2023-08-15 Transferrusienne - Tramway Erezée

Photo of2023-08-15 Transferrusienne - Tramway Erezée Photo of2023-08-15 Transferrusienne - Tramway Erezée Photo of2023-08-15 Transferrusienne - Tramway Erezée

August 16, 2023
August 2023

near Grand Trixhe, Wallonia (Belgique)

We zijn deze toer vertrokken vanaf het begin van de Transferrusienne (Ligne 516) waar een kleine parkeerplaats is. Er is een groter waar de tramlijn de Chemin du Vicinal kruist.
De eerste kilometers gingen bergaf over het oude spoor dat er door de regen glad en erg stenig bij lag. Na Ferrières loopt de route over een gewone weg, maar iets verder komt men terug op het spoor.
Totdat het nog een smal paadje is waar zelfs een dubbel hekken staat voor de koeien.
Via kleine wegen (met of zonder asfalt) en prachtige uitzichten fietsten we naar Sy. Daar kan men heerlijk pauzeren langs de Ourthe voor men de brug naar de overkant neemt.
Het fietspad langs het water is in het begin in beton, maar wordt later een smal glibberig modderig paadje. Tussen Bomal en Barvaux is het pad terug verhard.
Langs de fietspaden van de Famenne reden we voorbij de menhirs en dolmens naar Soy.
Daar fietsten we over de tramway naar Erezée 5L620).
Via een heuvelachtig parcours reden we terug naar ons startpunt.
Wij deden deze toer op ons gemak met een gewone e-bike, maar een gravelfiets of mountainbike is meer aangewezen voor deze toer.
Door de regen van de afgelopen tijd waren de weiden prachtig fris groen en genoten we nog meer van de vele uitzichten.