant a la dreta en pujada que ens porta al Cañon de Añisclo (Km 21). Es tracta d'una carretera d'un sol sentit, cavada a la roca dintre d'un congost espectacular creat pel riu Bellós. La carretera no para de pujar, en sombra continua fins que es comença a obrir i arribem a una zona on aparquen els cotxes i la gent surt a caminar (Km 32,5) Seguim pujant pel port que s'anomenta puerto de Fanlo que deixem al Km 36,5 per dirigir-nos a Nerin. Allà hi ha un alberg que no ens dona de menjar (!) i un hotel que diu que està complet però on no hi ha ningú (!!). Total, que no dinem. Barreta i cap a dalt. Hi ha una font per carregar aigua.
Seguim pujant en pista bona (Pista de las Cutas) , pendent continua, 1000m de desnivell més. Trobem un bus, varis 4x4 d'agents forestals. Els cotxes s'han de quedar a Nerin. La pujada és espectacular amb vistes impressionants de Monte Perdido. (Km 53)
La baixada amb gravel és complicada, llarga (15km) i pedregosa. Hem parat vàries vegades a descansar els braços i hem patit pels pneumàtics. No vull ni pensar com deu ser pujar per allí, encara que ens hem trobat uns quants ciclistes amb bici elèctrica de cara.
Una vegada a baix, al km 68 hi ha mig km molt dur, amb les cames gelades quedes arregladet. Ja estem a Torla Ordesa (Km71). Aqui es pot agafar aigua i dinar.
Baixem per la carretera a tota metxa cap a Broto, on també podem agafar aigua i dinar. Mengem al Mesón Sorrosal, molt recomanable.

Nosaltres vam acabar aquí el primer dia, pensant seguir la ruta Grand Gravel, però jo no estic massa fi i decidim tornar fent menys ruta el dia següent. Val a dir que el que continua podria ser perfectament la continuació en un dia de la ruta.

Sortim de Broto, seguint una pista paral·lela al riu que ens porta a Sarvisé, allà agafem la carretera fins a Fiscal (Km 90) on ens desviem a la dreta creuant el riu per agafar pistes asfaltades i de terra que ens porten en continua baixada per petites poblacions. Creuem un pont penjant molt bonic a l'alçada de Jánovas i(Km105) que ens torna a la carretera principal. Arribem a Boltaña (Km113) i ens desviem a mà dreta per tornar a creuar el riu i pistejar fins arribar a L'Ainsa on pujem a la part vella i acabem a la Plaza Mayor.

-----------------------------------------------------------------

Ésta es una variante que hemos hecho a partir de la ruta Grand Gravel Sobrarbe creada por unparderuedas.com por encargo de Monteditorial. Le recomendamos su compra, ya que por poco dinero dispone de un mapa en papel con alternativas, la ruta completa y los tracks gps. Más info en https://conunparderuedas.com/grand_gravel_sobrarbe_bikepacking/

He juntado los dos días del fin de semana en un track ya que consideramos que en un día se puede llegar a hacer y siempre es más fácil quedar todo el grupo sin hacer noche en ningún sitio.

Salimos de Tarragona y nos plantamos en L' Ainsa para preparar las bolsas (que no hacen falta si haces un día) y almorzar un poco y dejar que se levante el día.

La salida se paralela al río Cinca dirección norte, en pista de piedra de río suelta y tierra, con la Peña Montañesa a la derecha, vamos subiendo y bajando pistas asfaltadas que nos van acercando a su regazo y pasando pueblos pequeños hasta que en fuerte bajada volvemos hacia el río y cruzamos la carretera. Estamos en Escalona. (Km 19)

Salimos del pueblo ya mano izquierda sale una carretera que nos lleva al Camping Valle de Añisclo, justo antes de llegar hay un desvío a la derecha en subida que nos lleva al Cañon de Añisclo (Km 21). Se trata de una carretera de un solo sentido, cavada en la roca dentro de un desfiladero espectacular creado por el río Bellós. La carretera no para de subir, en sombra continúa hasta que se empieza a abrir y llegamos a una zona donde aparcan los coches y la gente sale a andar (Km 32,5) Seguimos subiendo por el puerto que se llama puerto de Fanlo que dejamos en el Km 36,5 para dirigirnos a Nerin. Allí hay un albergue que no nos da de comer (!) y un hotel que dice estar completo pero donde no hay nadie (!!). Total, que no comemos. Barrita y hacia arriba. Hay una fuente para cargar agua.
Seguimos subiendo en pista buena (Pista de las Cutas), pendiente continua, 1000m de desnivel más. Encontramos un bus, varios 4x4 de agentes forestales. Los coches deben quedarse en Nerin. La subida es espectacular con impresionantes vistas de Monte Perdido. (Km 53)
La bajada con gravel es complicada, larga (15km) y pedregosa. Hemos parado varias veces a descansar los brazos y sufrido por los neumáticos. No quiero ni pensar cómo será subir por allí, aunque nos hemos encontrado varios ciclistas en bici eléctrica de cara.
Una vez abajo, en el km 68 hay medio km muy duro, con las piernas heladas quedas arregladito. Ya estamos en Torla Ordesa (Km71). Aquí se puede coger agua y almuerzo.
Bajamos por la carretera a toda mecha hacia Broto, donde también podemos tomar agua y almuerzo.

Nosotros terminamos aquí el primer día, pensando seguir la ruta Grand Gravel, pero yo no estoy demasiado fino y decidimos volver haciendo menos ruta al día siguiente. Cabe decir que lo que sigue podría ser perfectamente la continuación en un día de la ruta. Comemos en el Mesón Sorrosal, muy recomendable.

Salimos de Broto, siguiendo una pista paralela al río que nos lleva a Sarvisé, allí tomamos la carretera hasta Fiscal (Km 90) donde nos desviamos a la derecha cruzando el río para tomar pistas asfaltadas y de tierra que nos llevan en continua bajada por pequeñas poblaciones. Cruzamos un puente colgante muy bonito a la altura de Jánovas i(Km105) que nos devuelve a la carretera principal. Llegamos a Boltaña (Km113) y nos desviamos a mano derecha para volver a cruzar el río y pistar hasta llegar a L'Ainsa donde subimos a la parte vieja y terminamos en la Plaza Mayor.